Windows 10 má automaticky odinštalovať problematické aktualizácie

Pokiaľ sa vám v budúcnosti stane, že po inštalácii aktualizácie pre Windows 10 narazíte na vážne problémy, z tejto situácie by vám mal pomôcť priamo operačný systém. Microsoft prostredníctvom svojej stránky s podporou totiž informoval o novom mechanizme automatického odinštalovania problémových aktualizácií.

V popise síce nezachádza príliš do podrobností, no základy sú vytýčené vcelku jasne. Pokiaľ systém vyhodnotí, že nedávno nainštalovaná aktualizácia spôsobuje problémy so spustením systému, automaticky ju odinštaluje, čo by malo situáciu vyriešiť. Samozrejme, za predpokladu, že mechanizmus bude fungovať korektne a problémy spôsobuje skutočne daná aktualizácia.

Ako bude odinštalovanie fungovať, a či ho bude možné vyvolať ručne, zatiaľ nie je celkom presne jasné. Microsoft uvádza len toľko, že proces sa má spustiť až po tom, ako „zlyhajú všetky automatické pokusy o obnovu“. Používateľ bude o vykonaní tohto zásahu následne informovaný prostredníctvom systémovej notifikácie.

Aktualizácia, ktorá je vyhodnotená ako „problematická“ bude po odinštalovaní blokovaná po boku 30 dní, a následne sa systém pokúsi o jej opätovnú inštaláciu. Mesiac by mal predstavovať dostatok času na to, aby vývojári prítomné neduhy odstránili. Ručne bude danú aktualizáciu možné nainštalovať aj pred uplynutím termínu.

Až s príchodom „April 2019 Update“

[Aktualizované] Z pôvodného dokumentu nebolo zjavné, či je táto technika už s systéme prítomná alebo ešte len dôjde k jej nasadeniu. Microsoft ale medzičasom pridal ďalšie informácie, a tak sme sa konečne mohli dozvedieť, že automatické odstraňovanie problémových aktualizácií bude nasadené až s príchodom veľkej jarnej aktualizácie „April 2019 Update“.

Prečo už Microsoft začal s testovaním aktualizácie pre rok 2020?

Keď Microsoft členom programu Windows Insider sprístupnil testovacie verzie veľkej aktualizácie pre Windows 10 plánovanej až na jar budúceho roka, poriadne tým všetkých zaskočil. Približne v polovici februára tak došlo k bezprecedentnému stavu, kedy redmondský gigant verejne oznámil aktívne práce na troch veľkých aktualizáciách súčasne. K niečomu podobnému dovtedy nedošlo. Na margo tohto postupu padlo len vágne vyjadrenie, že niektoré veci na ktorých sa pracuje v súvislosti s veľkou aktualizáciou pre rok 2020 jednoducho potrebujú viac času.

Kombinácia neštandardného postupu s týmto vyjadrením vyvolala vlnu špekulácií. Množstvo ľudí bolo presvedčených, že Microsoft plánuje prechod na systém jednej veľkej aktualizácie ročne, iní prišli k záveru, že dodatočný čas je potrebný kvôli oddeleniu prehliadača Microsoft Edge od systému, aby sa urobil priestor pre jeho novú generáciu.

Ďalšie špekulácie sa pohrávali s myšlienkou, že to celé súvisí s prípravami nového systému Windows Lite. Konzervatívnejšie hlasy sa zas prikláňali k myšlienke, že systém sa proste dočká veľkých vylepšení a množstva nových funkcií, s čím je spojená nutnosť poriadneho testovacieho procesu. Ako ale zistil portál ZDnet, celé je to inak a dôvod je omnoho prozaickejší a suchší.

Stručne povedané, Microsoft výrazným spôsobom upravuje „vnútornosti“ svojho systému, teda jadro, súborový systém a  ďalšie základy na ktorých je Windows 10 postavený. Jednak ide o celkovú optimalizáciu, čo by sa malo odraziť na stabilite a výkone nadchádzajúcich verzií tohto systému, no zároveň to súvisí s užšou spoluprácou medzi tímom, ktorý pracuje na Azure a tým, ktorý má pod palcom Windows.

Tie totiž vychádzajú z rovnakých základov, ktoré však doteraz boli primárne orientované smerom ku klientskému Windowsu, serverovému Windowsu a konzole Xbox. Po novom ale bude mať tím pracujúci na platforme Azure rovnakú štartovaciu pozíciu ako ostatný. Úlohu v tom teda zohráva aj nie tak dávna reorganizácia v štruktúrach Microsoftu, ktorá prakticky začala odchodom Terryho Myersona.

Jarnej aktualizácii pre rok 2020 bol poskytnutý dodatočný čas kvôli zmenám „pod kapotou“ a „upratovaniu“ v Microsofte, nie kvôli tomu, že sú pre ňu vyvíjané významné nové funkcie. To však nemusí znamenať, že nejaké tie „veľké veci“ sa nakoniec neobjavia, akurát skorší štart testovania, ku ktorému došlo, s nimi nesúvisí.

Windows 7 dostáva podporu DirectX 12, len pre konkrétne hry

Windows 7 čoskoro príde o posledné zvyšky oficiálnej podpory, na čo Microsoft dôsledne upozorňuje už dlhú dobu a dokonca kvôli tomu začne v systéme zobrazovať upozornenia. Preto najnovšia informácia o pridaní podpory DirectX 12 do tohto takmer 10 rokov starého systému pôsobí pomerne zvláštne.

Microsoft o tom informoval 12. marca prostredníctvom svojho technického blogu. Z podpory technológie DirectX 12 sa budú tešiť vybrané hry, a ako prvá prišla na rad MMORPG World of Warcraft, kde bolo potrebné zázemie implementované v spolupráci so spoločnosťou Blizzard. Hráči majú vďaka novým technickým možnostiam pocítiť dramatické zlepšenie v plynulosti hrania – „vyššie FPS“.

Na oficiálnom blogu sa píše, že podpora DirectX 12 prichádza po žiadostiach zo strany Blizzardu a ďalších vývojárov. Aktívne má prebiehať spolupráca s ďalšími nemenovanými vývojármi, ktorí majú o používanie technológie vo Windows 7 záujem. Ktoré ďalšie hry prídu na rad nevieme.

Zverejnené informácie sú pomerne strohé, no viac-menej z nich vyplýva to, že nejde o plošnú systémovú implementáciu aplikačného rozhrania DirectX 12, ale o ojedinelé prípady konkrétnych hier, ktorých úprava vyžadujú úzku spoluprácu s Microsoftom.

Navyše je tu zdôrazňované, že Windows 10 bude mať napriek tomu všetkému takpovediac stále navrch. Obsahuje totiž viacero dodatočných a veľmi špecifických optimalizácií súvisiacich s efektívnym využívaním možností DirectX 12.

Vďaka za tip, Erik!

Burnout Paradise, Dead Island, Metro či Star Wars si tento týždeň môžete kúpiť za 5€ | [11/2019]

Ani tento týždeň nie je výnimkou a viacero hier pre konzoly rodiny Xbox One je možné cez digitálny obchod Microsoftu zakúpiť za znížené ceny. Niektoré akcie sú síce dostupné len pre aktívnych predplatiteľov služby Xbox Live Gold, no väčšinu tentokrát môže využiť úplne každý.

Aktuálne kolo znížených cien prebieha do 18. marca a ponúka niekoľko zaujímavých titulov aj za minimálne ceny. Za 5€ si napríklad môže zakúpiť Metro 2033 Redux, Metro: Last Light Redux, Homefront: The Revolution, kúsky zombie série Dead Island alebo závody Burnout Paradise Remastered.

Okrem toho sa v akcii nachádza aj niekoľko novších a drahších titulov, ktorých kúpu ste možno zvažovali, no nechcelo sa vám platiť plnú sumu.

Xbox One – ceny znížené pre všetkých

Xbox One – ceny znížené s predplatným Xbox Live Gold

Nový ASUS VivoBook 15 už v predaji aj na Slovensku

Firma ASUS len pred pár dňami hlásila, že na slovenskom trhu spustila predaj svojich nadupaných herných strojov z radu ROG Strix SCAR II, no a dnes k tomu pridáva aj niečo pre priaznivcov ultrabookov a mobility. Do predaja sa dostáva ASUS VivoBook 15 s modelovým označením X512UF.

15,6-palcový VivoBook 15 ponúka tenké rámiky po štyroch stranách NanoEdge displeja a 88 % pomer obrazovky k telu. Rámiky okolo displeja sú hrubé iba 5,7 mm, vďaka čomu bolo možné osadiť obrazovku s rozmery tradičnými pre väčšie notebooky.

VivoBook 15 poháňajú procesory Intel Core i3 až i7, diskrétna grafická karta NVIDIA GeForce MX130. K tomu sa pridružuje maximálne 16 GB operačnej pamäte a buď čisto 256 GB SSD alebo kombinácia 128 GB SSD s 1 TB HDD.

Vo výbave nechýba ani dvojkanálová Wi-Fi 6 (802.11ac) s rýchlosťami až do 867 Mbps a Bluetooth 4.2. ASUS pripomína aj prítomnosť pántu ErgoLift, ktorý nakloní klávesnicu pre pohodlnejšie písanie.

Portová výbava obsahuje USB-C, USB 3.1 Gen 1 typu A, USB 2.0, HDMI výstup a čítačku microSD kariet. Voliteľný snímač odtlačkov prstov je zabudovaný priamo do touchpadu a umožňuje rýchle odomknutie počítača.

Nový VivoBook 15 má mať batériu s „celodennou výdržou“ a životnosťou trojnásobnou v porovnaní so štandardnými lítium-iónovými batériami. Prítomná je technológia rýchleho nabíjania, kedy sa na 60% kapacity dostaneme za 49 minúť nabíjania.

ASUS VivoBook 15 je na Slovensku v súčasnosti dostupný v striebornej farbe, cena začína od 699 €.

Technické špecifikácie ASUS VivoBook 15 X512UF

Minecraft dorazí do služby Xbox Game Pass už 4. apríla

Microsoft sa v ostatných mesiacoch intenzívne venuje svojej službe Xbox Game Pass, kde sa snaží pridávať zaujímavé hry, aby tak atraktívnym obsahom prilákal čo najviac zákazníkov. A hoci počet zákazníkov zverejniť nechce, službu si majú užívať milióny hráčov a záujem neustále rastie. Niečo tak asi skutočne robí dobre.

Napríklad hry, ktorých produkciu zastrešuje cez Xbox Game Studios pridáva do služby hneď v deň ich celosvetového vydania a ponuka už aj vďaka tomu zahŕňa viacero známych mien ako Forza, CrackDown, Sea of Thieves či Gears of War.

K tým sa už od 4. apríla 2019 pridá celosvetovo známy fenomén Minecraft, ktorý od svojho vydania v roku 2009 prilákal viac ako 91 miliónov hráčov po celom sveta a v súčastnosti má zastúpenie snáď na každej významnejšej platforme.

Microsoft uvádza, že pokrytých má 20 unikátnych platforiem, vyzdvihuje však Windows 10, Nintendo Switch, Xbox One a mobily.

Náš tip
Xbox Game Pass v marci dostane 4 prírastky, no tým to zjavne nekončí

Webový Skype prešiel väčšou aktualizáciou, má bližšie k aplikácii

Komunikačná platforma Skype v podobe webovej služby, teda Skype for Web, pred pár dňami dostala veľkú aktualizáciu s viacerými vylepšeniami a čiastočne upraveným dizajnom. Zavedené novinky prechádzali niekoľko mesiacov testovaním a momentálne k nim má prístup takmer každý.

Služba Skype for Web je totiž dostupná len pri používaní prehliadačov Google Chrome a Microsoft Edge na zariadeniach s operačným systémom Windows 10 a macOS 10.12 alebo novším. K rozšíreniu podpory na ďalšie prehliadače sa zatiaľ Microsoft nevyjadril.

Na web sa dostalo viacero funkcií, ktoré boli donedávna dostupné len v aplikáciách Skype:

  • skupinové a individuálne videohovory v HD rozlíšení
  • nahrávanie hovorov
  • panel s upozorneniami, kde sa nachádzajú informácie o zmeškaných hovoroch, nových správach, @spomenutia, citácii vašich odpovedí a podobných aktivitách
  • vyhľadávanie textu priamo v konverzáciách
  • galéria médií pre jednoduchý prístup k súborom, odkazom a fotkám, ktoré boli posielané

Windows 7 bude zobrazovať upozornenia na blížiaci sa koniec podpory

Koniec podpory pre starší, no stále veľmi populárny, operačný systém Windows 7 nastane už 14. januára 2020, a so žiadnou ďalšou podporou, ani vo forme dôležitých bezpečnostných záplat, po tomto termíne netreba počítať.

Aby s touto situáciou bolo oboznámených čo najviac súčasných používateľov, Windows 7 začne od apríla zobrazovať upozornenie na blížiaci sa koniec podpory. Informoval o tom Microsoft prostredníctvom oficiálneho blogu.

Ako budú tieto upozornenia vyzerať, a ako často sa budú zobrazovať nekonkretizuje. Píše však, že zobrazené budú niekoľkokrát v priebehu roka 2019. Upozornenia majú používateľom efektívne pripomenúť, čo sa vlastne stane, aby sa na to v dostatočnom časovom predstihu mohli pripraviť.

Upozornenia sa majú niesť v priateľskom duchu a pokiaľ si ich používateľ nebude priať viac vidieť, prítomná bude možnosť pre vypnutie ďalšieho zobrazenia, v duchu „Viac ma neupozorňuj“.

Okrem toho tu má byť prítomné aj tlačidlo „Zistiť viac“, ktoré otvorí webovú stránku s podrobnejším popisom možného prechodu z Windows 7 na Windows 10, ako aj s akýmsi nešpecifikovaným popisom „najnovšej ponuky moderných počítačov“. V tomto prípade pôjde asi o marketingovú záležitosť nabádajúcu na kúpu toho, či oného zariadenia.

Hoci bude Microsoft používateľov prakticky vyzývať k prechodu na Windows 10, zatiaľ nič nepoukazuje na to, že by bol plánovaný oficiálny návrat bezplatného prechodu z čias trhového uvedenia nového systému.

Veľká časť súčasných používateľov Windows 7 sa bude tohto systému držať zubami nechtami a k inovácii, či kúpe nového zariadenia ich nejaký koniec podpory neprinúti.

Windows 7 bude samozrejme možné používať aj po 14. januári, a to bez väčších obmedzení, akurát sa zvýši bezpečnostné riziko. Bez bezpečnostných záplat nebudú riešené žiadne zraniteľnosti, a práve tie otvárajú dvere potenciálnym útočníkom.

Pripomeňme si aj to, že podnikateľsky sektor si v prípade záujmu môže zakúpiť dodatočnú podporu pre počítače s Windows 7. V tomto prípade sa účtuje poplatok za každú licenciu, podpora trvá maximálne tri roky a cena sa každoročne zvyšuje.

Aplikácia „Váš telefón“ konečne dostane zrkadlenie obrazovky smartfónu

Ak svoj smartfón prepájate s počítačom, kde používate Windows 10, pomocou aplikácie „Váš telefón“, už čoskoro budete mať aspoň čiastočný dôvod na radosť.

Aplikácia z dielne Microsoftu prechádza testovaním v novej verzii 1.0.20701.0, kde konečne pribudla možnosť pre zrkadlenie obrazovky smartfónu. To znamená, že svoj smartfón budete môcť z počítača ovládať pohodlnejšie, no hlavne praktickejšie.

Microsoft na testovanie funkcie „Phone screen“ upozornil prostredníctvom svojho komunitného webu. Novinka je zatiaľ, v súlade so štandardným postupom, dostupná len pre členov programu Windows Insider. Kedy presne bude dostupná v ostrej verzii pre širokú verejnosť zatiaľ nie je známe.

V aktuálnom stave je zrkadlenie obrazovky podporované len pre hŕstku smartfónov so systémom Android minimálne vo verzii 7.0.

Ako podporované sú konkrétne spomínané len štyri novšie modely z dielne spoločnosti Samsung – Samsung Galaxy S8, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy S9 a Samsung Galaxy S9+. Prisľúbené je však postupné rozširovanie tohto zatiaľ kratučkého zoznamu.

Zrkadlenie obrazovky navyše vyžaduje technológiu Bluetooth Low Energy, ktorou musia disponovať obidva zariadenia – smartfón aj PC.

Pre pripomenutie, aplikácia „Dell Mobile Connect“, ktorú je do istej miery možné považovať za ostrú, hoci počtom zariadení prísne limitovanú, konkurenciu pre „Váš telefón“, funkciu zrkadlenie obrazovky obsahuje už od svojho uvedenia na trh – 31.12.2017. Oficiálne je ale použiteľná len na vybraných zariadeniach Dell.

30 webových míľnikov: Prvá objednávka pizze cez internet a ďalšie pikošky

Dnes ubehlo presne 30 rokov od vytvorenia World Wide Webu. Spoločnosť Cisco pri tejto príležitosti pripravila zoznam 30 zaujímavostí, ktoré v ostatných troch dekádach ovplyvnili smer, ktorým sa internet uberá.

1989 – Vynájdený web: Britský vedec Sir Tim Berners-Lee v roku 1989 vynašiel celosvetovú sieť World Wide Web. V marci 1989 v dokumente Návrh informačného manažmentu popísal svoju víziu konceptu, ktorý sa neskôr stal celosvetovou sieťou. A web sa stal jednoznačne najvýznamnejšou aplikáciou na internete.

1990 – Spustená prvá internetová stránka a server v Európskom stredisku jadrového výskumu (CERN): Všetko bežalo na počítači NeXT Tima Bernersa-Leeho s nápisom „Tento počítač je server. NEVYPÍNAŤ!“

1992 – Zavedenie prvého vytáčaného pripojenia na internet: Vytáčané pripojenie na internet po prvý raz predstavila v marci 1992 vo Veľkej Británii spoločnosť Pipex, založená v roku 1991 ako prvý britský komerčný poskytovateľ internetového pripojenia.

1992 – Prvý protokol IGRP (Interior Gateway Routing Protocol): Spoločnosť Cisco získala svoj prvý patent pod číslom 5 088 032 na IGRP, metódu smerovania dátovej prevádzky medzi počítačovými sieťami. Cieľom proprietárneho smerovacieho protokolu bolo prekonať obmedzenia protokolu založeného na štandardoch.

1992 – Prvý inteligentný telefón na trhu: Prvý inteligentný telefón uviedla na trh spoločnosť IBM v roku 1992 pod názvom Simon Personal Communicator.

1993 – Prvé obrázky na webe: Marc Andreessen navrhol, aby bolo možné na webových stránkach zobrazovať obrázky pomocou HTML tagu IMG.

1994 – Prvá online objednávka donášky jedla: Predmetom jednej z prvých známych objednávok pizze cez internet bola salámová pizza s hubami a syrom z reštaurácie Pizza Hut.

1994 – Prvá vec kúpená cez internet: Vôbec prvú legitímnu online transakciu podľa informácií spoločnosti Shopify pravdepodobne vykonal v auguste 1994 Dan Kohn, ktorý vytvoril internetovú stránku s názvom NetMarket. Svojmu známemu vo Filadelfii predal 11. augusta Stingovo CD „Ten Summoner’s Tales“.

1994 – Prvý reklamný banner: Objavuje sa prvá bannerová reklama, pozývajúca na stránky hotwired.com s textom: „Už ste niekedy klikli myšou SEM? -> TAK TERAZ TO UROBÍTE“.

1994 – Vyvinutý protokol SSL: Spoločnosť Netscape Communications ako reakciu na rastúce obavy o počítačovú a internetovú bezpečnosť vyvinula protokol Secure Sockets Layer (SSL).

1994 – Vzniká prvý vyhľadávač s full-textovým vyhľadávaním: Brian Pinkerton začal pracovať na pôvodne desktopovej aplikácii WebCrawler 27. januára 1994 na Washingtonskej univerzite. V polovici marca vygeneroval zoznam 25 najnavštevovanejších internetových stránok.

1994 – Zavedenie internetového bankovníctva: V októbri 1994 sa družstevná sporiteľňa Stanford Federal Credit Union stala prvou finančnou inštitúciou, ktorá ponúkla internetové bankovníctvo všetkým svojim klientom.

1994 – Prvý blog: Prvý blog na webe bol Links.net a vytvoril ho univerzitný študent Justin Hall.

1995 – Prvý zákazník Amazonu si kúpil knihu: Zákazník John Wainwright si 3. apríla 1995 v novom online kníhkupectve s názvom Amazon zakúpil knihu amerického vedca Douglasa Hofstadtera Fluid Concepts and Creative Analogies. Wainwright nemal poňatia, že jeho nákup bol vôbec prvý u firmy, ktorá zásadným spôsobom zmenila spôsob, akým nakupujeme.

1996 – Uvedenie prvej bezplatnej internetovej e-mailovej služby do prevádzky: Jack Smith a Sabeer Bhatia v roku 1996 zakladajú prvú bezplatnú internetovú e-mailovú službu s názvom Hotmail.com

1996 – Jedno z prvých virálnych videí: V polovici 90. rokov sa na dlhú dobu stalo hitom jednoduché video tancujúceho dieťaťa, renderované v 3D. Ľudia sa naň nemohli vynadívať. Video s tancujúcim bábätkom pôvodne vzniklo ako ukážka schopností programu 3D Studio Max.

1996/1997 – Prvý zdokumentovaný úspešný prípad internetového crowdfundingu: Britská rocková kapela Marillion získala finančné prostriedky na svoje turné z darov, ktoré jej cez internet zaslali fanúšikovia.

1997 – Uvedenie Wi-Fi: Bezdrôtové pripojenie bolo vynájdené a prvý raz poskytnuté spotrebiteľom v roku 1997, keď bol založený výbor nazvaný 802.11. To viedlo k vzniku štandardov IEEE802.11, ktoré definujú komunikáciu v bezdrôtových miestnych sieťach (WLAN).

1997 – Prvá internetová sociálna sieť dnešného typu: Prvá internetová stránka s typickými znakmi sociálnej siete s názvom Six Degrees vznikla v roku 1997. Umožňovala používateľom nahrať profil a nadväzovať priateľstvá s ďalšími používateľmi. V roku 1999 získala popularitu prvá blogová stránka, ktorá stála na počiatku rozmachu sociálnych médií, ktorý pretrváva dodnes.

1998 – Oficiálne spustená služba Google a uskutočnené prvé vyhľadávanie: Spoločnosť Google v roku 1998 založili kybernetici Larry Page a Sergey Brin, vtedajší doktorandi na Stanfordovej univerzite v Kaliformii.

1998 – Prvá streamovacia služba na svete: Napriek všeobecnému presvedčeniu nebol prvou streamovacou službou Netflix. Hongkonská telekomunikačná spoločnosť Tedium spustila svoju iTV už v roku 1998, o tri týždne skôr, ako Netflix odoslal poštou svoje prvé DVD.

1998 – Prvý kybernetický útok: Študent Cornellovej univerzity Robert Tappan Morris, syn slávneho kryptografa Roberta Morrisa staršieho, chcel zistiť, aký je internet veľký – teda koľko zariadení je naň pripojených. Napísal preto program, ktorý putoval od počítača k počítaču a každý inštruoval, aby poslal signál späť riadiacemu serveru, ktorý zaznamenával počet pripojení. Jeho program sa stal prvým počítačovým útokom typu DDoS (distribuovaného zahltenia požiadavkami).

2001 – Vytvorený prvý záznam vo Wikipedii: Internetová encyklopédia Wikipedia vznikla 15. januára 2001, dva dni potom, ako si doménu zaregistrovala dvojica Jimmy Wales a Larry Sanger. Jednou z prvých stránok, vytvorených hneď 16. januára, bolo heslo UuU.

2005 – Digitálne mapy pre širokú verejnosť: Google prevzal spoločnosť Where 2 Technologies spolu so spoločnosťou Keyhole, ktorá vyvíjala geopriestorový vizualizačný softvér, z ktorého sa neskôr vyvinula aplikácia Google Earth – a nový päťdesiatčlenný tím začal pracovať na vývoji Google Maps.

2005 – Prvé video na YouTube, „Ja v zoo“: Jeden zo zakladateľov služby YouTube, Jawed Karim, v roku 2005 publikoval krátky videoklip samého seba pred skupinkou slonov. To bolo ešte predtým, ako YouTube kúpil Google za 1,6 miliardy dolárov a každý sa chcel stať internetovou video celebritou. Jeden človek a niekoľko zvierat v zoo spustili internetovú video revolúciu.

2006 – Prvý tweet: 21. marca 2006 spoluzakladateľ Twitteru Jack Dorsey využil 24 znakov zo svojho 140-znakového limitu ako prvý tweet na svete. Počas desiatich rokov sa Twitter stal dôležitým komunikačným nástrojom pre viac ako 300 miliónov používateľov.

2007 – Na trh bol uvedený iPhone: Toto zariadenie zásadným spôsobom ovplyvnilo mobilný internet, ako ho poznáme dnes.

2010 – Prvé internetové pripojenie vo vesmíre: Cisco posiela internetový router do vesmíru.

2014 – Využívanie internetu v mobilných zariadeniach po prvý raz prekonalo stolné počítače: V januári 2014 mobilný internet v USA objemom prevádzky po prvý raz prekonal pevné pripojenie.

2016 – Objem internetovej prevádzky dosiahol jeden zettabajt: Objem celosvetovej internetovej prevádzky dosiahol zettabajtovú hranicu 9. septembra 2016. Taký objem má 250 miliárd DVD a zmestí sa doň 36-tisíc rokov HD videa.

Hra Slime Rancher je zadarmo dostupná do 21. marca. V Epic Games Store

Nováčik medzi elektronickými obchodmi s hrami, Epic Games Store, pokračuje vo svojej snahe nových používateľov prilákať na bezplatné hry. Tentokrát je až do 21. marca možné zadarmo a natrvalo získať hru Slime Rancher, obvykle predávanú za 20€.

Nenáročný titul Slime Rancher na prvý pohľad pôsobí zvláštne, keďže sa ocitnete v koži galaktického rančera na planéte, kde väčšinu populácie tvoria tvory zo slizu. Musíte sa o nich starať a popritom postupne budovať a zveľaďovať svoj ranč. Hra ale má niečo do seba, aj na agregátore recenzií Metacritic má priemerné hodnotenie 80%.

Navyše je momentálne dostupná zadarmo, preto neexistuje veľa dôvodov, prečo ju nevyskúšať. To  samozrejme nemusíte spraviť okamžite, akonáhle si ju pridáte do svojej knižnice v Epic Games Store, zostane vám natrvalo.

Xbox Game Pass v marci dostane 4 prírastky, no tým to zjavne nekončí

Tento mesiac do ponuky služby Xbox Game Pass v predstihu pribudol kúsok Just Cause 4, no týmto to neskončilo. Predplatitelia sa počas marca môžu tešiť na štyri nové hry a vyzerá to tak, že Microsoft ešte niečo prihodí, tak ako to v ostatnej dobe obľubuje. Naznačuje to aj prostredníctvom oficiálneho profilu na sociálnej sieti Twitter.

Oficiálny pre marec 2019 zatiaľ hovorí o nasledovných hrách:

  • Just Cause 4 – od 6. marca
  • LEGO Batman 2 – od 6. marca
  • F1 2018 – od 14. marca
  • Fallout 4 – od 14. marca

Pripomeňme, že pre Fallout 4 nejde o debut, v katalógu Xbox Game Pass sa tento kúsok nachádzal už pred časom, no potom v rámci obmien došlo k jeho odstráneniu. Teraz sa vracia, aby sa hráči mohli opäť ponoriť do postapokalyptických dobrodružstiev.

Just Cause 4 a LEGO Batman 2 mali byť podľa pôvodného oznámenia dostupné od 7. marca, no z nejakého dôvodu došlo k ich sprístupneniu o deň skôr.

Surface Pro 6 a Surface Laptop 2 pre firmy budú dostupné aj na Slovensku

Microsoft dnes podvečer informoval o oficiálnom rozšírení súčasnej ponuky nových Surface zariadení na dodatočné trhy. Reaguje na požiadavky, aby si nadnárodné spoločnosti mohli kúpiť zariadenia Surface na globálnejšej úrovni a mohli nimi vybaviť zamestnancov naprieč pobočkami a regionálnymi kanceláriami.

Preto od 1. mája 2019 autorizuje komerčných partnerov na predaj vybraných konfigurácií Surface Pro 6 for Business a Surface Laptop 2 for Business na ďalších 11 európskych trhoch: Bulharsko, Česká republika, Estónsko, Grécko, Chorvátsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Rumunsko, Slovinsko a Slovensko.

Zariadenia budú mať klávesnicu v medzinárodnej angličtine (klávesnica Surface Pro Type Cover sa predáva samostatne) a operačný systém bude obsahovať miestne jazyky.

Vybrané konfigurácie Surface Pro 6 for Business a Surface Laptop 2 for Business sú: Surface Pro 6 i5/8/256GB Platinum a Surface Laptop 2 i5/8/256GB Platinum. Nejde teda o ponuku pre domácich používateľov, ale pre firemný sektor.

Surface Book 2 v najnižšej konfigurácii dostane 4-jadro

Surface Book 2 v najnižšej, a teda aj najlacnejšej, predávanej konfigurácii by sa mal v nadchádzajúcich týždňoch dočkať potešujúceho vylepšenia – dramatického nárastu výkonu.

Do predaja sa totiž má dostať nový model, ktorý bude namiesto siedmej generácie Intel Core, i5-7300U, obsahovať už tú najnovšiu, ôsmu, v podobe procesora i5-8350U.

Pre koncového zákazníka to v skratke znamená to, že za prakticky rovnakú cenu ako doteraz môže získať Surface Book 2 s procesorom v niektorých prípadoch výkonnejším o približne 50%. Spôsobené je to najmä zdvojnásobením počtu jadier, z pôvodných dvoch na štyri.

V prípade záujmu o kúpu tohto zariadenia si bude treba dávať veľký pozor na presnú konfiguráciu, nakoľko je pravdepodobné, že dopredávať sa budú aj pôvodné varianty s procesormi Intel Core i5-7300U.

Na nadchádzajúcu zmenu upozornil portál WinFuture, ktorý na základe pozorovaní u predajcov hlási aj to, že predajná cena vyzerá byť nezmenená – 1569€. Výmena procesorov je v tomto prípade jedinou zmenou, všetky ostatné parametre zostávajú zachované.

Kolekcia Halo pre počítače na spadnutie, blíži sa aj PC Game Pass

Kolekcia štyroch hier zo známeho univerza Halo, Halo: The Master Chief Collection, by už čoskoro mala doraziť aj na počítače. Informuje o tom portál Thurrot, no chystané novinky súvisiace so spomínanou kolekciou naznačuje aj Microsoft.

Venovať sa im bude už zajtra, 12. marca, vo svojej relácii Inside Xbox. Neuvádza však žiadne podrobnosti, preto to spolu nemusí súvisieť a zajtra ohlásené novinky sa môžu týkať výhradne konzolovej verzie, no celkové načasovanie je rozhodne zaujímavé.

Portál Thurrot s odvolaním sa na svoje nekonkretizované zdroje uvádza, že Halo: The Master Chief Collection pre počítače je nielen pripravovaná, no jej vydanie bolo už dokonca niekoľkokrát odložené kvôli potrebe dodatočných úprav. Vychádzať to má zo skutočnosti, že konzolové vydanie sprevádzala záplava problémov, a nakoľko sa vývojári chcú podobnej situácii vyvarovať, radšej všetko v tichosti dotiahnú do dokonalosti.

Portál ďalej kolekciu dáva do súvislosti so službou Xbox Game Pass vo verzii pre počítače, ktorá má byť taktiež pripravená na premiéru. Práve Halo: The Master Chief Collection vraj môže byť jedným z klenotov, ktorý bude po boku kúskov série Age of Empires, lákať PC komunitu k zakúpeniu mesačného predplatného novej služby „PC Game Pass“.

Aktuálne dostupná služba Xbox Game Pass do určitej miery umožňuje hranie hier na počítačoch s Windows 10, no musí ísť o tituly spadajúce do iniciatívy „Play Anywhere“ a ich ponuka je preto veľmi limitovaná. Celé sa to však môže veľmi rýchlo  zmeniť. Microsoft má nielen vybudované potrebné zázemie, no už dlhšiu dobu hovorí o tom, že svoj „herný Netflix“ chce dostať za hranice konzolového sveta.

Problémom má byť marketing. Microsoft má na tento rok naplánovaných niekoľko herných konferencií, na čele s klenotom E3 2019, preto nie je jasné, kedy a kde novú službu predstaví. Navyše s ohľadom na tom, že kolekcia Halo má pre ňu byť veľkým počiatočným ťahúňom, je otázne ako sa s celkovou situáciou vysporiada.

Jednou z možností je oznámenie plánovaného vydania Halo: The Master Chief Collection, no bez konkrétneho termínu, s následným upresnením počas E3 2019, kde bude ohlásená služba „Game Pass“ pre počítače. Keďže v tom jasno nemá ani marketingové oddelenie, čo sa týka termínov tak sa zatiaľ pohybujeme v sférach divokých špekulácií.

Náš tip
Ktoré hry spadajú do iniciatívy Xbox Play Anywhere? | Február 2019

Vývojári za predaj cez Microsoft Store zarobia viac, Microsoft si znížil províziu

Vývojári, ktorí svoj obsah predávajú cez digitálny obchod Microsoft Store už dostávajú z každej transakcie viac peňazí. Microsoft znížil svoj podiel za sprostredkovanie predaja presne tak, ako to ohlásil ešte na konferencii Build 2018.

Zavedenie nového finančného modelu síce trvalo o niečo dlhšie než bolo pôvodne hlásené, no aktuálne už vývojárom zostáva 85 až 95% z ceny predaného produktu. Závisí to od toho, akým spôsobom sa zákazníci k produktu a jeho následnej kúpe dostanú. Nová ponuka sa navyše nevzťahuje na hry, herný obsah a všetky predaje na konzolách Xbox.

Najnižšiu čiastku si Microsoft nárokuje v prípade priameho prístupu cez odkaz alebo vyhľadanie produktu. Na opačnom konci, plnú taxu, 15%, vývojárom „strhne“ v prípade sprostredkovaného predaja – cez odporúčanie, navrhnutú kolekciu alebo inú propagáciu zo svojej strany.

Zníženie podielu za sprostredkovanie predaja má za cieľ zatraktívniť Microsoft Store, a v očiach vývojárov z neho spraviť férové a lákavé miesto pre publikovanie obsahu.

Vývojári využívaním predaja cez Microsoft Store získavajú relatívne zaujímavú základňu potenciálnych zákazníkov, nemusia si robiť starosti s platformou pre realizáciu platieb a aplikácie sú navyše jednoducho distribuované a spravované aj v prípade vydávania nových verzií.

ASUS už predáva herné notebooky s GeForce RTX 2060

Spoločnosť ASUS oznámila spustenie predaja nových herných notebookov rodiny Strix, ktoré sú teraz dostupné s grafickými kartami Nvidia RTX 2060. V porovnaní s predošlou generáciou tak nové stroje majú ponúkať lákavejší výkon, čo je koniec-koncov celkom prirodzený vývoj.

Notebooky radu ROG Strix SCAR II sú na Slovensku dostupné v 17,3“ (GL704) a 15,6“ (GL504) prevedení. Vo výbave majú aj procesor Intel Core i7-8750H, displej s tenkými rámikmi, obnovovacou frekvenciou 144 Hz a odozvou 3 ms. K dispozícii je tiež 16 GB operačná pamäť DDR4 2666 MHz a 512 GB SSD úložisko.

Modely ROG Strix SCAR II GL504GV-ES020T a GL704GV-EV016T sú u nás v predaji za cenu 1 999 €, resp. 2 099 €. Bez najmenších problémoch ich nájdete v ponuke väčších eshopov. Kompletné špecifikácie nájdete v tabuľkách dole.

ASUS vyzdvihuje vylepšené chladenie

Značne vylepšený mal byť aj systém chladenia. ASUS avizuje vyššiu efektívnosť a nižšiu hlučnosť, čo sú presne tie atribúty, ktoré pri chladení očakávame. Chladenie HyperCool Pro obsahuje rozšírenú chladiacu dosku, ktorá absorbuje teplo a rovnomerne ho rozširuje, aby sa zabránilo prehrievaniu systému a teplota súčiastok čipovej sady nepresiahla 90 °C.

Súčasťou chladiaceho systému sú aj dva aktívne ventilátory a patentované lichobežníkové veko, ktoré má podľa výrobcu o 27% lepšiu tepelnú účinnosť v porovnaní s tradičnými notebookmi. Kombinácia týchto aspektov by mala, aspoň na papieri, poskytovať skutočne účinné chladenie aj pri dlhších herných maratónoch.

Herná klávesnica, štyri antény pre Wi-Fi a inteligentné zosilňovače

Strix SCAR II je vybavený hernou klávesnicou s technológiou HyperStrike Pro, ktorá okamžite reaguje na príkazy, ponúka technológiu N-key rollover a životnosť klávesov na úrovni až 20 miliónov stlačení. Spomínaná je aj zvýšená ergonómia, štyri zóny prispôsobiteľného podsvietenia a klávesové skratky.

Patentovaná technológia ROG RangeBoost využíva kombináciu štyroch antén, ktoré sú umiestnené v prednej a zadnej časti notebooku, aby neustále skenovala a vyberala optimálnu dvojicu pre pokrytie všetkých hluchých bodov.

Notebooky ROG Strix SCAR II obsahujú aj technológiu inteligentných zosilňovačov, ktorá monitoruje výstup zvuku a upravuje ho v reálnom čase. Výsledný zvuk má vďaka tomu mať zvýšený dynamický rozsah a hlbšie basy.

Technické špecifikácie – GL704

Technické špecifikácie – GL504

 

Crackdown 2 je spätne kompatibilný a dostupný zadarmo

To, že zoznam spätne kompatibilných hier na konzole Xbox One je pravidelne rozširovaný vonkoncom nie je prekvapivé, no to, že hra, ktorú Microsoft takto upraví bude okamžite sprístupnená zadarmo, to už  veru obvyklé nie je. Konkrétne sa jedná o titul Crackdown 2, ktorý medzi spätne kompatibilné hry pribudol koncom minulého týždňa.

To, že si ho každý záujemca môže z digitálneho Xbox obchodu stiahnuť úplne zadarmo možno súvisí s nedávnym vydaním tretieho pokračovania série, Crackdown 3, ktoré zo strany hernej komunity nezožalo ovácie a patrí skôr k priemerným oddychovkám.

Uvedenie Crackdown 3 na trh, s niekoľkodňovým predstihom, sprevádzalo sprístupnenie prvého dielu Crackdown úplne zadarmo. Akcia mimochodom trvá ešte stále, a práve v uplynulých dňoch sa ako bezplatný kúsok pridáva aj Crackdown 2.

Celé to teda pôsobí dojmom, že Microsoft sa chce zviesť na vlne nostalgie, trošku si tak spraviť u hráčov očko a ľudí zároveň možno aj trošku navnadiť na skúšku novinky Crackdown 3. Nech už sú úmysly akékoľvek, každá hra zadarmo určite poteší.

Ako dlho budú tieto kúsky dostupné zadarmo je otázne, preto ako vždy, poponáhľajte sa.

Pokiaľ by sa pri Crackdown 2 náhodou zobrazovala cena, pomôcť by mohlo obnovenie stránky, prípadne vyhľadanie priamo cez konzolu Xbox. 

Windows 10 je už používaný na viac ako 800 miliónoch zariadení

Microsoft včera aktualizoval svoju stránku „By The Numbers“, prostredníctvom ktorej sa s verejnosťou delí o zaujímavé údaje zo svojho prostredia. Okrem iného sa tu objavila aj informácia, že Windows 10 sa aktuálne nachádza už na viac ako 800 miliónoch zariadení. Microsoft sa údajom o rozšírenosti Windows 10 pochválil naposledy pred pol rokom, kedy išlo o 700 miliónov zariadení, takže ide o citeľné zlepšenie.

Skutočne ide o impozantné čísla, no v začiatkoch boli plány pre Windows 10 omnoho ambicióznejšie. Microsoft ho chcel dostať na celú miliardu zariadení v priebehu troch rokov, čo sa nakoniec nepodarilo, napriek rôznym stratégiám. Microsoft navyše stále hovorí o „zariadeniach“, nie o počítačoch, nakoľko do zverejňovaných čísel spadajú aj konzoly Xbox One, okuliare HoloLens, zopár smartfónov a zariadenia IoT.

Zástupcovia Microsoftu v súvislosti s novým míľnikom na margo Windows 10 uvádzajú aj to, že ide o operačný systém s ktorým sú zákazníci najspokojnejší z celej rodiny Windows. Do akej miery je toto vyjadrenie objektívne a ako k nemu Microsoft dospel, je otázne, nakoľko systém a jeho veľké i malé aktualizácie opakovane sprevádzajú rôzne problémy.

Napríklad v prípade veľkej októbrovej aktualizácie z minulého roka sa to v konečnom dôsledku prejavilo aj na extrémne pomalom šírení medzi používateľmi. Problémy používatelia hlásia aj tento týždeň po inštalácii opravnej aktualizácie KB4482887, kedy začali pociťovať náhly pokles vo výkone svojich strojov.

Je však veľmi pravdepodobné, že vo firemnom sektore je spokojnosť so systémom veľmi vysoká, nakoľko tu platia iné pravidlá pri nasadzovaní nových verzií, kedy sa všetko podrobne testuje a inštalácia je odkladaná aj niekoľko mesiacov po vyhlásení globálnej dostupnosti novej verzie či kumulatívnej aktualizácie.

Zo strany Redmondského giganta boli po fiasku s „Októbrovou aktualizáciou“ z minulého roka prisľúbené viaceré výrazné zmeny v testovacích procesoch, aby sa podobné problémy už neopakovali. Či to prinesie vytúžené výsledky sa ukáže samozrejme až časom. Najbližšia príležitosť by sa mala naskytnúť niekedy okolo apríla, kedy sa očakáva dostupnosť veľkej aktualizácie „April 2019 Update“.

Kalkulačka z Windows 10 licencovaná ako open-source, do vývoja sa môže zapojiť každý

Microsoft už dlhé roky paktuje s „open-source“ komunitou. Podieľa sa na stovkách projektov s otvoreným zdrojovým kódom a na projektoch, ktoré sú vyvinuté a následne „otvorené“, a pre Open Invention Network sprístupnil tisícky patentov.

Aby toho náhodou nebolo málo, občas ako open-source sprístupní aj niektorý zo svojich produktov. Prednedávnom išlo o MS-DOS 1.25 a 2.0 a predtým napríklad o historického súborového správcu Windows File Manager. K tým sa teraz pripája aj nečakaná posila – Kalkulačka.

Zdrojový kód tejto aplikácie bol pod licenciou MIT zverejnený cez službu GitHub, ktorá patrí Microsoftu. Cieľom tohto kroku je jednak šírenie vedomostí o fungovaní rôznych programovacích prvkoch a techníkách, ale aj budovanie kvalitnejšej aplikácie v spolupráci s komunitou jej používateľov. To by sa mohlo odzrkadliť na skutočnosti, že zavádzané vylepšenia budú relevantnejšie voči potrebám reálnych ľudí.

Do vývoja Kalkulačky sa tak síce môže zapojiť prakticky každý, no neznamená to hneď, že všetky úpravy a nápady dostanú zelenú. Microsoft upozorňuje, že naďalej bude prebiehať prísny posudzovací a testovací proces, ešte predtým, než budú zmeny skutočne aplikované vo Windows 10.

Okrem zdrojového kódu boli zverejnené aj aktuálne plány pre ďalší vývoj aplikácie. V tomto roku sa vývojári chystajú vylepšovať jej vzhľad pomocou prvkov Fluent Design, zlepšiť testovacie procesy a pridávať funkcie na základe spätnej väzby od používateľov, napríklad možnosť pre pripínanie Kalkulačky na vrch okien iných aplikácií.

Náš tip
Microsoft priblížil novinky pre Fluent Design na tento rok | Build 2018

Testovací Microsoft Edge beží len na 64-bitovom Windows 10, nateraz

Microsoft zatiaľ pre verejnosť nesprístupnil žiadne testovacie verzie pripravovaného prehliadača Microsoft Edge, ktorého jadro je už postavené na open-source projekte Chromium, no napriek tomu sa nám naskytol aspoň prvý letmý pohľad na to, ako novinka vyzerá v súčasnej, rozpracovanej, podobe.

Okrem toho sa ale nadšencovi s prezývkou „WalkingCat“ podarilo vyhrabať aj dokumentáciu k testovacím verziám prehliadača, kde je popísaných niekoľko známych problémov a ich možných riešení. Slúži teda ako akási základná technická podpora pre súčasných používateľov testovacích zostáv Microsoft Edge Insider, no v zozname problémov sa nachádza aj jedna relatívne zaujímavá informácia.

Testovacie verzie prehliadača je zatiaľ možné spúšťať výhradne na 64-bitových verziách operačného systému Windows 10. Keďže sa však nachádzame vo fáze interného testovania, neznamená to, že prehliadač vo verziách pre verejnosť bude niesť rovnaké obmedzenie. Pokiaľ by k tomu aj došlo, týkať by sa to malo len prvých sprístupnených ochutnávok.

Nový Microsoft Edge vo finálnej verzii totiž nebude určený len pre Windows 10. Microsoft sa nechal počuť, že prehliadač chce dostať na všetky podporované verzie Windows a dokonca aj na ostatné platformy, ako je napríklad macOS.

Preto zmysel dáva skôr to, že aj samotné testovanie so zapojením verejnosti prebehne na všetkých frontoch, kam chce Microsoft svoj produkt dostať. Nateraz je ale prístup k skúšobným verziám Edge extrémne obmedzený, preto limitácia na 64-bitový Windows 10 nepredstavuje žiaden problém.

Najnovší Windows 10 dostal dávku opráv, hráči hlásia problémy | Doplnené

Na sklonku minulého týždňa bol pre používateľov najnovšej verzie Windows 10, teda tej s nainštalovanou veľkou októbrovou aktualizáciou, vydaný nový balík opráv. Tie riešia množstvo špecifických problémov, ale aj nedostatky ako „neposlušné“ Centrum akcií či problémy s prehliadačom Microsoft Edge.

Opravená aktualizácia nesie označenie KB4482887, jej inštaláciou sa posúva číselné označenie systémovej zostavy na 17763.348) a dostupná je klasicky cez Windows Update.

[Doplnené] V súvislosti s opravnou aktualizáciou KB4482887 sa objavili zo strany používateľov sťažnosti na náhly pokles výkonu v hrách po jej inštalácii. Venovaných je tomu niekoľko tém na známom fóre Reddit a neušlo to ani pozornosti Toma Warrena z portálu TheVerge.

Opatrnosť je preto na mieste a s inštaláciou aktualizácie sa zatiaľ odporúča počkať. Najmä pokiaľ patríte medzi hráčov. Nakoľko by však mala spadať do kategórie „voliteľných“, stačí, že ju nebudete aktívne hľadať kliknutím na tlačidlo „Vyhľadať aktualizácie“ v ponuke Windows Update.

Microsoft bol na situáciu upozornený a venuje jej pozornosť. Zatiaľ uviedol, že problémy nesúvisia so zavedením metódy Retpoline ako „opravy“ zraniteľnosti Spectre v2. Pokiaľ používateľ narazí na problémy s prudkým poklesom výkonu, riešením má byť prosté odinštalovanie aktualizácie KB4482887. Ako na to popisuje tento článok – Po inštalácii aktualizácie pre Windows 10 sa objavili problémy, čo robiť?.

[Aktualizované] Problémy so zníženým výkonom a zasekávaním myšky z aktualizácie KB4482887 vyriešila opravná aktualizácia KB4489899 vydaná 12. marca.

Nižšie pokračuje pôvodný obsah

Zverejnený zoznam opráv

  • Pre vybrané zariadenia bola zavedená nová oprava zraniteľnosti „Spectre v2“, odraziť by sa to malo na ich vyššom výkone. Predtým používané metódy totiž čiastočne znižovali výkon procesorov.
  • Opravený problém s Centrom akcií, ktoré sa najskôr otváralo na ľavej strane, a až následne sa zobrazilo napravo.
  • Vyriešená chyba, ktorá spôsobovala, že virtuálny atrament nebol uložený v niektorých PDF dokumentoch upravených cez Microsoft Edge.
  • Opravený problém s prepisom súborov v zdieľaných priečinkoch.
  • Vylepšená podpora pre Bluetooth rádiá.
  • Opravený problém, kedy pri vzdialenom prístupe nebolo možné využiť tlač do formátu PDF.
  • Opravený problémy, kedy obrazovka notebooku blikala, prípadne zostala čierna, po prebudení zo spánku pokiaľ bolo zariadenia pripojené k dockovacej stanici.
  • Vyriešený problém s vybranými VPN pripojeniami, kedy dochádzalo k prerušeniu vzdialeného prístupu.
  • Rieši problém s aktualizáciou informácií o časovom pásme pre Čile.
  • Opravený problém s identifikáciou USB kamier pre Windows Hello po prvotnom nastavení systému.
  • Opravený problém, kedy služba Termservice prestala pracovať pri používaní vzdialeného prístupu s nastaveným používaní hardvérového enkódovania pre AVC.
  • Rieši problém, ktorý spôsoboval uzamknutie používateľského konta pri presune aplikácií na zdieľanú platformu pomocou App-V.
  • Zvyšuje spoľahlivosť nástroja UE-VAppmonitor.
  • Opravený problém, ktorý App-V aplikáciám zabraňoval v spustení.
  • Rieši problém s vyhodnotením stavu kompatibility ekosystému Windowsu, čím pomáha zaistiť kompatibilitu aplikácií a zariadení pre všetky aktualizácie Windowsu.
  • Opravený problém, ktorý niektorým aplikáciám zabraňoval v zobrazení pomocníka (F1).
  • Zlepšuje výkon funkcií na porovnávanie reťazcov bez rozlišovania veľkých a malých písmen, ako je napríklad _stricmp() v runtime Universal C.
  • Opravený problém s podporou MP4 obsahu, pri prehrávaní a spracovávaní dát.
  • Rieši problém, ktorý sa vyskytuje s nastavením proxy prehliadača Internet Explorer a nastavením pri prvom spustení (OOBE). Po spustení nástroja Sysprep pri prvom prihlásení prestane systém reagovať.
  • Rieši problém, kedy sa obrázok na obrazovke uzamknutia pracovnej plochy nastavený skupinovou politikou neaktualizuje, ak je obrázok starší ako predchádzajúci obrázok alebo má rovnaký názov ako predchádzajúci obrázok.
  • Opravený problém s virtuálnou dotykovou klávesnicou TabTip.exe, ktorá vo vybraných prípadoch prestala reagovať.
  • Opravený problém, kedy po ukončení pripojenia cez Miracast zostalo zobrazené rozhranie aktívneho pripojenia.
  • Rieši problém so zlyhaním rozpoznania prvého znaku názvu japonskej éry ako skratky, ktoré môže spôsobiť problémy pri analýze dátumov.
  • Rieši problém, ktorý môže zabrániť, aby Internet Explorer načítal obrázky, ktorých relatívna cesta k ich zdroju obsahuje opačnú lomku (\).
  • Rieši problém, ktorý môže spôsobiť, že aplikácie používajúce databázu Microsoft Jet s formátom súboru Microsoft Access 95 náhodne prestanú fungovať.

Čo je to Windows Lite? | Doplnené

6.3.2019 – pôvodný článok z 26. januára bol aktualizovaný o nové skutočnosti. 

Podľa informácií, ktoré ešte koncom roka 2018 priniesol portál Petri, sa za projektom „Windows Lite“ skrýva ďalší pokus o vytvorenie novej, tentokrát úplne od základov vyskladanej, verzie operačného systému Windows. Microsoft v tomto prípade opäť buduje na základoch, ktoré priniesla iniciatíva Windows Core OS.

Údajne má ísť o priamu konkurenciu pre systémy Chrome OS a iOS, takže určená bude skôr pre nenáročných domácich používateľov, ktorým vo väčšine prípadov postačujú webové aplikácie a služby.

V základe tak má ísť o systém s novým prehľadným rozhraním, zbavený zbytočných prvkov a plne optimalizovaný s ohľadom na hardvérovú réžiu a okamžité zapnutie. Zachované ale zostanú viaceré tradičné prvky ako napríklad Prieskumník či známe systémové nastavenia.

To znamená, že aj na lacnejších, menej výkonných zariadeniach by mal byť dosiahnutý úplne hladký, no stále známy, používateľský zážitok. Z tohto dôvodu tu vraj nebude možné používať tradičné Win32 aplikácie, a spoľahnúť sa budeme musieť len na webové aplikácie a to, čo ponúkne Microsoft Store.

[Doplnené] Avšak, aktuálne sa šušká, že Microsoft má plán ako spúšťanie klasických aplikácií umožniť, hoci aj v čiastočne obmedzenej podobe. Hlavnú rolu má zohrávať ich streamovanie zo vzdialených serverov, aby systém nedoplatil na príliš veľké „oklieštenie“. Obrovský dôraz je zároveň kladený na absolútne triviálne používanie a údržbu systému. Všetko musí pôsobiť veľmi nenáročne.

Microsoft sa mal pri návrhu svojho nového diela silne inšpirovať práve v systéme Chrome OS. Nepôjde o náhradu za klasický Windows 10, existovať budú bok po boku a nový systém navyše bude dostupný len pre vybrané zariadenia, vytvorené s ohľadom na jeho používanie. Podľa všetkého by malo ísť o lacnejšie notebooky, tablety a zariadenia typu 2v1.

[Doplnené] Priestor však majú dostať aj zariadenia s dvomi obrazovkami, ktoré sú už údajne pripravované na svoje uvedenie. Portál TheVerge dokonca tvrdí, že systém je navrhovaný primárne s ohľadom na takýto typ zariadení a prvé reálne kúsky by sme vidieť mohli už tento rok.

Na základe dostupných informácií už boli vytvorené aj prvé ukážky toho, ako by malo vyzerať hlavné rozhranie systému.

Pripravovaná novinka sa radikálne odkláňa od tradičného ponímania toho ako vyzerá, a čo ponúka Windows. Microsoft kvôli tomu plánuje pristúpiť k jasnému odlíšeniu – v oficiálnom mene novinky nebude figurovať „Windows“.

Napriek tomu všetkému, na prvý pohľad to vyzerá na celkom pekné déjà vu. Niečo podobné sme len nedávno počúvali v súvislosti s Windows 10 S, a pár rokov predtým s Windows RT. Tentokrát sa ale majú predošlé vízie skutočne naplniť a „Lite“ má byť dokonca dôvodom, prečo Microsoft „odstrihol“ Windows 10 S. Jednoducho spravil miesto niečomu lepšiemu. Či to tak skutočne bude uvidíme až časom.

S prvými informáciami o novom smerovaní celého ekosystému Windows by sme mali prísť do kontaktu už čoskoro na veľtrhu Build 2019.

[Doplnené] Interný vývoj nového systému mal byť zintenzívnený a so širším testovaním sa aktuálne počíta na leto 2019. Nie je však známe, či bude zapojená aj verejnosť alebo len partnerské firmy ako sú výrobcovia hardvéru a softvérových riešení. Nateraz sú podporované tradičné procesory aj architektúra ARM, či to tak bude aj pri vydaní, nie je jasné.

Prvé snímky ukazujú ako by mal vyzerať nový Microsoft Edge

Microsoft od minulého roka usilovne pracuje na novej verzii prehliadača Microsoft Edge, ktorý chce vytvoriť od základov. Namiesto doteraz používaného jadra EdgeHTML z vlastnej dielne, siahol po rozšírenom open-source projekte Chromium, o ktorý sa opiera aj najpopulárnejší prehliadač Google Chrome.

Hoci práce intenzívne prebiehajú minimálne od decembra, kedy bola novinka oficiálne oznámená, doteraz sa na verejnosť nedostala ani jedna ochutnávka veľkej novinky. To by sa ale už čoskoro mohlo zmeniť prostredníctvom programu Microsoft Edge Insider.

Portál Neowin medzičasom získal prístup k niekoľkým podrobnostiam a podelil sa o súčasnú podobu novej generácie prehliadača Microsoft Edge. Prebiehajúci vývoj je pritom rozdelený do dvoch okruhov – v jednom je prehliadač aktualizovaný denne, v druhom na týždennej báze. Práve z tej týždennej vetvy, ktorou pretekajú o niečo stabilnejšie verzie prehliadača, by mohla pochádzať prvá testovacia podoba.

Zverejnené snímky ukazujú, že hoci Edge prejde na úplne nové jadro, niektoré základné prvky nebudú výraznejším spôsobom upravované. Tento krok je celkom logický, nakoľko Microsoft pre svoj produkt vybudoval určitú identitu a používatelia s ňou už sú oboznámení. Hoci podoba s prehliadačom ako je Chrome tu určite je, zároveň prebieha snaha o zachovanie tradičného „ducha“ Edge.

Zachovaný bude napríklad aj preddefinovaný vyhľadávač Bing a s ním spojená zmena pozadia úvodnej obrazovky či zobrazovanie správ zo služby Microsoft News.

Na druhej strane, vedľa adresného riadka pribudne tlačidlo pre správu rozšírení, ktorých bude mimochodom k dispozícii podstatne viac než je to v prípade súčasnej generácie prehliadača, ako aj profilový obrázok. Tieto prvky sú jasne inšpirované práve prehliadačom Chrome.

Čo sa týka spomínaných rozšírení, tie chce Microsoft spravovať pod svojou taktovkou a za týmto účelom pripravuje vlastný obchod, tentokrát priamo integrovaný do prehliadača.

Používateľ sa teda viac nebude musieť preklikávať medzi obchodom Microsoft Store a prehliadačom Microsoft Edge. Už teraz má byť dostupná celá hŕstka doplnkov, prekompilovaných z pôvodnej verzie umiestnenej v obchode Chrome Web Store.

Zbohom dáme aj súčasnej podobe nastavení aplikácie. Tie budú zabudované opäť v podobnom duchu ako je to v prípade Chrome, akurát s tým rozdielom, že dostanú jasný nádych systémového rozhrania Windows 10.

Nutné je samozrejme podotknúť, že zverejnené snímky, a teda aj sprievodné informácie súvisia s interne vyvíjanou verziou novej generácie prehliadača Microsoft Edge a viacero vecí sa preto ešte môže zmeniť.

V tejto súvislosti je zaujímavé hlavne to, že na snímkach chýba funkcia pre odkladanie a opätovné obnovovanie otvorených kariet, čo je jedna z vyzdvihovaných vlastností súčasnej podoby tohto prehliadača.