Kingston uvádza novú kartu microSD UHS-I rýchlostnej triedy 3 (U3). Navrhnutá bola primárne pre nahrávanie v 4K zariadeniach ako sú GoPro alebo drony. Karta má vodeodolnú robustnú konštrukciu, ktorá zároveň chráni dáta pri nárazoch a vibráciách. Úspešne prešla certifikáciou IEC/EN 60529 IPX7 ochrany pri ponorení do vody na dobu 30 minút v hĺbke 1m. Dostupná bude v štandardných kapacitách 16, 32 a 64GB, ceny zatiaľ neboli uvedené.
Vlastnosti a technické špecifikácie karty Kingston Gold microSD UHS-I U3:
Výkon na záznam všetkých zážitkov: záznam až 30 FPS vo formáte 4K a maximálny výsledok s GoPro, dronom alebo Ultra HD kamerou. Záznam až 120 FPS vo formáte 1080P HD pre spomalené zábery a možnosť užiť si každý okamih vášho dobrodružstva.
Form factor: Navrhnuté pre použitie v GoPro, dronoch a 4K kamerách pracujúcich s formátom microSD.
Robustnosť pre všetky prostredia: vodeodolná, tepelne odolná , nárazu vzdorná a odolná voči vibráciám, odolná pri röntgene.
Virtuálna a zmiešaná realita sú z pohľadu takmer každej veľkej technologickej spoločnosti oblasťou, v ktorej je budúcnosť. Výnimkou nie je ani Microsoft. Ten sa do tejto oblasti vrhol po hlave s vývojom headsetu HoloLens, ktorý má ale obrovskú nevýhodu vo svojej predajnej cene. Aktuálne sa tak Microsoft snaží virtuálnu a zmiešanú realitu dostať bližšie k priemernému používateľovi. Potrebné základy po softvérovej stránke zariadi aktualizácia Creators Update vďaka implementácii platformy Windows Mixed Reality.
Hardvérovú zložku, reprezentovanú headsetmi zase majú pod palcom partneri ako Acer, Lenovo, Dell a iný. Cieľom je pripraviť cenovo prijateľný headset, ktorý osloví bežného používateľa. Cenovka by sa tak zo začiatku mala pohybovať niekde na hranici 300€, čo je stále dosť, no v porovnaní so zariadeniami ako Oculus Rift a HTC Vive ide o menej ako polovičnú cenu. Prvé headsety pre Windows Mixed Reality pritom majú do rúk vývojárov doraziť už počas tohto mesiaca, vďaka čomu sa budú môcť naplno venovať vývoju atraktívnych a vhodných aplikácií. Žiadne informácie o tom, kedy by headsety mali byť dostupné bežným spotrebiteľom momentálne nie sú známe a môžeme len hádať.
Ak však patríte k členom programu Windows Insider a používate najnovšie zostavenie 15048, môžete si rozhranie Windows Mixed Reality vyskúšať už teraz, a to dokonca bez toho, aby ste museli vlastniť akýkoľvek headset. Poslúži k tomu simulácia zabudovaná do aplikácie Mixed Reality Portal. Postup je pritom vcelku jednoduchý.
V sekcii For Developers v systémových nastaveniach je potrebné zapnúť vývojársky mód (Developer Mode) a počkať, kým sa nainštaluje potrebný balíček. Potom stačí už len spustiť aplikáciu Mixed Reality Portal, potvrdiť podmienky používania a overiť kompatibilitu zariadenia.
Práve na obrazovke overenia hardvérovej výbavy sa v ľavom dolnom rohu nachádza nápis „Set up simulation (for developers)“. Po kliknutí naň sa zobrazí výzva, či skutočne chceme spustiť simuláciu. Stačí ju potvrdiť a aplikácia si následne začne sťahovať všetky potrebné súbory.
Po úspešnom skončení sťahovania sa zobrazí Mixed Reality Portal rozhranie s rôznymi nastaveniami. Otvoríme ponuku na ľavej strane, kde zvolíme možnosť „For developers“ a ponuke prebehne možnosť Simulation do polohy „On“. Spustí sa tým simulácia rozhrania zmiešanej reality. Aplikácia v tomto momente simuluje situáciu, kedy má používateľ nasadený headset, s čím súvisia veci ako napríklad zaostrovanie len určitej časti obrazu, kam by smeroval pohľad, alebo trochu komplikovanejšie ovládanie a pohyb. Rozhodne si na niečo takéto treba zvyknúť. Pokiaľ nemáte predošlé skúsenosti s virtuálnou realitou, môže vám to celé zo začiatku dokonca pripadať až nepríjemné.
Interakcia prebieha pomocou myšky, klávesnice, prípadne môžeme použiť aj Xbox ovládač. Základné ovládanie pozostáva zo šípok, ktoré slúžia na otáčanie, kláves WASD pre priamy pohyb v rozhraní a klávesu SHIFT, ktorý pohyb urýchľuje. Pravé tlačidlo myši potom slúži ako gesto potvrdzovania.
Nakoľko je celá platforma v ranom štádiu, momentálne cez Obchod neponúka prístup k aplikáciám vytvoreným pre zmiešanú, či virtuálnu realitu. Vyskúšať sa ale dajú bežné aplikácie ako napríklad aj prehliadač Microsoft Edge. Stále treba myslieť na to, že ide o simuláciu prostredia v headsete, ktorá je navyše v ranom štádiu.
Napriek tomu poskytuje celkom zaujímavý pohľad na to, čo by sa v priebehu niekoľkých rokov malo stať úplne bežnou súčasťou zariadení s operačným systémom Windows 10. Síce primárnym určením tejto simulácie je pomoc vývojárom, ktorí momentálne nemajú fyzický prístup k potrebnému headsetu, nič však nebráni bežným používateľom, aby aspoň čiastočne okúsili prácu vo virtuálnom rozhraní.
Na základe najnovšieho diania v programe Windows Insider, to vyzerá tak, že Microsoft aktuálne pripravuje nové rozhranie pre systémovú aplikáciu Filmy a TV programy. Samotná aplikácia pritom len prednedávnom dostala nové testovacie verzie, ktoré priniesli podporu pre 360-stupňové videá a režim „obraz v obraze“. Najnovšie ale k Insiderom dorazila novinka s výrazne prepracovaným rozhraním, ktoré prináša vítanú zmenu ovládacích prvkov.
Microsoft zatiaľ žiadne zmeny oficiálne neavizoval a podľa dostupných informácií sa novej verzie aplikácie dočkal len úzky okruh členov programu Windows Insider.
Prvou z väčších zmien je odstránenie takzvaného „hamburger“ menu umiestneného na ľavej strane aplikácie, ktoré je typické pre Windows 10 aplikácie. Zmenená bola aj navigačná ponuka pre pohyb v aplikácií, kde pribudli možnosti „Explore“, „Purchased“ a „Personal“. Prvá z nich predstavuje celkový prehľad dostupného obsahu v rôznych kategóriách – trailery, 360-stupňové videá, Filmy a TV.
Záložka „Purchased“, ako napovedá už jej samotný názov, zoskupuje všetok obsah z podporovaných služieb, ktorý si používateľ zakúpil. Tretia možnosť „Personal“ zase predstavuje miesto, kde používateľ nájde všetok dodatočný obsah vrátane jeho vlastných videí.
Internetový trh na Slovensku každým rokom napreduje. Uplynulý rok dokonca dosiahli e-shopy s elektronikou 10-percentný nárast. Slováci nakupujú čoraz drahšie spotrebiče, o čom svedčí zvyšujúca sa priemerná cena zakúpených produktov. Jednotkou na trhu je stále IT príslušenstvo, no skokanom roka 2016 sa stali elektrické zubné kefky a kávovary.
Údaje agentúry GFK, ktorá zbiera dáta najväčších e-shopov na Slovensku i v Českej republike, potvrdzujú, že internetový trh neustále rastie. Obe krajiny dosiahli vlani až 10-percentný medziročný nárast predaja. Českí a slovenskí spotrebitelia sa dokonca zhodujú aj v tom, že do košíčka si najčastejšie vhadzujú smartfóny a notebooky.
Slováci kupujú čoraz drahšie smartfóny, notebooky aj spotrebiče
Vlani sa predalo dokopy viac než 170-tisíc smartfónov, čo je síce medziročný 5-tisícový pokles, no podľa štatistík nakupujú Slováci čoraz drahšie produkty. Priemerná cena smartfónu bola vlani 176€, pričom v roku 2015 bola o 20€ nižšia. Rovnaký trend vykazujú aj ďalšie produkty zo sveta elektroniky. Veľkej obľube sa tešia aj notebooky, ktorých priemerná cena dosiahla minulý rok 465€. Rok predtým však bola táto hodnota o 37€ nižšia.
Prekvapujúci výsledok dosiahli vlani kávovary, ktorých sa predalo o takmer sedemtisíc kusov viac, než v roku 2015 (23-tisíc ks). S počtom predaných kusov však priamoúmerne rastie aj ich priemerná cena. V roku 2016 kupovali Slováci kávovar v priemere za 157€, zatiaľ čo v roku 2015 zaň zaplatili o 9€ menej. Zo slovenských e-shopov dramatický nárast v predaji kávovarov hlási napríklad aj Hej.sk, kde v roku 2016 zaznamenali až o 55% vyšší záujem.
Hej.sk ale okrem toho patril medzi e-shopy, ktoré podľa prieskumov vykazovali lepšie výsledky ako celkový internetový trh. Situácia na trhu sa však dramaticky mení každým rokom. Koncom októbra napríklad svoju činnosť pomerne prekvapivo ukončil známy e-shop s počítačmi a príslušenstvom SHARK Computers.
Skokanom roka 2016 sa stali elektrické zubné kefky, IT segment zaostáva
Minulý rok si významne polepšili i spotrebiče, ktoré sú určené na starostlivosť o telo. Na pozícii „skokan roka“ sa však stále držia elektrické zubné kefky, ktoré oproti roku 2015 vykázali až 61-percentný medziročný nárast v rámci internetového trhu. Segment malej bielej techniky si však celkovo na slovenskom trhu polepšil. Pri porovnaní rokov 2015 a 2016 dosiahol podľa štatistík GFK až 24-percentný nárast, čo znamená, že tento segment rastie rýchlejšie ako trh s IT príslušenstvom, ktorý je dlhodobo jednotkou.
Microsoft ešte koncom roka 2011 spustil svoju vlastnú sociálnu sieť So.cl, ktorá sa mala od konkurencie odlišovať tým, že bola zameraná na spoluprácu ľudí z rovnakej komunity, a nie len na tradičnú komunikáciu. Svoje brány otvorila najskôr pre študentov, neskôr bola sprístupnená pre všetkých, pričom postupom času pribudla aj podpora pre mobilné zariadenia. Hoci sa z počiatku predpokladalo, že Microsoft pripravuje priameho konkurenta pre Facebook, neskôr sa ukázalo, že to tak nie je.
Sociálna sieť So.cl dokonca využívala integrácie z Facebooku, a jej používatelia sa tak mohli prihlasovať aj pomocou účtu z tejto sociálnej siete. Kvôli veľkému dôrazu na fotografie a videá, čiastočne navyše pripomínala dnes veľmi populárny Pinterest.
Napriek tomu sa o nejakej väčšej popularite dá hovoriť len veľmi ťažko, dodnes napríklad väčšina ľudí ani nevie, že Microsoft nejakú sociálnu sieť vlastní. Táto skutočnosť sa navyše čoskoro zmení. Microsoft po viac ako piatich rokoch od spustenia So.cl oznámil, že k 15.marcu táto sociálna sieť prestane existovať. Nepôjde ale o žiaden veľký problém, celý projekt totiž pochádzal z dielne vývojárskeho tímu Fuse Labs, ktorý sa zameriava na rôzne experimenty.
Služba EA Origin je poniektorým hráčom známa aj svojou iniciatívou „On the House“, v rámci ktorej občas sprístupňuje vybrané hry alebo herné rozšírenia úplne zadarmo. Každý, kto si stihne zverejnený obsah vyzdvihnúť v časovo limitovanej ponuke, ho získava natrvalo bez ďalších podmienok. Obsah ponuky sa zvykol meniť pomerne často, no v minulom roku došlo k badateľnému spomaleniu. Aktuálne to ale vyzerá tak, že Electronic Arts tejto oblasti opäť začína venovať zvýšenú pozornosť.
Dva mesiace po tom, ako bola v ponuke dostupná sci-fi akcia Mass Effect 2 dochádza k výmene, a aktuálne si tak hráči môžu stiahnuť druhý diel vynikajúcej adventúry Syberia II. Hra sa vyznačuje atmosférickou grafikou a výbornou hrateľnosťou. Drobnou nevýhodou je to, že ide o priame pokračovanie hry Syberia, takže novým hráčom môže príbeh pripadať tak trochu neúplný. V každom prípade, ide o hru, ktorej priemerné hodnotenie dosahuje 82% a navyše je dostupná zadarmo, stojí tak aspoň za vyskúšanie.
Syberia II bola pôvodne vydaná ešte v roku 2004, zodpovedajú tomu teda aj na dnešnú dobu už úsmevné hardvérové požiadavky.
OS: Windows XP / Windows Vista / Windows 7
CPU: 1.5GHz
GPU: DirectX 9 kompatibilná grafická karta so 128MB pamäte
Pre členov programu Windows Insider sú okrem pripravovaných verzií operačného systému Windows 10 predčasne dostupné aj testovacie verzie rôznych aplikácií. Platí to aj o obľúbenom poznámkovom bloku OneNote, ktorý sa vyznačuje pokročilými funkciami. Konkrétne ide o UWP verziu tejto aplikácie s číselným označením 7967.5750 dostupnú v aktualizačných okruhoch Fast aj Slow ring. Tradične je tak už len otázkou niekoľkých dní, kým dorazí aj k bežným používateľov.
Medzi najdôležitejšími vylepšeniami figuruje zníženie veľkosti prvkov rozhrania tak, aby väčšia časť obrazovky zostala pre samotné poznámky, možnosť vykresľovať grafy z matematických rovníc a obnovovanie vymazaných poznámok, ktoré sú presúvané do „koša“. Ďalšími novinkami je pridanie funkcie pre kontrolu možných problémov s kompatibilitou poznámok pred ich zdieľaním, pridanie nových klávesových skratiek, ako aj možnosť upravovať stránky a sekcie myšou pomocou funkcie „ťahaj a pusť“. Nechýba ani prídavok v kontextovom menu sekcie „+“ pre vytváranie nových sekcií, či dokonca farebné emotikony.
Windows 10 Cloud, pripravovaná odľahčená verzia Windows 10, ešte síce nebola oficiálne ohlásená, no do obehu sa napriek tomu dostalo už množstvo informácií. Vďačíme za to už niekoľkým uniknutým zostaveniam tohto systému, z ktorých sa postupne dozvedáme nové a nové poznatky.
Vo všeobecnosti bude nová edícia Windows 10 určená pre zariadenia nižších cenových kategórií, čím chce Microsoft do značnej miery konkurovať rozmahajúcim sa Chromebookom. Výrobcom zariadení by na základe toho mala byť poskytovaná bezplatne, prípadne len za skutočne symbolický poplatok.
Kvôli tomu sa ale môže stať, že Windows 10 Cloud sa objaví aj na zariadeniach strednej triedy. Výrobcovi by sa tak aj keď minimálne, ale predsa, znížili náklady a zariadenie by tak mohol predávať o pár desiatok € lacnejšie. Pokiaľ by sa zákazník následne cítil príliš zviazaný obmedzeniami systému, priamo cez Windows Store by mohol využiť možnosť prechodu na plnohodnotný Windows 10.
O zameraní na takzvané „low-end“ zariadenia poukazujú možnosti systému, ktoré sú vo veľkej miere osekané. Najväčším obmedzením je možnosť inštalovať, a teda aj používať len aplikácie z Windows Store. Aplikácie stiahnuté z internetu alebo získané z iných zdrojov než Store sa jednoducho nebudú dať nainštalovať. Prakticky rovnaké obmedzenie pribudne s aktualizáciou Creators Update aj do ostatných edícií Windows 10, no na rozdiel od „Cloudu“ tam pôjde o voliteľné nastavenia, ktoré si používateľ môže meniť podľa svojej chuti.
V edícii Cloud ide o obrovské obmedzenie, keďže množstvo aplikácií s ktorými každodenne pracuje priemerný používateľ, by sme vo Windows Store hľadali len márne. Napriek tomu, má to aj svoje plusy. Používanie aplikácií zo zabezpečeného zdroja (Windows Store) sa odrazí na celkovej bezpečnosti, ako aj na celkovom výkone systému. Na zvýšenej bezpečnosti sa ďalej podpisuje aj skutočnosť, že používateľ nemôže spúšťať systémové aplikácie pre pokročilú správu a zmeny v systéme ako sú PowerShell, Príkazový riadok alebo Regedit.
Dosť zavádzajúcim dojmom pritom pôsobí samotné meno „Cloud“. Už na prvý pohľad totiž jasne evokuje veľké prepojenie systému s cloudovými službami. No všetky doteraz dostupné zostavenia nič také neukazujú. Okrem bežných cloudovovo orientovaných služieb z Windows 10, tu nie je nič navyše. Prečo sa Microsoft rozhodol práve pre toto meno tak zatiaľ nie je jasné.
Ďalším obmedzením, ktoré súvisí so zameraním na zariadenia nižšieho výkonu je chýbajúca implementácia rozhrania Windows Mixed Reality pre rozšírenú a virtuálnu realitu. Tá sa do klasických edícií ako Home alebo Pro dostane s najbližšou veľkou aktualizáciou Creators Update. Nakoľko sú virtuálna a rozšírená realita hárdverovo náročnými vecami, nemajú na „low-end“ zariadeniach svoje miesto. Preto je chýbajúca platforma Windows Mixed Reality len ďalším logickým krokom.
Logitech na trh prichádza s novou mechanickou hernou klávesnicou Logitech G Pro Mechanical Gaming Keyboard. Navrhnutá bola v spolupráci so špičkovými športovcami z oblasti eSports a jedná sa o vysoko výkonnú mechanickú hernú klávesnicu bez numerického bloku, ktorá je účelovo skonštruovaná pre profesionálne súboje.
Mechanická herná klávesnica Logitech G Pro má kompaktný dizajn bez numerického bloku a jej telo je vystužené oceľovou zadnou doskou, ktorá prispieva k lepšej stabilite a pevnosti pri hre. Klávesnica je pre ľahšie prenášanie vybavená aj odnímateľným káblovým systémom s trojbodovým systémom uchytenia.
Použité sú tu mechanické spínače Romer-G, ktoré si vyvíja priamo Logitech. Účelovo majú byť vytvorené pre profesionálny výkon, odozvu, odolnosť a precíznosť. Ich zdvih je 1,5 mm a podľa Logitechu dokážu stlačenie tlačidla zaregistrovať až o 25% rýchlejšie ako štandardné mechanické spínače. S čím presne, a akým spôsobom prebiehalo porovnanie uvedené však nie je.
Pomocou aplikácie Logitech Gaming Software (LGS) si hráči môžu vybrať a prispôsobiť farbu podsvietenia každej jednotlivej klávesy. Na výber je zo 16,8 milióna farebných odtieňov a nakonfigurované profily je možné ukladať aj priamo do pamäte klávesnice.
Klávesnica Logitech G Pro Mechanical Gaming Keyboard by sa na Slovensku mala objaviť koncom marca 2017 za odporúčanú maloobchodnú cenu 149€.
V Prahe dnes prebieha finálový večer regionálneho kola celosvetovej startupovej konferencie a súťaže Startup World Cup, ktorú organizuje venture kapitálový fond Fenox aj s podporou Microsoftu. Akcia vznikla priamo v Silicon Valley s cieľom podporiť celosvetové inovácie, prepojiť startupový ekosystém, otvoriť dvere talentovaným podnikateľom a identifikovať 16 najlepších startupových projektov na svete.
O účasť v pražskom regionálnom kole súťaže prejavilo záujem 210 startupov z 22 krajín sveta, no v súťaži sa nakoniec stretlo 115 projektov, z toho 30 % zahraničných. Z tohto počtu vybrala hodnotiaca komisia zložená z expertov a mentorov UP21 a usporiadateľského fondu FENOX Venture Capital TOP10 startupov, ktoré zabojujú o postup do finále v Silicon Valley a ďalších tzv. NEXT21 projektov, ktoré budú mať príležitosť sa priamo predstaviť investorom počas konania eventu. Celkový víťaz regionálneho kola bude priamo v Silicon Valley súťažiť o investíciu vo výške 1 milión dolárov. Stretne sa tam s 15 najlepšími nováčikmi z celého sveta.
Do Startup World Cup sa zapojili startupy nielen z Európy. Prihlásili sa účastníci z Česka, Slovenska, Poľska, Rakúska, Gruzínska, Maďarska, Bulharska, Estónska, Nemecka, Veľkej Británie, Grécka, Talianska, Slovinska, Kazachstanu, Moldavska, Srbska, Švajčiarska, Španielska, Macedónska, Egypta, Indie a Brazílie.
TOP 10 finalistov Startup World Cupu 2017 regionálneho kola v Prahe:
Windows Insideri začali testovať novú verziu UWP aplikácie Skype Preview, ktorá obsahuje takzvaný režim Compact Overlay, inak známy aj ako „obraz v obraze“. Ten prinesie práve nadchádzajúca aktualizácia Creators Update pre Windows 10. V skratke to funguje tak, že aplikácia beží pripnutá na popredí v menšom okne nad ostatnými otvorenými aplikáciami.
Týmto spôsobom tak používateľ má prehľad o danej aplikácii aj v prípade, že pracuje s niečím iným, čím sa podporuje celkový multitasking. V prípade Skype Preview môže teda mať týmto spôsobom pripnutý aktívny hovor v rohu obrazovky, kde bude „prekrývať“ časti ostatných otvorených aplikácií.
Momentálne je nový režim podporovaný v UWP aplikácii Skype Preview od verzie 11.12.96.0 a vyžaduje Windows 10 Insider zostavenie 15048 a vyššie. Okrem toho je dostupný aj pre aplikáciu Filmy a TV programy. S oficiálnym vydaním aktualizácie Creators Update v apríli, sa bude rozširovať aj počet UWP aplikácií s touto podporou.
Forza Horizon 3 sa teší pravidelnému rozširovaniu herného obsahu v podobe balíčkov s novými autami, nových tratí, či dokonca kompletného rozšírenia. Vývojári v tomto trende pokračujú aj tento mesiac s vydaním balíčka Duracell Car Pack. Ten do hry prináša hneď sedmičku nových vozidiel.
Či už plánujete atakovať hranice rýchlosti s kráľom medzi Camarami vďaka modelu ZL1 alebo si chcete pridať do garáže austrálsky zberateľský kúsok Falcon GT, balíček prináša pestrý mix, ktorý uspokojí každého fanúšika pretekania.
Balíček Duracell Car Pack je posledným balíčkom z permanentky Forza Horizon 3 Car Pass, ktorá je dostupná samostatne alebo ako súčasť Forza Horizon 3 Ultimate Edition. Všetky vozidlá z tohto balíčka sú takisto kompatibilné aj s rozšírením Blizzard Mountain, ktoré je dostupné samostatne alebo ako súčasť Forza Horizon 3 Expansion Pass.
2016 GTA Spano vo farbách Duracell zadarmo
K sedmičke áut, ktoré nájdete v balíčku Duracell Car Pack, majú hráči Forza Horizon 3 oddnes príležitosť pridať si do garáže ďalšie auto – 2016 GTA Spano vo farbách Duracell.
Jediné, čo pre to treba spraviť, je prihlásiť sa do obchodu Xbox Store, vyhľadať tam doplnok “Forza Horizon 3 GTA Spano” a stiahnuť si ho úplne zadarmo. Pre to, aby ste si mohli vyzdvihnúť tento model, nie je potrebné vlastniť nový balíček Duracell Car Pack. Dostupný by tak mal byť úplne pre každého.
Hoci operačné systémy Windows 95 a Windows 98 už dávno nie sú podporované a takpovediac patria do starého železa, množstvo technologických nadšencov fascinujú do dnešného dňa. Každoročne sa na rôznych fórach, či blogoch objavia výstrelky kreativity, kedy ich technicky zdatní ľudia „rozbehajú“ na zariadeniach od výmyslu sveta.
Windows 95 sme tak mohli vidieť spustený na konzole Xbox One, na Nintende 3DS, či dokonca na smart hodinkách Apple Watch. Reálna použiteľnosť systému v takýchto podmienkach je prakticky nulová, no to nadšencom nebráni v tom, aby to skúšali ďalej, čo dokazuje aj najnovší počin zarytého fanúšika „98-čky“ Michaela Darbyho.
Náš tip
Spomienka na Windows 95, takto by na ňom vyzerala aplikácia Instagram
Ten sa do toho oprel celkom statočne a vytvoril niečo, čo by sa dalo označiť ako inteligentné hodinky. Kombináciou počítača Raspberry Pi A+, dotykovej obrazovky, emulácie a staručičkého Windows 98 vzniklo pozoruhodné veľdielo. Vrchnú časť Darby dokonca osadil tlačidlami pre lepšie ovládanie.
Tento pojem je však dosť diskutabilný, keďže systém je kvôli emulácii veľmi spomalený, a rovnako tak ideálne nereaguje ani pridaná obrazovka. Napriek tomu Darby plánuje ďalej pokračovať v práci, a na hodinkách by chcel dokonca spojazdniť ikonickú hru Doom. Pokiaľ vás tento projekt zaujal, a nebodaj by ste ho chceli replikovať, viac informácií nájdete na Darbyho blogu.
Microsoft v spolupráci s dizajnérskou spoločnosťou Steelcase prináša do života svoju víziu pre kancelárske priestory budúcnosti. Spolupráca sa zameriava na myšlienku, ako čo najlepšie navrhovať pracovné prostredie a jednotlivé kusy nábytku v časoch, kedy sa moderné technológie menia dramatickou rýchlosťou, čo so sebou prináša nové možnosti ako pracovať. Microsoft pritom zvýrazňuje hlavne päťku takzvaných „kreatívnych priestorov“, ktoré do poslednej kvapky využívajú produkty Surface v závislosti od spôsobu práce, ktorý v nich prebieha.
Priestor označovaný ako „Focus Studio“ je napríklad vytvorený s ohľadom na to, že človek počas dňa potrebuje určitý čas pracovať sám s maximálnym sústredením, no zároveň občas potrebuje poradiť od svojich kolegov. „Duo Studio“ naopak predstavuje priestory, ktoré sú vytvorené s ohľadom na aktívnu spoluprácu členov rovnakého pracovného tímu. Využíva sa tu preto all-in-one počítač Surface Studio a obrovská interaktívna tabuľa Surface Hub. Priestory, kde má človek čo najväčšie možné súkromie a môže tam v pokoji premýšľať alebo relaxovať bez vyrušovania nesú názov „Respite Room“.
Steelcase a Microsoft nevidia navrhnuté priestory len ako výber pohodlných stolov, stoličiek a nasadenie moderných technológií. Ide o komplexnú integráciu a ich vzájomnú súhru pre stimuláciu kreativity a efektívnosti práce. Za všetkým sa navyše skrývajú rozsiahle štúdie o tom, ako pracovný priestor dokáže ovplyvniť človeka.
https://www.youtube.com/watch?v=EnZnj3bSOSI
Zverejnené video ukazuje tieto priestory v akcii, no pravdepodobnosť, že by sa niektorá zo spoločností teraz rozhodla podniknúť potrebné investície a vytvoriť obdobné pracovné prostredie pre svojich zamestnancov je veľmi nízka. Napriek tomu ide o atraktívne poňatie toho, ako pomocou moderných zariadení v kombinácii s nábytkom vytvoriť vhodné prostredie pre spoluprácu a moderný pracovný život, ktorý kladie vysoké nároky na flexibilitu a kreativitu.
Náš tip
Microsoft v Taliansku otvoril svoje najmodernejšie sídlo Microsoft House
Microsoft Access 2016, aplikácia na tvorbu rozsiahlych databáz, ako aj databázových aplikácií s využitím SQL, sa konečne dočká podpory pre takzvané „Veľké čísla“. Microsoft uvádza, že ide o jednu z najžiadanejších vecí zo strany používateľov.
Nový dátový typ „Veľké čísla“ tak umožňuje importovať a používať čísla v rozsahu od -9 223 372 036 854 775 808 až do 9 223 372 036 854 775 807. Tento dátový typ je inak známy aj ako BigInt. K dispozícii bude rovnako v 32- a 64- bitovej verzii aplikácie, no výhradne pre Access 2016. Staršie verzie ako napríklad Access 2013 nebudú schopné s novým dátovým typom pracovať. Aby sa zachovala kompatibilita a znížilo riziko problémov, Access 2016 vo svojich nastaveniach umožňuje podporu pre „Veľké čísla“ v aktuálnej databáze vypínať a zapínať podľa uváženia.
Aktuálne je podpora pre „Veľké čísla“ dostupná členom programu Office Insider, no čoskoro by mala doraziť aj k bežným predplatiteľom služby Office 365.
V priebehu desiatok rokov existencie a vývoja operačných systémov Microsoft Windows sa vyvíjali aj technológie používané pri tvorbe aplikácií pre tieto operačné systémy. Od konzolových aplikácií s jednoduchým textovým používateľským rozhraním, ktoré boli známe ešte z čias MS-DOS, až po univerzálne aplikácie bežiace na širokej škále zariadení od smartfónov cez počítače až po HoloLens.
Z dôvodu zachovania podpory starších aplikácií boli v operačných systémoch zavedené rôzne režimy kompatibility, ktoré umožňovali spúšťať aplikácie určené pre staršie systémy alebo vyvíjané pomocou starších technológií. Takto bolo dlhú dobu možné spúšťať programy určené pre MS-DOS, ale aj 16-bitové programy pre staré verzie OS Windows. Dokonca aj v dnešnej dobe umožňuje 32-bitová verzia Windows 10 povoliť spúšťanie zastaraných 16-bitových programov.
Obr. 1: Režim kompatibility v OS Windows 7
Spätná kompatibilita aplikácií z pohľadu bezpečnosti
Spätná kompatibilita je užitočná vlastnosť, ale z hľadiska bezpečnosti môžu práve takéto vyše 20 rokov staré programy predstavovať riziko v podobe zraniteľností a vstupných bodov pre útočníkov. Preto sa už v moderných systémoch občas ustúpi od spätnej kompatibility na úkor zvýšenia bezpečnosti a prehľadnosti kódu samotného operačného systému. Navyše, vďaka virtualizácii je možné spustiť staré aplikácie vo virtuálnom počítači. Takto je napr. možné spúšťať 16-bitové programy na počítači so 64-bitým systémom Windows 10.
Aplikácie pre OS Windows je v súčastnosti možné tvoriť pomocou širokej palety technológií, nástrojov, programovacích jazykov, knižníc a frameworkov. Programátor tak má možnosť na písanie kódu použiť C++, C#, VisualBasic, JavaScript, ale aj rôzne exotickejšie jazyky, napr. F#. Pre tvorbu GUI aplikácií je však podstatný výber konkrétnej platformy, ktorý do veľkej miery určuje vzhľad, funkcionalitu aj univerzálnosť výslednej aplikácie.
Rozdielne typy aplikácií pre operačný systém Windows
Windows API alebo tiež Win32 API predstavuje súbor API rozhraní systému Windows, teda súbor funkcií uložených v knižniciach, ktoré môžu programy využívať. Win32 API je možné rozdeliť do viacerých kategórií. Pre GUI aplikácie sú najzaujímavejšie GDI (Graphics Device Interface) umožňujúce vykreslovať grafický obsah a kategória User Interface spolu s Common Dialog Box a Common Control Library, ktoré umožňujú prácu s oknami, dialógmi, progress barmi a podobne. Zvyšné časti Windows API umožňujú aplikáciám pracovať so súbormi, registrami, sieťovými zaradeniami, ale aj s procesmi a službami.
MFC, resp. Microsoft Foundation Class Library, je knižnica, ktorá zapúzdruje relevantné časti Windows API do podoby C++ tried. Pomocou nej je možné vytvárať desktopové aplikácie pre OS Windows s využitím objektovo-orientovaného programovania a C++. Aj keď počiatky tejto knižnice siahajú ešte do 90-tych rokov, a v súčasnosti sú k dispozícii modernejšie koncepty, stále sa v niektorých starších programoch využíva.
WinForms je grafická knižnica, ktorá poskytuje prístup k časti Windows API z prostredia .NET frameworku. Aplikácie, ktoré pre svoj beh využívajú .NET, tak môžu prostredníctvom tejto knižnice jednoduchšie pristupovať ku prvkom GUI. Táto knižnica je stále podporovaná, avšak nepridáva sa už nová funkcionalita a dochádza len k oprave chýb.
WPF, resp. Windows Presentation Foundation, predstavuje grafický subsystém pre vykresľovanie používateľského rozhrania. Na rozdiel od predchádzajúcich knižníc WPF umožňuje definovať GUI prvky pomocou XAML (jazyk založený na XML) a používateľské rozhranie nie je teda nutné vytvárať priamo v kóde volaním knižničných funkcií. Následne je používateľské rozhranie, ktoré je opísané v XAML súbore, vykreslené do okna prostredníctvom DirectX a nie pomocou volaní staršieho GDI ako v prípade WinForms. Vďaka použitiu XAML je vytváranie GUI rozhrania jednoduchšie a prehľadnejšie. Navyše je možné použiť napr. dizajnérsky nástroj integrovaný priamo vo Visual Studiu. WPF aplikácie je možné vytvárať ako samostatné desktopové aplikácie, ale aj v podobe objektov vložených do webových stránok.
Obr. 2: XAML editor vo Visual Studio
Windows Store a UWP aplikácie
Windows Store aplikácie sa na desktope objavili s príchodom OS Windows 8. Postupne sa vyvíjali s príchodom Windows 8.1, a následne s príchodom Windows 10 boli predstavené aj UWP, resp. Universal Windows Platform aplikácie. Pri týchto aplikáciách nefunguje spätná kompatibilita, to znamená, že UWP aplikácie nespustíme na starších systémoch ako Windows 10. Na druhej strane, UWP aplikácie nám umožňujú vytvárať univerzálne aplikácie spustiteľné na širokej škále zariadení od smartfónov po Surface Hub, či HoloLens. Je možné ich vytvárať použitím jazykov C#, Visual Basic, C++ alebo aj JavaScript. GUI prvky je opäť možné definovať pomocou XAML.
Veľkou výhodou týchto aplikácií je jednoduchá distribúcia pre všetky podporované zariadenia a ich aktualizácia prostredníctvom obchodu Windows Store. Ďalšou výhodou je podpora cloudových služieb. Nevýhodou týchto aplikácií však je, že na rozdiel od predchádzajúcich nemajú prístup k pôvodnému Windows API, využívajú novší Windows Runtime (WinRT). WinRT prináša zvýšenú úroveň bezpečnosti a izolácie aplikácií. Avšak v niektorých prípadoch ho nie je možné použiť, najmä ak aplikácia pre svoju funkčnosť vyžaduje nízkourovňový prístup k objektom operačného systému. Vtedy je nutné využiť niektorý zo starších spôsobov vytvárania aplikácií pre Windows.
Obr. 3: Podpora UWP aplikácií
Kombinovanie nových UWP aplikácií využívajúcich WinRT a starších aplikácií s prístupom k Windows API v prostredí OS Windows 10 však má pomerne zaujímavé dôsledky z pohľadu bezpečnosti a ochrany súkromia. Napríklad nastavenia ochrany súkromia platia iba pre UWP aplikácie, kým nastavenia Windows Firewall viac-menej platia iba pre WinAPI aplikácie. Jednoduchým pokusom to môžeme vyskúšať: v nastaveniach ochrany súkromia zakážeme všetkým aplikáciám prístup ku webkamere, avšak po nainštalovaní staršej aplikácie využívajúcej webkameru (napr. staršia nie-UWP verzia Skype) bude môcť táto aplikácia zachytávať obraz z webkamery. Naopak, ak zakážeme vo Windows Firewalle všetky inbound pravidlá, po automatickej aktualizácii niektorých UWP aplikácií budú niektoré tieto pravidlá opäť povolené (napr. pre aplikácie z Microsoft office) aj bez vedomia používateľa.
Možností, ako vyvíjať desktopové (a nielen tie) GUI aplikácie pre OS Windows je v dnešnej dobe naozaj veľa, navyše existujú aj mnohé ďalšie knižnice/frameworky tretích strán pre tvorbu GUI prvkov (napr. Qt, Java Swing. . . ). Záleží tak na programátorovi, na požiadavkách, a na použití konkrétnej aplikácie, ktorý framework je v danej situácií ten najvhodnejší.
Sťahovanie a inštalácia aplikácií cez Windows Store je postavená na jednoduchosti. Používateľ si aplikáciu, prípadne hru vyhľadá a následne len stlačí tlačidlo inštalovať. Všetko ostatné vrátane inštalačného procesu zariadi Windows Store. Drobným problémom je, že oproti klasickým inštalátorom si používateľ nemôže zvoliť cestu, kam bude aplikácia nainštalovaná. Windows Store ich totiž ukladá na vopred určené miesto. Veci inštalované cez Windows Store tak štandardne nájdete v zložke „Users/meno_používateľa/AppData/Local/Packages“ na diskovom oddieli, kde je nainštalovaný systém. To môže predstavovať problém na tabletoch s malou internou pamäťou alebo zariadeniach, ktoré majú pre Windows vyhradený malý diskový oddiel.
Toto umiestnenie je ale možné zmeniť pomocou systémových nastavení. Dôjde však len k zmene umiestnenia, kam sa budú ukladať nové aplikácie a hry. Tie už nainštalované svoje umiestnenie nezmenia, upraviť to ale môžeme ručne. Presunúť už nainštalované aplikácie a hry z jedného disku na druhý bez toho, aby ich bolo nutné opätovne sťahovať, či inštalovať je totiž taktiež veľmi jednoduché.
Windows 10 za najlepšiu cenu
Ako nastaviť, kam sa budú inštalovať aplikácie z Windows Store
Otvoríme systémovú aplikáciu Nastavenie pomocou ponuky Štart alebo klávesovou skratkou Win + I.
Z ponuky zvolíme položku Systém a následne Úložisko. (Vzhľad aplikácie Nastavenie sa môže mierne líšiť)
V zozname Ukladacie umiestnenia nájdeme „Nové aplikácie sa uložia sem“, kde si zvolíme diskový oddiel, USB kľúč, SD kartu podľa toho, čo nám vyhovuje a čo je dostupné.
Nové testovacie verzie operačného systému Windows 10 sú v programe Windows Insider aktuálne zverejňované ako na bežiacom páse. Súvisí to s blížiacim sa termínom vydania aktualizácie Creators Update, ktorá prebieha už len poslednými opravami chýb a ladením.
Microsoft preto len pár dní v náväznosti na vydanie zostavenia 15046, pokračuje ďalšími novinkami pre počítače aj smartfóny. Pre počítače je tak v okruhu Fast ring najnovšie dostupné zostavenie 15048, a pre smartfóny 15047. Neobsahujú už žiadne nové funkcie, či väčšie zmeny, a všetko sa točí len okolo opráv prítomných chýb.
Zoznam opravených chýb pre počítače
Opravený problém so zobrazovaním názvu inštalačného balíčka namiesto mena v lište UWP aplikácií.
Opravený problém s nechceným minimalizovaním hier po spustení.
Viacero opráv v prehliadači Microsoft Edge. Týkajú sa vecí ako kopírovanie a vkladanie textu, posúvanie pomocou kolieska myši a problémov s rozšírením LastPass.
Vylepšená logika pri vyhľadávaní textu na stránke v prehliadači Microsoft Edge.
Opravený problém, kedy na notebookoch prestávala fungovať úprava jasu po zatvorení a otvorení krytu.
Opravený problém, ktorý spôsoboval, že vo vybraných UWP aplikáciách nebolo možné písať do vyhľadávacieho poľa.
Opravený problém s nesprávnym zobrazovaním upozornení zo spárovaného smartfónu.
Opravený problém, kedy e-maily z aplikácie Outlook 2016 neboli otvorené po kliknutí na upozornenie o ich prijatí.
Známe chyby pre počítače
Pokiaľ ste pre inštaláciu zostavenia 15042 museli odstrániť porušené informácie z registrov, musíte v novom zostavení aktivovať IPv6.
Pri inštalácii tohto zostavenia môže na niektorých zariadeniach dôjsť pri dosiahnutí 71% k chybe a obnoveniu predošlého stavu systému.
V prípade, že systém obsahuje antivírusový softvér Symantec/Norton, pri pokuse o stiahnutie tohto zostavenia dôjde k chybe 0x80070228.
Pokiaľ sú v systéme nainštalované dodatočné jazykové balíčky, stiahnutie a inštalácia nového zostavenia nebude fungovať. Riešenie je zverejnené na oficiálnom fóre.
Na vybraných hardvérových konfiguráciách pri vysielaní herného obsahu cez herný panel sa živý náhľad môže používateľovi zobrazovať ako zelená plocha. Kvalitu vysielania to však neovplyvňuje a vidí ho len samotný používateľ.
V prehliadači Microsoft Edge naďalej pretrvávajú problémy s vývojárskymi nástrojmi – F12.
Pri používaní viacerých monitorov môže dôjsť k problémom so zobrazovaním obrazu a viditeľný je len kurzor myšky. Riešením je reštartovanie počítača, prípadne je nutné opäť nastaviť používanie jedného monitora, a až následne zvoliť rozšírenie obrazovky.
Zoznam opravených chýb pre smartfóny
Pridávanie platobných kariet a platenie cez aplikáciu Microsoft Wallet opäť funguje.
Opravený problém, ktorý spôsoboval, že tlačidlá pre spustenie/pozastavenie prehrávania videa v prehliadači Microsoft Edge fungovali až po dvoch stlačeniach.
Opravený problém, kedy stránka Spotreba dát, neobsahovala informácie o mobilných dátach.
Pozadie Cortany je čierne namiesto tmavosivého.
Opravený problém s pridávaním slov do slovníka.
Opravený problém, ktorý spôsoboval pomalé otvorenie správcu spustených aplikácií.
Opravené problémy s blikaním obrazovky na niektorých smartfónoch pri používaní aplikácie Mapy v režime na šírku.
Opravený problém s posúvnikom pri prehrávaní videí v prehliadači Microsoft Edge, ktorý sa vracal na pozíciu 0.
Opravený problém, ktorý na smartfónoch s dvomi SIM kartami spôsoboval, že upozornenia súvisiace so SIM2 sa nezobrazovali.
Prepojenie technológií s praxou aj inovatívne nápady s dávkou originality rozhodnú o víťazoch prvého ročníka Microsoft NGO Awards. Do súťaže sa môžu zapojiť všetky slovenské neziskové organizácie, ktoré využívajú produkty Microsoftu. Podmienkou je, aby do 22. marca 2017 prihlásili svoj unikátny príbeh, ako im technológie pomohli dosiahnuť ich poslanie v neziskovom sektore.
Inovatívne riešenia môžu výrazne pomáhať, uľahčovať prácu a šetriť čas. Microsoft NGO Awards preto apeluje na neziskové organizácie na Slovensku, aby sa podelili o svoje úspechy, ktoré dosiahli vďaka moderným technológiám.
„V Microsofte sa dlhodobo zapájame do dobročinných aktivít, práve preto sme sa rozhodli oceniť najúspešnejšie organizácie, ktoré vďaka technológii zefektívnili svoju činnosť, našli riešenie lepšej tímovej spolupráce alebo zaujímavým spôsobom podali pomocnú ruku svojej cieľovej skupine,” hovorí Lenka Čábelová, manažérka komunikácie spoločnosti Microsoft na Slovensku a v Českej republike.
Prepojenie technológií s praxou z pohľadu neziskových organizácií
Každý príbeh je iný a odzrkadľuje jedinečnosť poslania, ktoré neziskové organizácie napĺňajú. Spoločnosť Microsoft preto v spolupráci s Nadáciou otvorenej spoločnosti vyzývajú neziskové organizácie pôsobiace na Slovensku, aby vyrozprávali svoj príbeh o tom, ako im moderné technológie pomohli ešte lepšie napĺňať ich dôležité poslanie.
Zapojiť sa môžu neziskové organizácie, ktoré využívajú IT pri vzdelávaní ľudí s postihnutím, na podporu sociálne ohrozených skupín, pri komplexných riešeniach tímovej spolupráce s dobrovoľníkmi alebo na špecializovanú webovú aplikáciu či serverové riešenie podporujúce činnosť ich organizácie.
„Tešíme sa z príležitosti spolupracovať so spoločnosťou Microsoft pri spustení prvého ročníka ocenenia pre mimovládne organizácie NGO Awards na Slovensku. Z našej skúsenosti vieme, že technológie môžu zásadným spôsobom zmeniť prácu a kapacity organizácie, ak o nich majú znalosť a najmä, ak ich následne vedia využívať efektívne a inovatívne pre potreby svojich cieľových skupín alebo zamestnancov. Veríme, že spolu nájdeme také, ktoré to vedia najlepšie a stanú sa tak inšpiráciou pre ďalšie neziskové organizácie a nadácie, ktoré pomáhajú tam, kde je to potrebné,“ hovorí riaditeľ Nadácie otvorenej spoločnosti Ján Orlovský.
Vyhlásenie výsledkov sa bude konať v rámci vzdelávacieho podujatia NGO Day v utorok 11. apríla 2017. Organizácie spojené s víťaznými príbehmi získajú od spoločnosti Microsoft zaujímavé ceny.
HPčko na Svetovom Mobilnom Kongrese okrem novej verzie smartfónu Elite x3 ukázalo aj vynovenú verziu Lap Docku, ktorý v podstate predstavuje „hlúpy“ notebook bez komponentov ako procesor, operačná pamäť, či úložisko. Potrebný výpočtový výkon zabezpečuje pripojený smartfón s podporou režimu Continuum. Nová generácia Lap Docku má byť vybavená 14-palcovým displejom, čo je oproti súčasnej 12,5-palcovej verzii badateľný skok. Vylepšeniami na prvý pohľad prešla taktiež klávesnica, ktorá je jednak väčšia, no zabudovanému touchpadu pribudli ľavé a pravé fyzické tlačidlá.
Náš tip
Mirabook je ďalší “hlúpy notebook” poháňaný smartfónom, podporovať bude Windows aj Android
Zmeny nastali aj po stránke konektorovej výbavy, kde sa má nachádzať aj klasický USB-A port, a nie len minimalistický USB-C. Nový Lap Dock tak po úpravách svojim vzhľadom a výbavou o trochu viac pripomína reálny notebook. Dočkať by sme sa ale mali aj zníženia predajnej ceny, čo je rozhodne vítaným krokom. Spôsobené to má byť aj tým, že nový Lap Dock nebude disponovať dotykovou obrazovkou. To, či sa zmenili aj ďalšie veci, ako napríklad kapacita batérie alebo rozlíšenie obrazovky, nie je známe. Lap Dock bol totiž umiestnený vo vitríne za ochranným sklom a bližší prístup tak nebol možný. Navyše samotná spoločnosť informácie drží poriadne skrátka.
Hoci HP novinky oficiálne nepredstavilo, a dozvedáme sa o nich len vďaka pozornosti účastníkov výstavy, vyzerá to tak, že pre mobilný Windows 10 má rovnako ako Microsoft ešte nejaké tie plány.
Napriek tomu, že vývoj nových verzií operačného systému Windows 10 prebieha súčasne pre všetky podporované platformy, čo sa týka termínu vydania, ten sa líši. Aj nadchádzajúca aktualizácia Creators Update bude podobne ako tie predošlé, zverejnená pre rôzne platformy v rozdielnych termínoch.
Creators Update má k používateľom doraziť začiatkom, prípadne v priebehu apríla. Tento termín ale doteraz Microsoft oficiálne nepotvrdil. Informácie pochádzajú od spoločnosti Dell, ako aj z číselného označenia samotnej aktualizácie.
Ako prvé aktualizáciu dostanú počítače, pričom ďalšie typy zariadení (Xbox, smartfóny, HoloLens) sú na rade až o niečo neskôr. Aké veľké pritom budú jednotlivé rozostupy, prípadne, či budú oddelené len počítače nateraz nie je známe. Tieto plány potvrdil samotný Microsoft, a v podstate nejde o žiadne veľké prekvapenie.
Zažili sme to už pri Novembrovej aktualizácii, ktorú počítače dostali v novembri tak, ako mali, no k smartfónom sa dostala až v marci nasledujúceho roka. Podobne sa termíny vydania líšili aj v prípade Výročnej aktualizácie. V tomto prípade ale bola situácia ešte o niečo komplikovanejšia. Microsoft pôvodne ohlásil, že aktualizácia dorazí ako prvá na počítače a smartfóny, pričom Xbox a HoloLens budú nasledovať neskôr. V skutočnosti bola ale situácia úplne iná. Výročná aktualizácia bola sprístupnená najskôr pre Xbox, po pár dňoch nasledovali počítače spolu s HoloLens, a nakoniec, dva týždne neskôr to boli smartfóny.
Vyzerá to tak, že Microsoft si pre používateľov operačného systému Windows 10 pripravil malé prekvapenie – novú verziu prednastaveného pozadia, ktoré je známe aj pod názvom „Hero“. Objavené bolo konkrétne v novom zostavení 15046 edície Windows 10 Cloud.
Uložené bolo priamo v systémových zložkách „C:\Windows\Web\Wallpaper\Windows“ po boku ostatných pozadí známych z operačného systému Windows 10. V podstate ide o verziu pozadia Hero s „neónovým“ nádychom a výraznejšou modrou. Pôvodné pozadie pre Windows 10 pritom bolo oficiálne predstavené ešte v roku 2015.
Nateraz nie je celkom jasné, či nové pozadie súvisí priamo s novou edíciou Windows 10 alebo bude súčasťou aktualizácie Creators Update. V konečnom dôsledku, si ho môže každý stiahnuť pomocou tohto odkazu a nastaviť ako pozadie svojho systému.
Fungovať to má na princípe takzvaného diferenciálneho sťahovania, kedy sa už nebudú sťahovať kompletné aktualizačné balíky, ale len rozdielové dáta. Stiahnu a nainštalujú sa teda len dáta, ktoré boli zmenené od poslednej aktualizácie. Nová metóda tak dokáže reálne výrazným spôsobom znížiť objem sťahovaných dát. Microsoft to ukázal na porovnaní pri sťahovaní zostavení 15025 a 15031, pričom rozdiel vo veľkosti prenášaných dát je takmer trojnásobný. Veľkosť testovacích zostavení by sa vďaka tomu mala dostať pod 1 GB. V prípade produkčných verzií Windows 10 má byť rozdiel menší, len na úrovni 35%.
Oceniť to majú preto hlavne členovia programu Windows Insider, kde ku sťahovaniu nových verzií systému dochádza frekventovane. Práve Insideri už novú platformu UUP reálne testujú od decembra minulého roka. Týkať sa to ale malo menších aktualizácií. Kompletné testovacie zostavenia využívajúce distribúciu pomocou novej metódy sa majú začať objavovať v najbližších dňoch.
Microsoft ale upozorňuje, že práve Insideri nemusia vždy dostať aktualizácie pomocou UUP platformy. Spôsobené je to tým, že distribučný systém musí mať určené základné zostavenie, od ktorého sa budú vyhodnocovať rozdiely. Ak teda používateľ bude pracovať na zariadení, ktoré neobsahuje posledné dostupné zostavenie dôjde k stiahnutiu kompletného balíka. Na základe tohto vyjadrenia to zatiaľ vyzerá tak, že sťahovanie dát novým spôsobom bude možné len medzi dvojicou najnovších verzií systému.
Bežní používatelia by prvé zmeny mali pocítiť až po vydaní aktualizácie Creators Update, ktorá ich vlastne zavedie. Samotná aktualizácia Creators Update ale ešte bude distribuovaná starým spôsobom.
Microsoft po vzore služieb ako EA Access spúšťa svoju vlastnú verziu s názvom Xbox Game Pass. Fungovať bude na rovnakom princípe – za mesačný poplatok používateľ získa prístup ku knižnici s desiatkami hier. Hry bude pre hranie potrebné stiahnuť do konzoly, nepôjde tak o žiadne streamovanie cez serveri Microsoftu. Odpadajú tak potencionálne problémy s odozvou alebo nutnosť vlastniť vysokorýchlostné pripojenie pre plynulú hru.
Služba Xbox Game Pass bude fungovať na konzole Xbox One, no dostupné budú vďaka spätnej kompatibilite aj hry pre staršiu konzolu Xbox 360. Pri spustení má knižnica obsahovať viac ako stovku titulov. Medzi nimi pritom majú byť aj atraktívne kúsky ako Halo 5:Guardians, NBA 2K16, PayDay 2, či Fable III. Microsoft pritom avizuje, že ponuka sa bude pravidelne rozširovať, no zároveň bude dochádzať aj k tomu, že dostupné hry budú pravidelne menené. Vyzerá to teda tak, že každý mesiac bude na stiahnutie dostupná len vybraná časť z celkovej ponuky.
Pokiaľ si hráči budú chcieť hru zakúpiť a mať tak k nej prístup nastálo, získajú navyše exkluzívnu zľavu. Pre hry s režimom viacerých hráčov bude vyžadované aj aktívne predplatené Xbox Live Gold, iné obmedzenie so službou nemá súvisieť. Sťahovať a hrať tak bude možné ľubovoľné hry z dostupnej ponuky bez ďalších obmedzení. Akonáhle ale používateľovi skončí predplatné, hry už nebude môcť spúšťať.
Služba bude spustená počas jari tohto roka, no v zozname podporovaných krajín Slovensko bohužiaľ nefiguruje, čo nám potvrdilo aj zastúpenie Xbox divízie. Či bude služba postupom času rozširovaná aj do ďalších krajín, momentálne nie je známe. Mesačný poplatok je pritom stanovený na 9,99 dolárov, čo rozhodne lákavá cena. Aktuálne je služba zdarma spustená pre členov programu Xbox Insider, kvôli nutnosti poriadne ju otestovať.
Zoznam aktuálne dostupných hier služby Xbox Game Pass
Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojWindows.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov. Súhlasím
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.