MojWindows

Technologické odvetvie je zvláštnym miestom, síce sú tu zaužívané isté pravidlá a konvencie, ktoré zabezpečujú určitý balans, no zároveň človeku pripadá, ako by tu čas plynul akosi rozprávkovo, zdanlivo inak, než v okolitom svete. Pokrok sa ženie vpred míľovými krokmi a výrobcovia si preto nemôžu dovoliť výraznejšie zaostať za konkurenciou, kvôli čomu na nás novinky chŕlia ako na bežiacom páse takmer až so strojovou presnosťou.

Orientácia v tejto záplave nových zariadení, produktov a technologických vychytávok sa stáva čoraz náročnejšou a dôležitosť niektorých správ tak zdanlivo stráca na váhe. 2017 bol pre Microsoft významným a niektoré novinky si preto zaslúžia opätovné pripomenutie, preto prinášame prehľad toho zaujímavejšieho, čo uplynulý rok priniesol s ohľadom na bežného používateľa produktov redmondského giganta.

Windows 10 pre ARM

Microsoft sa ešte koncom roka 2016 rozhodol opätovne vstúpiť do tej istej rieky a odvážne sa pustil do ďalšieho pokusu naplniť svoju víziu priniesť počítače s procesormi založenými na ARM architektúre. Na rozdiel od prvého pokusu s osekaným Windows RT, ktorý skončil neslávne, však tentokrát stavil na plnohodnotný Windows 10. Pri ohlásení svojich plánov prisľúbil, že prvé reálne produkty nového typu „Always Connected“ s čipom Snapdragon 835 predstaví pred koncom roku 2017, a hoci sa to technicky stalo, reálne sa začnú predávať až niekedy na jar 2018, aj to s obmedzenou dostupnosťou.

Ako ale ukázali testy, po stránke výkonu nie je prvá generácia predstavených produktov príliš zaujímavá a nepoteší ani samotná cena, no napriek tomu kategória „Always Connected“ zariadení s čipmi ARM ako taká svoj potenciál má. Vďačí za to nadštandardnej konektivite a prekvapivo vysokej výdrži batérie. Karty navyše môže zamiešať aj avizovaný nástup čipu Snapdragon 845.

V projekte vidia potenciál aj tradiční výrobcovia smartfónov –  Xiaomi a Samsung, ktorí sa podľa medializovaných správ chcú už čoskoro zapojiť s vlastnými produktami. Rok 2017 preto predstavuje akýsi pomyselný míľnik, ktorý môže pre zariadenia so systémom Windows 10 odštartovať niečo skutočne veľkolepé. Či to tak ale skutočne bude a Windows 10 pre ARM prerazí, sa ešte len uvidí.

Always Connected

Xbox One X, spätná kompatibilita pre pôvodný Xbox a služba Xbox Game Pass

Hoci Microsoft vojnu na konzolovom poli z pohľadu tradičných čísel – predaných kusov konzoly zatiaľ prehráva, v pozadí sa to odrazilo na tom, že prepracoval svoju doterajšiu stratégiu a postupne vrátil poriadne silný úder so zameraním na to, čo je najlepšie pre Xbox fanúšikov. Rok 2017 sa niesol v podobnom duchu a po programoch ako Spätná kompatibilita, Xbox Play Anywhere a Games with Gold prichádza ďalší klenot – Xbox Game Pass.

Xbox Game Pass je služba, ktorá za mesačný poplatok ponúka prístup ku knižnici s viac ako stovkou populárnych hier. Medzi nimi sa pritom nachádzajú najnovšie tituly, ale aj spätne kompatibilné kúsky. Mesačný poplatok je stanovený na 9,99€, čo je s prihliadnutím na dostupný obsah celkom príjemná cena. A hoci sa Slovensko nedostalo do prvej vlny jej dostupnosti, po krátkom čakaní si nakoniec rozsiahlu knižnicu môžeme vychutnať aj my.

Hráčov tento rok potešilo aj rozšírenie spätnej kompatibility, kde pribudla podpora pre hry z pôvodnej konzoly Xbox. Pôvodné hry je nie len možné spustiť, no hráči sa môžu tešiť aj značnému vylepšeniu po grafickej stránke. Microsoft totiž uvádza, že hry získajú vďaka spätnej kompatibilite až 4-krát viac pixelov na Xbox One a Xbox One S, a až 16-krát viac pixelov na Xbox One X. Návrat k milovaným klasikám tak nebol nikdy jednoduchší.

Náš tip
Základy spätnej kompatibility boli položené dávno pred tým, ako konzola Xbox One dostala svoje meno

Spätná kompatibilita

Microsoft v konzolovom segmente podnikol poriadny skok vpred, nakoľko na trh uviedol špičkovú 4K konzolu Xbox One X, a tá jednoznačne prebrala žezlo toho najvýkonnejšieho, čo sa momentálne dá zohnať. Nešlo však o generačný skok, ale vynikajúcu evolúciu toho súčasného, čo je medzi hráčmi už zabehnuté. Vďaka tomu je aj na najnovšej konzole možné používať všetky doterajšie hry a príslušenstvo pre Xbox One, a to vrátane spätne kompatibilných hier pre Xbox 360, či pôvodný Xbox.

Celkový grafický výkon dosahuje 6 teraflopov, čo je v porovnaní s pôvodným Xbox One až štvornásobné zlepšenie a takto vysoký výkon umožňuje hrám ukázať ich skutočný potenciál. Vývojári môžu hry cez aktualizáciu upraviť pre novú konzolu, kedy ich prispôsobia vyššiemu rozlíšeniu, vyššej snímkovej frekvencii, či lepším grafickým detailom, no rozdiely by sa mali objaviť aj v prípade hier, ktoré nie sú špeciálne upravené. Microsoft si za cieľ dal to, aby každá hra na novej konzole vyzerala a hrala sa lepšie, a tento záväzok splnil.

Náš tip
Microsoft odpovedá na najčastejšie otázky súvisiace s nástupom konzoly Xbox One X

Windows Mixed Reality

Mesiace sme zo strany Microsoftu počúvali, ako bude virtuálna a rozšírená realita zastrešovaná platformou Windows Mixed Reality ďalšou „veľkou vecou“, no až s príchodom aktualizácie Fall Creators Update a následným uvedením headsetov sme sa dočkali jej prvej použiteľnej implementácie vo Windows 10.

Medzi používateľov sa tak dostáva ešte len teraz a zažíva tak veľmi obmedzený úspech, no už teraz je jasné, že v  ekosystéme Windows 10 má a bude mať svoje pevné miesto, a to nie len pre hry, kde zatiaľ nachádza najväčšie opodstatnenie. Microsoftu sa ale už teraz, zdá sa, podaril husársky kúsok.

Tým, že potrebná podpora bola implementovaná priamo do operačného systému, čím došlo k zníženiu dovtedajšej komplexnosti, ako aj čiastočným pozvoľnením v hardvérových požiadavkách, došlo k nakopnutiu trhu a virtuálna realita sa vďaka tomu stáva jednoduchšou a dostupnejšou než kedykoľvek predtým. Šikovne k tomu pridal podporu pre SteamVR a platforma Windows Mixed Reality sa stala značným hráčom na trhu.

2 pravidelné veľké aktualizácie pre Windows 10

V prípade predošlých verzií Windows boli okrem mesačných opravných a bezpečnostných aktualizácií nepravidelne vydávané takzvané Service Packy, ktoré väčšinou vylepšovali procesy v pozadí, optimalizovali niektoré funkcie a niekedy pridávali novinky. S vydaním Windows 10 ale Microsoft začal používať termín „Windows ako služba“, čo  v praxi malo znamenať asi toľko, že systém bude neustále v malých dávkach vylepšovaný o nové funkcie a súčasti prostredníctvom pravidelných aktualizácií.

Pôvodné plány hovorili, že novinky sa v systéme objavia každého štvrťroka, no reálne to tak nebolo. Microsoft počas tohto roka formálne ohlásil, že Windows 10 bude aktualizovať dvakrát ročne, a to začiatkom roka v marci a následne pol roka na to, v septembri. Pod týmito mesiacmi sa ale môže ukrývať dátum, kedy budú aktualizácie dokončené, a nie priamo termín ich sprístupnenia používateľom, aby vývojárskym tímom zostal určitý priestor na manévrovanie.

Fall Creators Update

Windows Core OS

Dozvedeli sme sa aj o poriadne ambicióznom projekte s cieľom dosiahnuť plne modulárny Windows 10, ktorý by bol skutočne univerzálny pre všetky zariadenia a výrobcovia by si systém pre svoje zariadenie vyskladali ako Lego. Jednoducho by si zvolili len tie súčasti, ktoré majú pre daný typ zariadenia reálne opodstatnenie. Myšlienkou je vlastne zjednotenie systému, odstránením všetkých jeho rozdielnych variantov, a poskytnutie univerzálnej základne, na ktorej sa ďalej buduje podľa špecifických potrieb zariadenia. O projekte by sme sa viac mali dozvedieť práve v tomto roku, no už teraz vyzerá zaujímavo.

Koniec pre Windows 10 Mobile a nový typ produktov

Po mesiacoch neistoty, zahmlievania, postupného osekávania zoznamu podporovaných smartfónov a netransparentných krokoch s neistým zámerom sa začiatkom októbra v Microsofte konečne našiel aspoň niekto, kto sa pochlapil a jasne sa vyjadril k situácii ohľadom smartfónov a systému Windows 10 Mobile. A hoci by sme očakávali, že tak dôležitá správa bude zverejnená cez oficiálny blog alebo tlačovú správu od niektorého z  predstaviteľov stojaceho za vývojom, či dokonca programom Windows Insider, ktorým sa Microsoft tak rád pýši, pekne sme sa popálili.

Namiesto toho sme sa o konci aktívneho vývoja Windows 10 Mobile, ale aj mobilného hardvéru formálne dozvedeli cez Twitter. To, o čom sa mesiace predtým interne šepkalo, sa teda potvrdilo – Microsoft celú platformu presunul do udržiavacieho režimu, pred tým, ako dôjde k jej úplnému ukončeniu.

Koncom októbra sa následne do obehu dostali informácie o tom, že pripravovaný je nový typ zariadenia, stojaceho na pomedzi elektronického poznámkového bloku a smartfónu. Pripravovaná novinka má byť interne označovaná ako „Andromeda“ a čiastočne sa má opierať o niekdajší projekt Microsoft Courier. Či sa ho v dohľadnej dobe dočkáme, alebo či pôjde o ďalší projekt, ktorý skončí na smetisku dejín, zatiaľ nie je jasné.

Andromeda

Windows 10 S pre školy aj podniky

Tento rok Microsoft uviedol ďalšiu edíciu operačného systému Windows 10 s prívlastkom S, ktorou pôvodne „zaútočil“ primárne na vzdelávací segment. Len pár mesiacov na to, ale cieľovú skupinu rozšíril aj na firmy, konkrétne na takzvaných „pracovníkov prvého kontaktu“, kde kľúčovú úlohu hrá bezpečnosť, ľahká správa a nízka nákupná cena zariadení, koniec-koncov rovnako ako v prípade akademickej pôdy.

Ako sme písali, Windows 10 S celkovo robí množstvo ústupkov v rámci zvýšenia bezpečnosti, a s tým prichádza aj viacero nedostatkov, ktoré naznačujú, že systém ešte nie je úplne pripravený na svoj plnohodnotný debut. Na trhu sa nachádza ale veľmi krátko a táto situácia sa časom určite zmení. Už teraz totiž predstavuje dôležitú súčasť ekosystému Windows 10 a v nadchádzajúcich rokoch o ňom budeme ešte neraz počuť.

Nové produkty Surface a nečakané problémy

Microsoft nám počas roka ukázal aj to, že doma sa cíti nie len ma poli softvérových riešení, ale aj vo výrobe hardvéru, hoci stále obchádza niektoré moderné prvky ako napríklad konektor USB-C.

Začiatkom roka sme sa dočkali elegantného notebooku Surface Laptop, po boku ktorého debutoval už spomínaný Windows 10 S. Nasledovalo predstavenie ďalšieho prírastku v sérii Surface Pro, a hoci sa očakávalo logické zvolenie názvu Surface Pro 5, Microsoft si to spravil po svojom a piaty produkt série nazval jednoducho Surface Pro.

Náš tip
Panos Panay: Nič také ako Surface Pro 5 (zatiaľ) neexistuje

Koniec roka patril prekvapivej čerešničke v podobne hybridu Surface Book 2. Okrem toho, že predstavenie samotného produktu sa očakávalo až v roku 2018, prekvapením bolo, samozrejme okrem značného zvýšenia výkonu, aj uvedenie dvoch rozličných verzií s rozdielnou veľkosťou obrazovky. Predstavené kúsky boli veľmi zaujímavé a rok 2017 by bol pre portfólio Surface skutočne tým zatiaľ najlepším, keby sa neobjavilo niekoľko drobných zádrheľov.

Surface Book 2

Spotrebiteľská organizácia Consumer Reports sa v auguste rozhodla stiahnuť odporúčanie na kúpu produktov Microsoft Surface, nakoľko sa podľa jej záverov v priebehu dvoch rokov pokazí každé štvrté takéto zariadenie a 25% poruchovosť je jednoducho príliš vysoká, a dokonca najhoršia v porovnaní s ostatnými výrobcami. Tieto výsledky mali byť podchytené prieskumom u 90 000 používateľov produktov Surface.

Microsoft sa voči tvrdeniu, samozrejme, ohradil a tvrdil, že skutočný počet vrátených a reklamovaných zariadení sa výrazne líši od očakávanej poruchovosti, o ktorej informuje správa Consumer Reports. Prezentované poznatky vraj nevypovedajú o reálnych skúsenostiach majiteľov zariadení Surface.

Problém to bol ale o niečo vážnejší, než sa zdalo na prvý pohľad. V nadväznosti na správy o testoch spoľahlivosti sa objavili tvrdenia, že produktovú radu Surface čaká skorý zánik, a to do roku 2019. K tomuto názoru sa ale čoskoro začalo prikláňať aj viacero analytikov, či dokonca OEM partnerov, medzi ktorými sa objavil aj prezident a COO spoločnosti Lenovo.

Surface Pro

Na tieto správy sa rozhodol reagovať samotný Panos Panay, ktorý správy označil za jasné „bulvárne klebety“ na kilometre vzdialené realite. Jasne pritom vysvetlil, že produkty Surface majú pre Microsoft, ale aj jeho partnerov ďalekosiahly význam, ktorý sa netočí len okolo ziskov. Panay pripomenul, že spomínané odpisy v hodnote 900 miliónov dolárov boli len väčšou motiváciou vytvoriť niečo skutočne inovatívne.

Dôrazne pripomenul, že množstvo inovácií, ktoré boli pôvodne predstavené v produktoch Surface sa neskôr dostali do produktov ostatných výrobcov. Produkty Surface nás tak budú sprevádzať ešte dlhú dobu.

Prechod na novú stratégiu v čoraz mobilnejšom svete

Rok 2017 pozvoľna ukázal aj to, že Microsoft už nechce súperiť na smartfónovom poli a namiesto toho používateľom nedávno konkurenčných platforiem Android a iOS ponúkne cez Windows 10 čo najlepšie zázemie pre prepojenie smartfónu s počítačom, ako aj so svojimi ďalšími službami. Reaguje tým na skutočnosť, že Windows už nie je pre každého centrálnym produktom digitálneho života, a ľudia trávia čoraz viac času na svojom smartfóne.

Aktualizácia Fall Creators Update priniesla jednoduchú možnosť ako pripojiť Android a iOS a plynulo tak pri práci prechádzať medzi počítačom a samotným smartfónom s využitím vecí ako Cortana, či Microsoft Edge. V nadchádzajúcich rokoch bude Microsoft naďalej pokračovať v tomto smere, čo naznačuje aj plánované pridanie funkcií Časová os, či Clipboard, ktoré návrat k načatej práci uľahčia ešte o čosi viac.

Stopka pre viaceré služby, aplikácie a technológie

Okrem spomínaného formálneho ukončenia vývoja mobilnej platformy dostali v roku 2017 stopku aj ďalšie služby a produkty Microsoftu. Medzi dvojicou najvýznamnejších služieb sa nachádza hudobná služba Groove Music Pass, ktorá nedokázala obstáť v boji s konkurenciou a prémiová služba elektronickej pošty Outlook.com Premium, ktorá bola zaradená do služby Office 365.

Z produktov značne prekvapilo oficiálne ukončenie produkcie senzoru Kinect pre konzoly Xbox. Okrem toho ale Microsoft na dôchodok poslal aj klávesnicu Word Flow, balík Windows Essentials 2012, či facebookové prihlasovanie do služby Skype alebo aplikácie Skype pre Windows Phone 8/8.1 a Windows RT. Počas roka taktiež skončila podpora pre Windows 10  vo verziách 1507  a 1511, Windows Phone 8.1, Windows Vista.

Bonus – Kuriozity

Uplynulý rok so sebou priniesol aj niekoľko neštandardných správ, ktoré zaujali alebo vyvolali úsmev na tvári. Nižšie pripájame odkazy na tie, ktoré technologickým svetom rezonovali najviac.

 

 

 

02.01.2018

+