MojWindows

Internetový trh na Slovensku každým rokom napreduje. Uplynulý rok dokonca dosiahli e-shopy s elektronikou 10-percentný nárast. Slováci nakupujú čoraz drahšie spotrebiče, o čom svedčí zvyšujúca sa priemerná cena zakúpených produktov. Jednotkou na trhu je stále IT príslušenstvo, no skokanom roka 2016 sa stali elektrické zubné kefky a kávovary.

Údaje agentúry GFK, ktorá zbiera dáta najväčších e-shopov na Slovensku i v Českej republike, potvrdzujú, že internetový trh neustále rastie. Obe krajiny dosiahli vlani až 10-percentný medziročný nárast predaja. Českí a slovenskí spotrebitelia sa dokonca zhodujú aj v tom, že do košíčka si najčastejšie vhadzujú smartfóny a notebooky.

Slováci kupujú čoraz drahšie smartfóny, notebooky aj spotrebiče 

Vlani sa predalo dokopy viac než 170-tisíc smartfónov, čo je síce medziročný 5-tisícový pokles, no podľa štatistík nakupujú Slováci čoraz drahšie produkty. Priemerná cena smartfónu bola vlani 176€, pričom v roku 2015 bola o 20€ nižšia. Rovnaký trend vykazujú aj ďalšie produkty zo sveta elektroniky. Veľkej obľube sa tešia aj notebooky, ktorých priemerná cena dosiahla minulý rok 465€. Rok predtým však bola táto hodnota o 37€ nižšia.

Prekvapujúci výsledok dosiahli vlani kávovary, ktorých sa predalo o takmer sedemtisíc kusov viac, než v roku 2015 (23-tisíc ks). S počtom predaných kusov však priamoúmerne rastie aj ich priemerná cena. V roku 2016 kupovali Slováci kávovar v priemere za 157€, zatiaľ čo v roku 2015 zaň zaplatili o 9€ menej. Zo slovenských e-shopov dramatický nárast v predaji kávovarov hlási napríklad aj Hej.sk, kde v roku 2016 zaznamenali až o 55% vyšší záujem.

Hej.sk ale okrem toho patril medzi e-shopy, ktoré podľa prieskumov vykazovali lepšie výsledky ako celkový internetový trh. Situácia na trhu sa však dramaticky mení každým rokom. Koncom októbra napríklad svoju činnosť pomerne prekvapivo ukončil známy e-shop s počítačmi a príslušenstvom SHARK Computers.

Skokanom roka 2016 sa stali elektrické zubné kefky, IT segment zaostáva

Minulý rok si významne polepšili i spotrebiče, ktoré sú určené na starostlivosť o telo. Na pozícii „skokan roka“ sa však stále držia elektrické zubné kefky, ktoré oproti roku 2015 vykázali až 61-percentný medziročný nárast v rámci internetového trhu. Segment malej bielej techniky si však celkovo na slovenskom trhu polepšil. Pri porovnaní rokov 2015 a 2016 dosiahol podľa štatistík GFK až 24-percentný nárast, čo znamená, že tento segment rastie rýchlejšie ako trh s IT príslušenstvom, ktorý je dlhodobo jednotkou.

08.03.2017

+