Počas medzinárodného autosalónu v New Yorku zastúpenie spoločnosti Microsoft oznámilo šesťročnú spoluprácu s automobilkou Porsche na niekoľkých projektoch, ktorá do série Forza prinesie zážitky pod oboma značkami. Nakoľko ide o dlhoročnú spoluprácu, môžeme bez obáv predpokladať, že obidve spoločnosti majú pripravených ešte mnoho doplnkov a prekvapení pre hráčov populárnej závodnej série Forza.
Odštartuje to debut Porsche v tretej sérii eSport šampionátu Forza Racing Championship, do ktorého sa už môžete registrovať. Tretia séria stavia na úspechoch predchádzajúcich seriálov a opäť pozýva všetkých hráčov bez rozdielu skúseností, aby pretekali v špičkovej súťaži za volantom úžasných áut Porsche.
Súčasťou tohto partnerstva je takisto aj nový balíček Porsche Car Pack, ktorý je v predaji samostatne. Oddnes tak môžu hráči Forza Horizon 3 po jeho zakúpení jazdiť v otvorenom svete Austrálie na siedmich obľúbených vozidlách značky Porsche.
Zoznam modelov, ktoré obsahuje balíček Porsche Car Pack:
Firma Epson oznámila, že celosvetový predaj jej veľkokapacitných tlačiarní s atramentovým tankovým systémom dosiahol 20 miliónov kusov. Tento typ tlačiarní firma do predaja uviedla v októbri roku 2010, ide teda o číslo dosiahnuté za približne 6 a pol roka dostupnosti.
Počas tejto doby boli uvedené tlačiarne postupne predstavené v približne 150 krajinách a regiónoch, pričom vo väčšine z nich podľa Epsonu vykazujú predaje narastajúci trend. V júni 2016 dosiahol celkový počet predaných kusov na celom svete 15 miliónov.
Podľa prieskumu spoločnosti Epson zaberá séria veľkokapacitných tlačiarní s atramentovým tankovým systémom približne 10% kombinovaného trhu s laserovými/atramentovými tlačiarňami.
Propagácia veľkokapacitných tlačiarní s atramentovým tankovým systémom Epson bola cielená na mnoho rôznych typov zákazníkov, vyzdvihovala renomé spoločnosti Epson ako dodávateľa kancelárskych produktov, a zároveň taktiež výhody, ktoré zákazníkovi prináša ucelené portfólio produktov.
Spoločnosť Epson bude aj naďalej dávať dôraz na výhody svojich technických zručnosti a silnú ponuku produktov, pretože pracuje na ďalšom rozšírení svojho podnikania.
Epson si do najbližších mesiacoch poriadne verí. Predpovedá medziročný nárast predaja týchto tlačiarní o 25 % vo fiškálnom roku 2017 a predpokladá, že budú tvoriť približne 40 % predajov atramentových tlačiarní Epson pre toto obdobie.
Verejné testovanie v programe Xbox Insider Program prinieslo ďalšie zaujímavé informácie. Microsoft na svojich konzolách Xbox, ale aj v operačnom systéme Windows 10, plánuje uľahčiť spôsob ako budú používatelia môcť vrátiť digitálne zakúpenú hru a získať tak naspäť svoje peniaze.
Doteraz bolo v prípade problémov nutné kontaktovať zástupcov technickej podpory a o vrátanie peňazí požiadať po občas až príliš komplikovanom vysvetľovaní. Nová automatizovaná možnosť tomu má učiniť prietrž.
Microsoft ju označuje ako Self-Service Returns a ide o podobný proces, ako ten ktorý dobre poznajú priaznivci herného obchodu Steam. Neznamená to ale, že budete môcť opakovane hru zakúpiť, poriadne si ju vychutnať a následne získať naspäť svoje peniaze. Platia tu určite pravidlá.
Požiadať o vrátenie peňazí za hry a aplikácie je možné počas prvých dvoch týždňov od ich kúpi, pričom nesmeli byť používané viac ako dve hodiny.
Možnosť sa vzťahuje len na samotné hry a programy. Na doplnky vo forme DLC, rôzneho bonusového obsahu, či takzvaných season pass to neplatí.
Aplikácia alebo hra musí byť stiahnutá a spustená minimálne raz.
Požiadať o vrátenie peňazí je možné až ďalší deň po vydaní hry alebo aplikácie.
V podmienkach je ďalej uvedené, že vybrané aplikácie a hry pre Windows 10 nemusia umožňovať požiadať o vrátanie peňazí týmto spôsobom. V prípade, že používateľ narazí na takúto situáciu, bude sa musieť spoľahnúť na starý spôsob – kontaktovanie technickej podpory.
Okrem toho sú používatelia dôrazne upozorňovaní, že Microsoft si vyhradzuje právo zablokovať používateľom prístup k možnosti Self-Service Returns v prípade, že ju zneužívajú. Pravdepodobne tak bude zavedený akýsi overovací algoritmus, ktorým sa bude vyhodnocovať, či je daná žiadosť skutočne oprávnená.
Kedy bude možnosť Self-Service Returns oficiálne spustená zatiaľ Microsoft nekonkretizoval. Používatelia ju ale potom nájdu cez históriu platieb svojho Microsoft účtu cez web account.microsoft.com.
Informácie o tom, že Microsoft pripravuje jarnú prezentáciu nových softvérových a hardvérových produktom kolovali už dlhšiu dobu. Až teraz sa ale konečne potvrdili na základe toho, že spoločnosť začala rozposielať pozvánky médiám.
Akcia prebehne 2.mája v New Yorku a nakoľko sa s ňou spája označenie #MicrosoftEDU, je celkom jasné, že bude zameraná na veci súvisiace so vzdelávaním.
Počítať s predstavením dlhodobo očakávaného smartfónu Surface Phone, či nového modelu Surface Pro by preto bolo zbytočné. Navyše ani nová generácia Surface Book ešte nie je pripravená na svoju premiéru. Tieto kúsky tak pravdepodobne uvidíme až omnoho neskôr.
Napriek tomu môžeme počítať s tým, že Microsoft nejaké tie hardvérové produkty predsa len uvedenie na trh. Postavené by mohli byť na novej verzii operačného systému Windows 10 s prívlastkom Cloud, ktorý má byť podľa neoficiálnych informácií uvedený práve počas tejto prezentácie. Vo všeobecnosti ale pôjde o prezentáciu nových softvérových a hardvérových riešení pre učiteľov a študentov.
Na pódiu by sa mal objaviť známy Joe Belfiore, ktorý sa do Microsoftu vrátil po viac ako ročnej prestávke. Jeho nová pozícia pritom súvisí s vylepšovaním operačného systému Windows 10 pre vzdelávací sektor. Toto načasovanie preto nie je žiadnou náhodou.
Project Scorpio predstavuje ďalší prírastok rodiny Xbox, ktorý sa vďaka svojej hardvérovej výbave zaradí na prvé miesta konzolového sveta. Len samotný procesor má byť takmer o tretinu výkonnejší ako ten, ktorý nájdeme v Xbox One S, pričom grafická karta má dosahovať hneď štyrikrát vyšší výkon. V porovnaní s konkurenčnou konzolou PlayStation 4 Pro má mať Scorpio o tretinu vyšší celkový výkon. Očakávania zo strany hráčov sú preto prirodzene obrovské.
Ešte pred oficiálnym uvedením na hernej konferencii E3 sa Microsoft rozhodol v spolupráci s portálom Gamasutra priblížiť niektoré aspekty vývoja pre Project Scorpio, ako aj vývojárske sety tejto konzoly. Portál prízvukuje, že Microsoft sa pri návrhu dôkladne zameral na skutočnosť, že hráči budú chcieť svoje obľúbené tituly z Xbox One hrať aj na novej konzole. Novinka bola preto vytvorená tak, aby existujúce ani budúce hry pre Xbox One nevyžadovali žiadnu formu úpravy a po spustení na nej automaticky „bežali lepšie“.
Hry budú bežať úplne plynulo a pokiaľ pôjde o titul, ktorý využíva dynamické rozlíšenie, tak ten bude z ponúkaných rozlíšení využívať vždy to maximálne možné. Aby toho nebolo málo, priamo na hardvérovej úrovni má prebiehať úprava vyhladzovania textúr v každej spustenej hre. Z týchto vecí by preto mali benefitovať všetky existujúce Xbox One hry bez nutnosti akejkoľvek úpravy.
Konzola Xbox One má pri vývoji hier predstavovať minimálne požiadavky vzhľadom na ktoré budú nové tituly optimalizované, pričom vývojárom sú k dispozícii aj možnosti pre ďalšie zlepšenie ako napríklad podpora 4K rozlíšenia, či lepších vizuálnych prvkov v prípade, že hra bude spustená na konzole Project Scorpio. Zostáva len na nich, do akej miery ich využijú.
Vývojárska verzia konzoly Project Scorpio bude disponovať o niečo vyšším výkonom na úrovni 6,6 teraflopov, pričom vybavená bude dvojnásobkom operačnej pamäte, teda hneď 24 GB. Pre urýchlenie vývoja a celkovej práce tu vývojári taktiež nájdu 1 TB SSD disk.
Microsoft informuje, že dodatočný výpočtový výkon má byť pomocníkom pri optimalizácii hier pre použitie na produkčných kusoch konzoly. Celá myšlienka spočíva v tom vývojárom uľahčiť dosiahnutie 4K rozlíšenia s použitím 4K textúr, HDR a pokročilého audia Dolby Atmos, a až následne to všetko optimalizovať tak, aby to bez problémov bežalo na konzole pre koncového zákazníka.
Okrem toho Microsoft zdôrazňuje, že pri konzole Project Scorpio bolo upustené od používania ESRAM na základe požiadavok samotných vývojárov. Hry namiesto toho budú mať prístup k celým 8 GB rýchlej operačnej pamäte DDR5. Kvôli nutnosti zachovať kompatibilitu hier so súčasnou generáciou konzol zastúpenou modelom Xbox One, však musia vývojári svoje hry aj naďalej optimalizovať na použitie ESRAM. V prípade Project Scorpio boli navyše často používané DirectX 12 funkcie zabudované rovno na úrovni hardvéru, čo má značne znížiť záťaž pri práci s grafickými prvkami.
Vývojárske sety majú ešte niekoľko špecifických znakov. Napríklad také prieduchy pre tok vzduchu sú umiestnené po stranách namiesto vrchu konzoly. Je to spravené kvôli tomu, aby vývojári mohli naskladať viacero setov priamo na seba, čo je bežná prax vo vývojárskych štúdiách. V prípade predošlých modelov (Xbox One) ale dochádzalo k tomu, že za týmto účelom boli vytvárané špeciálne „skrinky“ kvôli vetraniu. Túto skutočnosť si všimli zástupcovia Microsoftu počas návštev, a preto sa rozhodli situáciu vývojárom uľahčiť.
Ďalším špecifickým prvkom je predná obrazovka, ktorá v reálnom čase zobrazuje rôzne dôležité informácie. Tú sprevádza päť programovateľných tlačidiel. Vývojársky model je po stránke konektorov vybavený takmer rovnako ako produkčná verzia pre koncového zákazníka. Nachádzať sa tu ale majú tri dodatočné USB porty a jeden ethernetový port pre rýchly prenos dát na ladenie hier a aplikácií.
Aby všetko prebiehalo hladko, súčasťou vývojárskych setov sú vysokorýchlostné dátové káble, využitím ktorých je možné preniesť 100 GB dát za 4 minúty. Tento proces predtým trval niekoľkonásobne dlhšie, v niektorých prípadoch aj 45 minút. Pre vývojárov tak ide o dramatické zlepšenie, ktoré im značne pomôže. Vývojárska verzia konzoly je taktiež vybavená automatizovaným procesom prvotného nastavenie, čím sa má znížiť náročnosť nasadenia do prevádzky.
Spočiatku panovali obavy, či pre vývojárov nebude príliš komplikované, pripraviť existujúce hry na 4K rozlíšenie pri spustení na konzole Project Scorpio. Zástupcovia veľkých herných štúdií The Coalition a Turn 10 Studios ale nezávisle od seba uvádzajú, že stačil jeden človek a dva dni práce, aby svoje najnovšie hry pre Xbox One dokázali dostať na Project Scorpio v 4K rozlíšení. Vyjadrenie Jasona Ronalda z divízie Xbox je ešte o niečo optimistickejšie. Podľa neho to väčšine vývojárov trvá menej ako deň práce.
//Nasledujúci text je tlačová správa z dielne SK-NIC zverejnená v originálnom znení a plnom rozsahu//
Komisia pri Úrade podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu 11.4.2017 prostredníctvom elektronického hlasovania schválila finálne znenie Pravidiel poskytovania národnej domény .sk.
Komisia tak postupovala v súlade so závermi priebežnej komunikácie so zástupcami registrátorov a internetovej komunity, z ktorých vyplynuli posledné revízie upravujúce finálne znenie Pravidiel a Cenníka s platobnými podmienkami. Oba dokumenty začnú platiť pre všetkých držiteľov aj registrátorov od konca mája 2017.
„Spoločne s registrátormi a internetovou komunitou sa nám podarilo vytvoriť nové moderné pravidlá registrácie domén najvyššej úrovne. Pôvodná verzia schválená už v roku 2016 reflektovala spoločné úsilie o zavedenie najmodernejších štandardov v oblasti registrácie internetových domén, ktoré prinášajú množstvo pozitívnych zmien pre registrátorov aj držiteľov. Aj keď väčšina posledných revízií je skôr kozmetického charakteru, niektoré súčasné úpravy posúvajú túto hranicu ešte ďalej. Očakávame, že prechod na nové pravidlá prinesie pre všetkých vyššiu mieru bezpečnosti, flexibility a transparentnosti pri využívaní menného priestoru v .sk doméne,“ hovorí riaditeľ SK-NIC, a. s., Peter Bíro.
Náš tip
Revolúcia .sk: Aké zmeny sa chystajú v správe národnej domény | Rozhovor
Nové pravidlá už minulý rok schválila komisia zložená zo zástupcov štátu, správcu domény najvyššej úrovne .sk a reprezentantov registrátorov a ostatných oblastí internetovej komunity. Pravidlá sprehľadnia životný cyklus domén .sk a zabránia tak špekulatívnym nákupom domén, čím sa zjednoduší a zatraktívni menný priestor v .sk doméne. Po novom si budú môcť firmy a jednotlivci zaregistrovať doménu až na 10 rokov dopredu, čím odpadne množstvo každoročnej administratívy spojenej so správou domény.
Nové pravidlá vstúpia do platnosti od 31. mája 2017 a prinesú viacero ďalších vylepšení. Finálne znenie pravidiel obsahuje niekoľko doplňujúcich zmien, ktoré vychádzajú v ústrety držiteľom aj registrátorom domén. Úplne sa v nich ruší poplatok za zmenu registrátora a držiteľa. Držitelia tak za doménu zaplatia vždy iba jednotný poplatok 10€ za predĺženie registrácie domény o jeden rok, za zmeny registrátora či držiteľa už platiť nebudú.
Registrátor pri prebratí správy domény na seba začne so správou v rozsahu minimálne jednoročného obdobia, t.j. „od začiatku“, kde podľa vzoru v zahraničných registroch nastane automatické jednoročné predĺženie registračného obdobia. Registrátori taktiež nebudú musieť platiť žiaden ročný poplatok za štatút registrátora. Vznik registrátora bude po novom spoplatnený iba jednorazovým poplatkom 200€, pričom do konca apríla je pre všetkých registrátorov v rámci migrácie na nový systém tento úkon poskytovaný bezplatne.
Ďalšou zmenou je zabezpečenie správy o doménu či používateľa pri náhlom ukončení činnosti registrátora – správu v tej chvíli zabezpečí priamo SK-NIC. Keďže ceny SK-NICu nesmú konkurovať bežným registrátorom, a teda musia byť podľa požiadaviek registrátorov primerane vyššie, tento model bol primerane zahrnutý do finálneho cenníka, každý používateľ však bude mať určité obdobie, kedy môže bez akéhokoľvek poplatku plynule prejsť od SK-NICu k ľubovoľnému registrátorovi.
Nadácia otvorenej spoločnosti a Microsoft udelili na jubilejnom 10. ročníku vzdelávacieho podujatia Microsoft NGO Day ceny najlepším a najzaujímavejším projektom neziskových organizácií prihláseným do NGO Awards v kategóriách Technológia pre cieľové skupiny a Využitie pre vlastný rozvoj.
Kedže ide o neziskové organizácie, častokrát majú veľmi limitované prostriedky a praktické prepájanie moderných technológií s ich prácou je tak značne obmedzené. Množstvo veľkých spoločností im tak pomáha tým, že svoje technológie a softvér poskytuje bezplatne. Patrí medzi ne aj Microsoft, ktorý okrem ponuky softvéru spolupracuje napríklad aj vo forme workshopov a školení pre efektívnu prácu s technológiami.
,,Technológie zásadným spôsobom menia a zefektívňujú prácu, ak ich vieme ovládať. Je skvelé, ak ešte aj pomáhajú, napríklad ľuďom s postihnutím alebo sociálne ohrozeným skupinám. Iným príkladom môže byť vzdelávanie v oblasti IT či koordinácia dobrovoľníkov,“ hovorí riaditeľ Nadácie otvorenej spoločnosti Ján Orlovský.
Excel a Word ako terapeutický nástroj
Pozitívnu skúsenosť s prepájaním moderných technológií a pomoci ľuďom má aj Združenie príbuzných a priateľov Radosť, ktoré získalo cenu v kategórii Technológia pre cieľovú skupinu. Z technológií Microsoftu tu aktívne využívajú hlavne kancelárske nástroje služby Office 365.
Klienti sa napríklad v Exceli sa zostavovať rozpočty, čo im dodáva pocit sebestačnosti, vo Worde si zasa píšu životopisy alebo žiadosti o prijatie do zamestnania a vďaka Skypu udržiavajú kontakty s priateľmi v zahraničí, ktoré by inak vyhasli.
,,Zameriavame sa na ľudí s duševnými poruchami, mentálnym postihnutím a psychiatrickými diagnózami. Ukazujeme im, ako môžu zvládať bežný život, aby sa mohli začleniť sa do spoločnosti, ale aby aj rozpoznali nástrahy mediálneho sveta a sociálnych sietí,“ opisuje Magdaléna Hrivniaková zo ZPP Radosť.
Nepotrebujeme externé disky a nestrácame súbory
V kategórii Využitie pre vlastný rozvoj bol ocenený Business Intelligence Club. Organizácia podporuje vzdelávanie a zdieľanie informácií vo všetkých oblastiach sociálnej práce a realizuje výskumy v športových, školských či mládežníckych zariadeniach, ktoré poskytujú sociálne a zdravotné služby.
,,Naši členovia majú bežné zamestnania a v klube pracujú na neziskovom princípe. Office 365 nám umožnil vyššiu formu komunikácie, dáta si nemusíme posielať, čo nám prináša pohodlie a bezpečnosť, šetrí náš čas aj peniaze. OneDrive sa stal úložiskom, takže nepotrebujeme externé disky, nestrácame súbory a nemáme problém s konverziami dokumentov,“ vysvetľuje Ján Báhidský z Business Intelligence Club.
Zľava – Tibor Koleják (Microsoft), Viera Červená (Mamila, o.z.) Magdaléna Hrivniaková (Radost), Ján Báhidský (Business Intelligence Club), Ján Orlovský (Nadácia otvorenej spoločnosti)
Mimoriadna cena za integráciu poštového klienta Outlook
Mimoriadnu cenu v rámci NGO Awards udelili občianskemu združeniu Mamila, kde poskytujú pomoc, poradenstvo a podporu dojčiacim matkám.
,,Technológie využívame pri tvorbe školiacich materiálov, pripravujeme články, pozvánky na podujatia, ale i odborné prezentácie pre zdravotníkov. Outlook nám umožňuje efektívne sledovanie, filtrovanie a archivovanie emailov, ktorých dostávame okolo 1000 mesačne. Matka, ktorá nám napíše, dostáva odpoveď na svoju otázku v krátkom čase a môže riešiť svoj problém, čo je výborné,“ dodáva laktačná poradkyňa Daniela Barbosová.
Efektívna a moderná neziskovka
Do 1. ročníka NGO Awards sa prihlásilo 12 projektov a víťazi mohli svoje riešenia odprezentovať počas NGO Day v Bratislave 60 ďalším neziskovým organizáciám.
,,Veríme, že víťazi prvého ročníka našej súťaže budú inšpiráciou pre ďalších jednotlivcov i organizácie v Českej republike a na Slovensku, aby pomocou digitálnych technológií dokázali meniť svet,“ zhodnotila Lenka Čábelová, manažérka komunikácie spoločnosti Microsoft na Slovensku a v Českej republike.
Do obehu sa dostali produktové snímky spoločnosti Huawei, ktoré zachytávajú trojicu nových modelov zariadení radu MateBook. Pôvodný model spoločnosť predstavila ešte minulý rok počas Svetového mobilného kongresu, prakticky v pozícii priameho konkurenta produktom Surface od Microsoftu. Aktuálne to ale vyzerá tak, že produkt našiel dostatočné uplatnenie a rivalov bude ešte o niečo viac. Do istej miery sa tak potvrdili informácie z konca minulého roka, ktoré hovorili, že Huawei plánuje začiatkom roka 2017 rozšíriť svoje portfólio produktov so systémom Windows.
Nové zariadenia sú známe pod kódovými označeniami „Pascal”, „Bell” a „Watt”, že na trh by mali byť uvedené pod označeniami ako Matebook X, Matebook E a Matebook D. Všetky tri pritom majú byť postavené na operačnom systéme Windows 10 a procesoroch Intel siedmej generácie Kaby Lake.
15-palcový Matebook X alias „Pascal“ má vo svojich útrobách ponúkať procesor Intel Core i5 a 8 GB operačnej pamäte.
Model Matebook E by zase mal byť vynovenou verziou pôvodného Matebooku. Po stránke hardvéru má ponúkať procesor Intel Core M a 4 GB operačnej pamäte. Zároveň ide o jediné zariadenie z trojice noviniek, ktoré má formu 2v1, teda disponuje odnímteľnou klávesnicou.
Bližšie informácie momentálne nie sú známe, no oficiálne predstavenie produktov by malo byť takpovediac za rohom.
Ako sme avizovali už viackrát, mesiace vývoja a príprav aktualizácie Creators Update vyvrcholili včerajším večerom, kedy Microsoft odštartoval distribúciu prostredníctvom služby Windows Update. Už od 5. apríla bolo síce novinku možné nainštalovať ručne, no tento spôsob bol určený pre nedočkavcov a skúsených používateľov.
Od včerajšieho večera ale aktualizácia pomaly prichádza na zariadenia všetkých používateľov operačného systému Windows 10. Tento proces bude pokračovať v najbližších dňoch, týždňoch a dokonca až mesiacoch. Ak sa vám preto nová verzia systému ešte nezačala sťahovať cez služby Windows Update, zostaňte trpezliví, má to svoj dôvod.
Ako pri každej takto rozsiahlej aktualizácii, aj teraz Microsoft k procesu inštalácie pristupuje obozretne. Novinka je najskôr sprístupnená pomerne úzkemu okruhu zariadení, pri ktorých je najmenšie riziko výskytu vážnych chýb a neduhov. Ide hlavne o novšie zariadenia testované v spolupráci s OEM partnermi, konfigurácie podrobne otestované cez programu Windows Insider a podobne.
Následne na základe vyhodnotenia zozbieraných diagnostických údajov a spätnej odozvy od samotných používateľov dôjde k rozhodnutiu, či bude distribučný okruh rozšírený alebo naopak priškrtený. Všetko to závisí od toho, ako úspešne bude prebiehať prvotná fáza, či sa objavia problémy, a aké vážne budú.
Pomalá distribúcia pomáha minimalizovať množstvo zariadení, ktoré môžu naraziť na vážne problémy a zároveň vývojárom poskytuje dobrý priestor na manévrovanie.
Oneskorenú dostupnosť môže mať na svedomí množstvo faktorov
Medzi faktormi, ktoré môžu oddialiť príchod veľkých aktualizácií na zariadenia sú veci ako nainštalovaný softvér, hardvérová kompatibilita, ale taktiež aj geografická poloha, to o aký model zariadenia ide, či dokonca aj spôsob, akým bol systém získaný. Na celkovej dostupnosti sa taktiež podpisuje aj vyťaženosť distribučných serverov, ktoré môžu byť počas prvých dní pod značným tlakom.
Microsoft navyše uvádza, že proces distribúcie Creators Update na všetky dostupné zariadenie bude omnoho pomalší ako to bolo v prípade predošlých veľkých aktualizácií, pričom sa môže natiahnuť až na mesiace.
Aj tá najmenšia chybička počas vývoja sa môže kruto vypomstiť
V poradí tretia veľká aktualizácia pre Windows 10 je konečne oficiálne dostupná, čím sa pre tento systém odštartovala ďalšia veľká životná fáza. No pre Microsoft teraz nastáva ďalšie krušné obdobie, kedy musí naplno zamakať, aby zaručil čo najhladší proces inovácie svojho operačného systému pre stovky miliónov používateľov.
Veľké aktualizácie ako tá Novembrová, Výročná a teraz aj Creators Update práve pri nasadení do reálneho života zvyknú vývojárom pripomínať aký náročný proces je neustály rozvoj tak komplikovaného softvéru, akým je operačný systém. Aj tá najmenšia chybička zavedená vo fáze vývoja sa totiž môže kruto vypomstiť. A to, že niečo fungovalo na tisícke zariadení úplne bez problémov, ešte nezaručuje, že na tom tísicprvom nebude s niečím problém.
Ponáhľať sa s inštaláciou Creators Update, no samozrejme aj budúcich veľkých aktualizácií, sa preto neodporúča. Najlepšie je tomu nechať volný priebeh a pamätať, že oneskorenie je pri tomto procese úplne normálnou vecou. Aktualizáciu skôr, či neskôr dostane.
Informácie o tom, že Microsoft pripravuje novú, odľahčenú edíciu operačného systému Windows 10 s označením Cloud sa do obehu dostali už dávnejšie. Vo všeobecnosti by táto verzia mala byť určená pre zariadenia nižších cenových kategórií.
Nasvedčuje tomu hlavne skutočnosť, že viacero systémoch funkcií bolo osekaných. Ide napríklad o možnosť inštalovať, a teda aj používať výhradne aplikácie z Windows Store, chýbajúce nástroje pre pokročilú spravu systému, či odstránenie rozhrania Windows Mixed Reality pre rozšírenú a virtuálnu realitu.
Napriek tomu, že meno „Cloud“ naznačuje úzke prepojenie systému s cloudovými službami, realita má byť úplne iná. Táto edícia nemá s cloudom spoločné nič viac ako Windows 10 v edícii Home, či Pro.
A hoci po internete koluje aj viacero testovacích zostavení systému Windows 10 Cloud, akékoľvek oficiálne informácie, vrátane prostého potvrdenia prác na tejto edícii, chýbajú. To by sa ale čoskoro malo zmeniť. Portál Zdnet s odvolaním na viacero svojich dobre informovaných zdrojov uvádza, že Microsoft pripravuje veľké jarné predstavenie, kde by sa svojej premiéry mal dočkať práve Windows 10 Cloud, a nie nové zariadenia rodiny Surface.
Plánovaná udalosť má prebehnúť v máji a v Microsofte ju interne označujú kódovým názvom „Bespin“. Ide tak o odkaz na „Oblačné mesto“ (Cloud City) z univerza Hviezdne vojny.
Portál ďalej uvádza, že Microsoft neplánuje v dohľadnej budúcnosti uviesť nový Surface Book 2, keďže zariadenie ešte nie je pripravené na svoj debut. Nevylučuje však, že prezentovaný môže byť nový tablet Surface Pro 5, ktorý síce bude mať vynovené komponenty, no nepôjde o žiadnu veľkú evolúciu rodiny Surface.
Bližšie informácie o plánovanej udalosti, ako aj jej obsahu by sme sa mali dozvedieť v najbližších týždňoch, kedy budú rozposlané formálne pozvánky.
Hoci konzola Xbox One vždy ponúkala možnosti pre konfiguráciu spárovaných ovládačov, s príchodom Creators Update došlo k ich čiastočnému rozšíreniu. V prípade, že si chcete bezdrôtový ovládač aspoň trochu prispôsobiť, mali by ste jednoznačne preskúmať systémové nastavenia svojej konzoly. A to bez ohľadu na to, či už používate pôvodný, niektorý z vynovených alebo prémiový Xbox ovládač.
Spomínané nastavenia nájdete v položke Settings->Kinect & Devices->Configure. Pokiaľ používate len základný Xbox ovládač, možnosti konfigurácie budú značne limitované, no napriek tomu môžete upravovať veci ako mapovanie tlačidiel, upravovanie správania páčok, invertovanie osí, ako aj vypnutie/zapnutie vibrovania.
Toto nastavenie vibrácií, hoci len základné, pribudlo v Creators Update. Predtým bolo prístupné len v prípade, že ste používali bezdrôtový ovládač Xbox Elite.
Náš tip
Konzola Xbox One sa prekvapivo dočkala aktualizácie Creative Update ako prvá
Samozrejme, že pokiaľ používate spomínaný ovládač Xbox Elite, na výber budete mať ďaleko viac možností a rôznych nastavení. Aj tu ale došlo s príchodom Creators Update k vylepšeniami. Novinkou v tomto prípade je možnosť detailne nastavovať to, ako majú fungovať vibrácie jednotlivých vibračných motorčekov.
Spoločnosť McAfee stojaca za známym bezpečnostným riešením, prostredníctvom svojho blogu upozornila na zvýšený výskyt nebezpečného vírusu. Ten sa šíri prostredníctvom dokumentov kancelárskych aplikácií Office, pričom v nich zneužíva takzvanú 0-day zraniteľnosť.
To znamená, že zatiaľ nie je dostupná žiadna záplata a proti napadnutiu sa tak dá chrániť len zdravým sedliackym rozumom. Vyhnite sa teda otváraniu dokumentov z neoverených zdrojov, čo by ste vlastne mali robiť bez ohľadu toho, či je zvýšené riziko možnej infekcie alebo nie.
Uvedený vírus sa šíri ako RTF súbor, ktorý sa vydáva za dokument aplikácie Word v prílohe e-mailov. Po jeho otvorení dôjde pomocou špeciálneho skriptu k stiahnutiu ďalších súborov, čím sa odštartuje sťahovanie množstva škodlivých kódov z infikovaných serverov.
McAfee uvádza, že vírus zneužíva zraniteľnosť vo všetkých súčasných verziách Windows a Office, pričom dokáže prekonať aj ochranu aplikácií Office 2016 v kombinácii so systémom Windows 10.
Pokiaľ už dokumenty musíte otvárať aj v prípade , že prichádzajú z neznámych adries, robte tak výhradne v bezpečnostnom režime, ktorý je súčasťou novších verzií aplikácií balíka Office.
Microsoft potvrdil, že o zraniteľnosti vie a čo najrýchlejšie vydá opravnú aktualizáciu, ktorá ju odstráni. Používatelia tak budú opäť chránení.
Spoločnosť ASUS nadviazala výraznú spoluprácu s módnym návrhárom Ferom Mikloškom ešte pri uvedení svojho nového ultrabooku ZenBook 3 v októbri minulého roka. A vyzerá to tak, že prezentovanie produktov na módnych prehliadkach prináša očakávané výsledky. ASUS v tejto spolupráci totiž naďalej pokračuje. Po tom, ako sa zariadenia ASUS „prechádzali“ po módnom móle v kolekcii jeseň/zima sa opäť stali súčasťou novej kolekcie jar/leto.
Náš tip
ASUS na vlnách Dunaja predstavil ZenBook 3 UX390, poznáme cenu a dostupnosť
Spojenie módnej prehliadky s čiastočnou výstavou produktov ASUS prebehlo ešte 4.apríla 2017 na letnom móle pri bratislavskom nákupnom centre EUROVEA. Najnovšiu módnu kolekciu Fera Mikloška, ovenčenú jeho dvadsiatym výročím pod značkou #M20, zdobili produkty ako smartfón ZenFone 3 a spomínaný ultrabook ZenBook 3.
Práve s týmito dvomi kúskami sa Mikloško najviac snaží preklenúť svoje módne výtvory. Prezentovaná tak bola „clutch“ kabelka dielne MIKLOSKO FASHION DIZAJN, ktorá má dotvárať skvelé duo so smartfónom ZenFone 3. Pre ultrabook ZenBook 3 má zase byť skvelým doplnkom nákupná taška v graffiti dizajne. To, či sa podarilo dosiahnuť symbiózu medzi technológiami a módou nech už posúdi každý sám. Predsa len, niekto si potrpí na štýl, iný siaha po funkčnosti.
Náš tip
ASUS ZenBook 3 Deluxe – väčšia obrazovka a rozšírená konektivita
Do vydania veľkého rozšírenia Morrowind pre MMORPG The Elder Scrolls Online zostávajú len dva mesiace a vývojárske štúdio Bethesda sa rozhodlo prilákať čo najviac hráčov pomocou novej akcie. Počnúc dnešným dňom až do 18. apríla prebieha týždeň bezplatného hrania, do ktorého sa môžu zapojiť všetci počítačoví hráči prostredníctvom platformy Steam, ako aj konzoloví prívrženci na Xbox One (vyžaduje predplatné Xbox Live) a PlayStation 4. Každý, kto akciu využije, v hre navyše získa 500 korún, ktoré môže po vytvorení konta minúť v Crown Store na čokoľvek.
Hráči získajú neobmedzený prístup k základnej verzii hry The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited, no k rôznym doplnkom a rozšíreniam už nie. Všetky získané achievementy počas tejto akcie vám zostanú, uložené pozície a herné dáta sa prenesú, ak sa rozhodnete využiť špeciálnu akciovú cenu alebo si zakúpite hru neskôr. Počas celého týždňa budú navyše obidve verzie hry dostupné za akciové ceny.
Pre zapojenie do bezplatného týždňa hrania stačí navštíviť produktovú stránku The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited na svojej platforme (Steam, PS4, XO) a hru si stiahnuť. Treba sa ale pripraviť na to, že jej veľkosť dosahuje 80GB, takže si jednak pripravte dosť miesta na disku a zároveň počítajte s dlhším sťahovaním.
Nadišiel deň na ktorý čakalo množstvo z používateľov Windows 10. Microsoft dnes začne s postupnou distribúciou aktualizácie Creators Update prostredníctvom služby Windows Update. A napriek rozsiahlemu testovaniu sa pri obrovskom počte rôznych konfigurácií môže stať, že po jej inštalácii sa objavia nejaké tie komplikácie, či už po softvérovej alebo hardvérovej stránke.
Opravné aktualizácie síce budú vydané čo najrýchlejšie, no zaručiť úplne hladký priebeh pre každého používateľa je prakticky nemožné. Keď sa po inštalácii Creators Update, ale aj budúcich veľkých aktualizácií objavia problémy, s ktorými si neviete poradiť a nemôžete si dovoliť čakať na vydanie opráv, máte ešte jednu možnosť ako sa zo situácie dostať – návrat na predošlú verziu Windows 10.
Windows 10 za najlepšiu cenu
Túto možnosť môžete využiť počas 10 dní od inštalácie novej verzie, pričom nesmiete vymazať priečinok „Windows.old“ s kompletnou zálohou predošlej verzie. Ten je vytvorený počas inštalácie na diskovom oddiely, kde je nainštalovaný systém – štandardne (C:).
Tento spôsob obnovenia predošlej verzie Windows 10 je skvelý v tom, že sa dostanete do totožného stavu ako pred inštaláciou veľkej aktualizácie. Neprídete tak o žiadne zo svojich súborov, či aplikácií. Nevýhodou je len spomínané časové obmedzenie na 10 dní. Tie by ale mali stačiť na to, aby ste zistili, či máte vážne problémy, ktoré vyžadujú takéto obnovenie.
Ako sa vrátiť na predošlú verziu Windows 10 po inštalácii aktualizácie Creators Update
Otvoríme si Nastavenia Windowsu (Win +I).
Prejdeme do ponuky Aktualizácia a zabezpečenie, kde z ponuky na ľavej strane vyberieme Obnovenie.
Nájdeme možnosť Vrátiť sa na predchádzajúcu verziu Windows 10, kde klikneme na tlačidlo Začať.
Systém bude pár sekúnd pripravovať potrebné veci a následne zobrazí tabuľku pre vyplnenie dôvodu, prečo sa chcete vrátiť.
Predtým, ako sa spustí proces obnovy, zobrazí sa ešte upozornenie, že problémy môže vyriešiť inštalácia najnovších opravných aktualizácií. No keďže ste sa rozhodli obnoviť predošlú verziu, opravy buď nie sú dostupné alebo nepomohli. Klikneme teda na tlačidlo „Nie, ďakujem“.
Zobrazia sa ďalšie upozornenia, informujúce o tom, že aplikácie, ktoré ste nainštalovali až v súčasnej verzii Windows 10 (po inštalácii Creators Update), nebudú dostupné a rovnako tak sa obnovia predošlé nastavenia systému.
Posledné upozornenie vystríha pred situáciou, do ktorej sa môžete dostať ak neviete svoje heslo.
Posledným krokom je kliknutie na tlačidlo „Vrátiť sa na staršiu zostavu“, čím sa spustí požadovaný proces.
Trvanie obnovenia predošlej verzie Windows 10 môže trvať od jednotiek až po desiatky minút v závislosti od konfigurácie zariadenia.
Medzi množstvom všeobecných, ako aj špecializovaných vylepšení a noviniek v aktualizácii Creators Update si svoje miesto našla aj natívna integrácia služby Beam pre streamovanie prostredníctvom rovnomennej aplikácie. Tá je integrovaná priamo do herného panelu (Win + G), pre jednoduchý prístup a rýchle spustenie.
Microsoft pri prvom predstavení integrácie Beam okrem jednoduchého spustenia prízvukoval aj minimálnu odozvu, ktorá sa má pohybovať okolo jednej sekundy. Po chvíľke používania pritom musíme povedať, že rozhodne nešlo o reči naprázdno.
Pre používanie služby Beam potrebujete mať vytvorený Microsoft účet. Navyše nezabúdajte, že vysielanie herného obsahu je hardvérovo náročnou vecou. Poslednou vecou, ktorú je ešte dobré vedieť, je to to, že nastavenia pre Beam nájdete jednak cez Herný panel, ako aj cez Nastavenia.
Čo je to služba Beam?
Beam je inovatívna a interaktívna streamovacia služba, ktorá umožňuje divákom sledovať a interagovať s obľúbenými hrami a streamermi takmer v reálnom čase alebo im umožňuje jednoducho vysielať ich zážitky z hry. Ak stream, ktorý sledujete, využíva protokol FTL (Faster Than Light – Rýchlejší ako svetlo), môže streamer reagovať na vaše požiadavky takmer v reálnom čase.
Keďže sú potrebné nástroje pre vysielanie integrované priamo do operačného systému, nemusíte sťahovať ani inštalovať žiadne doplnky. Jednoducho stačí spustiť hru, vyvolať herný panel a začať vysielať. Zabudované rozhranie vám navyše uľahčí sledovanie chatu, ako aj počtu divákov, či dĺžky vysielania.
Ako začať streamovať cez Beam vo Windows 10 Creators Update?
Prihláste sa do nastavení svojho Microsoft účtu, kde si v položke „Xbox One/Windows 10 Online Safety“ overte, či máte povolené online vysielanie obsahu – Broadcast gameplay v hodnote Allow. Tento krok je potrebné vykonať len pred prvým spustením vysielania cez Beam.
Spustite hru podľa svojho výberu a použite klávesovú skratku Win + G pre vyvolanie herného panelu.
Kliknite na ikonu služby Beam.
Potvrďte podmienky používania služby Beam. Opäť potrebné len pred prvým spustením vysielania cez Beam.
Nastavte si potrebné veci ako to, či chcete vysielať len aktuálne okno alebo celú pracovnú plochu, pozíciu pre rozhranie aplikácie Beam, používanie webkamery a mikrofónu a podobne. Rovnako tu môžete získať odkaz na svoj kanál, kde bude obsah vysielaný. Stačí kliknúť na možnosť „Váš kanál“.
Keď je všetko nastavené podľa vašej predstavy, kliknite na tlačidlo „Začať vysielanie“.
Aktualizácia Creators Update do systému Windows 10 zavádza aj niekoľko drobných zmien, ktoré sa týkajú prispôsobenia vzhľadu ponuky Štart. Systém po jej inštalácii umožňuje skryť zoznam nainštalovaných aplikácií, keď ich umiestní do známeho „hamburgerového“ menu. Okrem toho pribudla aj lepšia správa živých dlaždíc, vďaka vytváraniu priečinkov v ponuke Štart. Vytváranie takýchto živých priečinkov je pritom na Windows smartfónoch dostupné už dlhú dobu, od uvedenia Windows Phone 8.1. Práve ich majiteľom to bude povedomé.
Ako vytvárať a upravovať živé priečinky v ponuke Štart
Táto funkcia v podstate zlepšuje prehľadnosť ponuky Štart v prípade, že v nej potrebujete mať pripnuté veľké množstvo aplikácií bez toho, aby ste museli zväčšovať jej celkovú veľkosť. Jednotlivé dlaždice tak zoskupíte do priečinkov, najlepšie podľa toho, že spolu nejakým spôsobom súvisia. Priečinok vytvoríte tak, že myšou chytíte jednu ikonu a potiahnete ju na niektorú z ďalších ikon. Po spojení do spoločného priečinka následne stačí stlačiť ikonku šípky hore a priečinok sa zbalí do kompaktnej dlaždice. Rovnakým spôsobom potom do priečinka pridávate ďalšie a ďalšie dlaždice.
So živým priečinkom sa pritom pracuje prakticky rovnako ako s dlaždicou, takže klasickým spôsobom môžete meniť jeho veľkosť a ponuku Štart si tak zorganizovať ešte lepšie a prehľadnejšie.
V prípade, že niektorú z pridaných dlaždíc chcete zo živého priečinka odstrániť, môžete to spraviť veľmi jednoducho. Priečinok rozkliknete a myšou potiahnete nežiadanú dlaždicu mimo priečinka. Ide tak prakticky o opačný proces ako jej pridávanie.
Ako skryť zoznam aplikácií v ponuke Štart
Ak chcete mať ponuku Štart ešte o čosi prehľadnejšiu, môžete skryť zoznam aplikácií, ktorý sa štandardne zobrazuje na ľavej strane.
Otvoríme si Nastavenia (Win +I).
Klikneme na možnosť Prispôsobenie a z ponuky na ľavej strane vyberieme Štart.
Z dostupných možností vypneme „Zobraziť zoznam aplikácií v ponuke Štart“.
Po otvorení teraz ponuka Štart nebude napevno zobrazovať zoznam aplikácií, no napriek tomu k nim stále máme prístup.
Pre operačný systém Windows Vista je dnešok posledným dňom, kedy sa ešte teší z rozšírenej technickej podpory. Už od zajtra ale pre tento systém nebudú vydávané žiadne opravné ani bezpečnostné aplikácie, a používatelia sa tak stanú nechránenými. Ukončené bude zároveň aj poskytovanie bezplatnej online technickej podpory.
Pre Windows Vista skončila štandardná technická podpora už v roku 2012. Odvtedy začalo plynúť päťročné obdobie takzvanej rozšírenej podpory, kedy Microsoft vydával už len dôležité bezpečnostné aktualizácie a kritické opravy.
Systém síce bude možné používať aj naďalej, no riešené nebudú už žiadne odhalené zraniteľnosti, čím sa znižuje bezpečnosť používateľa, ako aj odolnosť proti škodlivému kódu. Postupom času sa taktiež môže veľmi ľahko stať, že doteraz bežne používané aplikácie pre Windows Vista prídu o nové verzie a celkovú podporu zo strany vývojárov.
Tento scenár sa už čiastočne začína naplňovať v prípade spoločnosti Ubisoft, ktorá oznámila, že pre Windows Vista ukončuje podporu svojho herného klienta Uplay. Rovnako tak s podporou svojich prehliadačov pre Vistu nepočítajú ani spoločnosti Google a Mozilla. Hráčov taktiež nepotešila ani spoločnosť Blizzard, ktorá rovnako ukončí podporu v prípade všetkých svojich populárnych hier.
Odporúčaným postupom pre existujúcich používateľov je prechod na niektorú novšiu, podporovanú verziu operačného systému. Windows Vista sa podľa analytickej spoločnosti NetMarketShare momentálne nachádza na približne 0,72% počítačov.
Náš tip
Gmail obmedzí funkcie pri používaní v starých verziách Chrome
Ešte počas minulého týždňa sa spoločnosť Apple rozhodla prezradiť oficiálny počet používateľov platformy macOS, čím poskytla opäť o niečo lepší pohľad na súčasný trh s počítačmi a notebookmi. Zatiaľ čo Apple hlási celkovo 100 miliónov používateľov na MacBookoch a počítačoch iMac, Mac Mini a Mac Pro, len samotný Windows 10 dosahuje podľa posledných oficiálnych čísel už 400 miliónov aktívnych používateľov. V skratke to teda znamená, že najnovší Windows je štyrikrát populárnejší ako macOS.
Operačné systémy Windows ale trhu s počítačmi jasne dominujú prakticky od nepamäti, a preto nie je prekvapením, že v tomto trende naďalej pokračuje aj najnovšia verzia – Windows 10. Podľa rôznych odhadov je pritom momentálne aktívne používaná viac ako miliarda počítačov vybavených niektorým zo systémov Windows. Dominantné postavenie navyše potvrdzujú aj analytické firmy, kde sa Windows v prípade desktopových operačných systémoch pohybuje na úrovni 85-90% trhového podielu.
Čo je ale na situácii pomerne prekvapujúce, je fakt, že Apple otvorene zverejňuje svoje presné čísla na počítačovom poli. To sa príliš často nevidí. A hoci Microsoft dominuje počítačom, sila Apple sa dlhodobo prejavuje v mobilnom segmente značným záujmom o smartfóny iPhone, ako aj tablety iPad. Proti tomu sa Microsoft v súčasnosti so svojim mobilným podielom 0,3% nemôže stavať.
Na to, že situácia okolo správy a inštalácie aktualizácií v prípade Windows 10 nie je celkom tým pravým orechovým používatelia upozorňovali už dlhú dobu. Problémom bolo hlavne to, že nástroj Windows Update bol pri plánovaní reštartov pre dokončenie inštalácie pomerne nekompromisný.
Používateľovi dával len veľmi málo priestoru na to, aby si inštaláciu aktualizácii plánoval presne podľa svojich predstáv. Kritizované bolo aj sťahovanie zbytočne veľkého objemu dát v prípade inštalácie celého systémového zostavenia.
Microsoft sa s príchodom Creators Update našťastie týmto problémov pozrel na zúbok. A hoci neodstraňuje úplne všetky nedostatky, správa a inštalácia aktualizácií by po novom predsa len mali byť o niečo znesiteľnejšie.
Náš tip
Prehľad vylepšení, ktoré dostáva Microsoft Edge v aktualizácii Creators Update
Windows Update už nebude systém „nútiť“ k reštartovaniu v konkrétnom čase, pričom používateľ získava možnosť reštart oddialiť o tri dni alebo ručne nastaviť čas, kedy k nemu má dôjsť. Samozrejme, že termín nie je možné posúvať do nekonečna, no v porovnaní s predošlým stavom, ide o poriadne zlepšenie.
Ďalším krokom s cieľom predísť nechceným reštartom je rozšírenie rozsahu funkcie „Čas aktívneho používania“ až na 18 hodín. Vďaka tomu je možné systému až na 18 hodín z dňa povedať, aby neinštaloval aktualizácie. Vylepšená ale mala byť aj schopnosť systému overiť, či používateľ so zariadením momentálne nejakým spôsobom nepracuje a zastaviť tak prípadný reštart.
S výnimkou používateľov edície Windows 10 Home je možné cez rozšírené nastavenia Windows Update pozastaviť aktualizácie až o 7 dní. Po uplynutí termínu je ale nutné nainštalovať dostupné aktualizácie a dokým k tomu nedôjde, opätovné pozastavenie nie je možné.
Vítaným vylepšením je aj to, že po inštalácii Creators Update je aj v prípade káblového internetového pripojenia možné nastaviť, aby ho systém identifikoval ako účtované podľa preneseného objemu dát. V praxi sa tým používateľ môže vyhnúť sťahovaniu väčších aktualizácií. Tie menšie, označené ako kritické, sa ale budú sťahovať aj v tomto prípade.
Posledným vylepšením, ktoré rieši práve problémy s nadmernou veľkosťou aktualizácií je nový spôsob distribúcie Unified Update Platform. Zavedené zmeny sú síce pod povrchom, no profitovať z nich bude skôr či neskôr každý používateľ.
Systém bude vďaka tejto novinke sťahovať už len nové, rozdielové súbory, a nie kompletný inštalačný balík veľkého objemu. V prípade veľkých aktualizácií ako sú Výročná aktualizácia alebo Creators Update má dôjsť k zmenšeniu objemu sťahovaných dát až o 35%, čo okrem Insiderov určite poteší aj ľudí s pomalšími pripojeniami. Ďalším prínosom UUP je pritom aj zrýchlenie procesu vyhľadávania aktualizácií.
Zavedenie nových zmien do aktualizačného procesu by malo potešiť väčšinu používateľov, ktorí by už nemali mať problémy s nechcenými reštartami systému.
Od uvedenia najnovšej generácie tabletu Surface Pro ubehol už rok a pol, čo je pre zariadenie tohto typu poriadne dlhým obdobím, kvôli značnému tlaku zo strany konkurencie. A hoci sa zariadenia rodiny Surface na našom trhu predávajú len vo veľmi obmedzenej miere, určitý záujem tu je, a aj vďaka tomu si už napríklad taký Surface Pro 4 našiel stálu pozíciu u predajcov Alza a Nay. Napriek tomu, že je ochotný do týchto zariadení investovať, stále je tu prítomná obrovská zvedavosť dozvedieť sa, akú novinku rodiny Surface aktuálne Microsoft chystá vo svojej kuchyni.
Do obehu sa najnovšie dostali informácie o ďalšej generácii tabletu Surface Pro. Portál Thurrot.com informoval s odvolaním sa na svoj zdroj, ktorý prišiel so zariadením do kontaktu, že Microsoft ani v prípade Surface Pro 5 neupustí od používania vlastného napájacieho konektoru. Nevyhnutne to ale neznamená, že vo výbave sa neobjaví moderný konektor USB-C.
Portál ďalej uvádza, že novinka nebude v porovnaní so súčasným modelom ničím dramatickým, čo poukazuje na skutočnosť, že viac-menej pôjde len o vylepšenie hardvérovej výbavy. Potvrdilo sa aj to, že Surface Pro 5 bude postavený na procesoroch Intel 7. generácie Kaby Lake, presne ako informácie naznačovali už dlhú dobu. Nič iné sa však ani nedalo očakávať.
Ďalšie informácie hovoria, že Microsoft plánuje zachovať kompatibilitu s príslušenstvom pre Surface Pro 3 a Pro 4, takže očakávať výraznejšie zmeny po stránke dizajnu by bolo zbytočné. Viac by sme sa o pripravovanej novinke mali dozvedieť v najbližších týždňoch, no nateraz to vyzerá skutočne tak, že pôjde len o mierne vylepšený model.
Tip o dostupnosti Surface Pro 4 v obchodoch Nay nám zaslal čitateľ Róbert Jahoda, za čo ďakujeme.
Surface Pro 5 will not change the Surface Connect power connector, I was just told. Kaby Lake, nothing dramatic.
Bezdrôtové zrkadlenie obrazovky Windows smartfónov na počítač cez funkciu Pripojiť je síce fajn vec, ktorá je veľmi jednoduchá a pohodlná, no z rôznych dôvodov nie vždy použiteľná.
Či už ide o problémy so softvérom alebo priamo „železom“, stále našťastie existuje aj veľmi jednoduchý spôsob ako premietať obrazovku smartfónov s operačným systémom Windows Phone 8.1 alebo Windows 10 Mobile prostredníctvom USB kábla.
Príde to vhod aj v situácii, kedy chcete niekomu pomôcť s nastavením jeho smartfónu, no prosté slová, či snímky obrazovky nepostačujú a na rad prichádza video. V tomto návode si preto ukážeme dve veci – zrkadlenie obrazovky Windows smartfónov na počítače cez USB a jednoduchý program pre záznam toho, čo sa deje na obrazovke pripojeného smartfónu.
Ako zrkadliť obrazovku Windows smartfónov na počítač
Tú nainštalujeme a spustíme. Aplikácia musí byť spustená pred pripojením smartfónu. (len v prípade ak pripájame zariadenie so systémom Windows Phone 8.1)
Pravdepodobne dôjde k spusteniu v režime celej obrazovky, takže stlačíme kláves F, čím sa prepneme do režimu okna.
Požadovaný smartfón pripojíme pomocou USB kábla k počítaču.
Na obrazovke smartfónu dôjde k zobrazeniu výzvy na potvrdenie premietania obrazovky, čo potvrdíme.
V aplikácii Project My Screen sa následne začne zrkadliť obraz pripojeného smartfónu.
Nielenže teraz na počítači vidíme všetko, čo sa deje na obrazovke smartfónu, no zároveň ho môžeme ovládať priamo z počítača pomocou myšky.
Čo robiť ak sa po pripojení smartfónu cez USB nezobrazí žiadna výzva?
Ako je uvedené v úvode, zrkadliť obrazovku je týmto spôsobom možné v prípade smartfónov so systémom Windows Phone 8.1 a Windows 10 Mobile. No práve starší systém s tým má občas problémy.
Zatiaľ čo v prípade smartfónov Lumia 950 a HP Elite x3 počas nášho skúšania všetko prebehlo bez problémov, Lumia 1020 po pripojení k počítaču výzvu na zrkadlenie obrazovky nezobrazila a nič sa teda nedialo. Nepomohol ani prechod do nastavení a zvolenie možnosti „zobraziť moju obrazovku“, kedy smartfón nebol schopný detegovať žiadne pripojenie.
Z tejto situácie pomohlo až odinštalovanie ovládačov pre daný smartfón (Lumia 1020) pomocou nástroj Správca zariadení, odpojenie smartfónu z USB kábla a následný reštart počítača. Nezabúdajte ale na to, že najskôr je potrebné spustiť aplikáciu Project My Screen a až potom pripojiť smartfón.
Ako nahrávať obrazovku pripojeného smartfónu
Pokiaľ používame Windows 10, využiť môžeme funkciu pre nahrávanie obrazovky, ktorá je zabudovaná v nástroji Herný panel (Win + G). Po vyvolaní herného panelu akurát zaškrtneme okienko, že ide o hru a môžeme sa pustiť do jednoduchého nahrávania.
V prípade, že nám táto možnosť nevyhovuje alebo nepoužívame Windows 10, budeme musieť siahnuť po niektorej z aplikácií pre nahrávanie obrazovky. Nájsť sa ich dajú celé mraky, no vyskúšať môžeme napríklad Rylstim Screen Recorder, ktorá je dostupná v portable verzii, čo znamená, že ju nemusíme inštalovať. V tomto prípade stačí rozbaliť stiahnutý archív a aplikáciu spustiť pomocou súboru NSR.exe.
Predtým, ako sa môžeme pustiť do samotného nahrávania obrazovky, musíme ešte nastaviť položky „Codec“ a „Frame rate“. Po rýchlej skúške sa nám najlepšie osvedčil kódek „Microsoft Video 1“, hodnotu Frame Rate sme pritom zvolili z rozmedzia 20 až 30. Po prvotnom nastavení stačí už len stlačiť tlačidlo „Start recording“ a presunúť sa do aplikácie Project My Screen.
Nahrávanie ukončíme stlačením klávesu F9, pričom po ukončení dôjde k automatickému otvoreniu vytvoreného záznamu. S týmto súborom ďalej narábame podľa potreby. Výsledok potom môže vyzerať podobne ako nasledovné video.
Náš tip
Ako bezdrôtovo premietať Continuum na Windows 10 počítače cez funkciu Pripojiť
Hoci drvivá väčšina používateľov systému Windows 10 ešte stále trpezlivo čaká na postupné sprístupnenie aktualizácie Creators Update, objavujú sa aj nadšenci, ktorí si ju už nainštalovali ručne, a teraz pokukujú po informáciách o ďalších pripravovaných novinkách.
Reč je konkrétne o veľkej aktualizácii známej ako Redstone 3, ktorá má byť vydaná niekedy koncom tohto roka. O tom, čo všetko do systému prinesie, zatiaľ vieme len veľmi málo. Okrem vecí, ktoré boli z Creators Update posunuté na neskoršie vydanie, by sme sa ale mali dočkať poriadnych zmien používateľského rozhrania pomocou nových vizuálnych prvkov.
Tie sú známe pod kódovým označením Project NEON, a vďaka sérii uniknutých materiálov, ako aj šikovným vývojárom postupne získavame aspoň základný prehľad o tom, akým smerom sa Microsoft pravdepodobne vydá pri očakávanom „facelifte“ svojho systému.
Najnovšie koncepty zachytávajúce nové animácie a rozhrania aplikácií zverejnil portál Thurrot.com s odvolaním na svoje dobre informované zdroje. Zaujímavým prvkom je vybavená aplikácia Groove Hudba. Hlavný obrázok interpreta sa pohybuje zároveň s tým, ako používateľ presúva aplikáciu po ploche.
Očakáva sa, že Microsoft bude o pripravovanej aktualizácii a jej častiach informovať počas konferencie Build 2017 začiatkom mája. Dovtedy sa ale pravdepodobne ešte nejaká tá informácia objaví.
GDPR, nové európske pravidlá o ochrane údajov, boli po štyroch rokoch diskusií a dohadovania prijaté Európskym parlamentom v apríli minulého roka. Cieľom tohto nariadenia je modernizovať a zosúladiť existujúce zákony o ochrane dát v jednotlivých členských štátoch Európskej únie.
V jednotlivých štátoch vstúpia nové, ale aj pozmenené prvky do platnosti v máji 2018, no pre subjekty, ktoré pracujú s osobnými údajmi je dôležité začať s prípravou čo najskôr. Nariadenie sa dotkne obrovského množstva ľudí, keďže takmer každá firma spracováva údaje o zákazníkoch, dodávateľoch, či zamestnancoch.
Okrem množstva zmien sa sprísňujú aj pokuty. Pokiaľ organizácie neprispôsobia spôsob spracovania osobných údajoch, hrozí im pokuta do výšky 20 miliónov €, prípadne 4% ročného obratu. Na príchod GDPR sa začínajú pripravovať aj veľké technologické spoločnosti, Microsoft nevynímajúc.
Čo nové pravidlá GDPR znamenajú pre podniky?
Nariadenie upravuje napríklad formu súhlasu so spracovaním osobných údajov, ktorý je potrebné získať od každého človeka pri zbere týchto údajov. Súhlas pritom musí byť výslovný, jednoznačný a kedykoľvek odvolateľný. V prípade elektronických obchodov majú zákazníci napríklad právo vypísať si osobné údaje, ktoré o nich prevádzkovateľ uchováva alebo si vyžiadať ich nenávratné vymazanie zo systému.
Pre organizácie štátnej správy, ako aj tie, ktoré narábajú s veľkými databázami, prípadne s obzvlášť citlivými osobnými údajmi sa vzťahuje ďalšia podmienka – menovanie osoby zodpovednej za ochranu osobných údajov (Data Protection Officer). Funkciou tejto osoby je hlavne dohliadať na súlad s GDPR a vykonávať činnosti ako audity a školenia.
Firmy sa nevyhnú ani revízii zmlúv, smerníc a interných dokumentov, aby sa zaručilo, že sú v súlade s novou legislatívou. Veľkou novinkou, ktorú zavádzajú nové pravidlá, je povinné ohlasovanie incidentov – vo väčšine prípadov budú musieť byť porušenia práva na ochranu osobných údajov hlásené do 72 hodín.
Analýza vnútrofiremnej bezpečnosti
Pre firmy je dôležité ako prvé dôkladne zhodnotiť, akým spôsobom s dátami v rámci organizácie pracujú. Ďalším krokom je minimalizovať riziko, že dôjde k ich úniku, a to akýmkoľvek spôsobom. Z praktického hľadiska to znamená začať s analýzou pohybu osobných údajov. V podstate ide o zmapovanie toho, kde všade sa dáta nachádzajú, kto k ním má prístup, a ako s nimi zamestnanci pracujú.
Ako sa pripraviť na GDPR?
Existujúce zákony na ochranu osobných údajov zostávajú v platnosti aj naďalej, až do doby, kedy nadobudne platnosť Všeobecné nariadenie EÚ o ochrane osobných údajov (GDPR).
Je ale celkom možné, že počas tohto medziobdobia, úrady na ochranu údajov začnú riešiť otázku zhody národnej legislatívy s GDPR. Firmám preto možno iba odporúčať, aby čo najskôr začali vykonávať zásadné kroky, smerujúce k zaručeniu súladu s GDPR.
Interný audit práce s dátami
Definícia pravidiel, ako s osobnými dátami pracovať
Školenie zamestnancov, ako s dátami manipulovať
Šifrovánie citlivých dát
Obmedzenie ciest, ktorými je možné dáta přenášať
Implementácia DLP rišenia, ktoré zabezpečí, že dáta neuniknú prostredníctvom chyby alebo nevedomosti zamestnanca
Zálohovanie dátových úložísk, aby nedošlo k ich strate
Ochrana proti externým útočníkom, použitím kvalitných antivírového riešenia a ďalších technológií v oblasti sieťovej bezpečnosti, ako sú IDS/IPS, firewally a ďalšie nástroje
Na pomoc s riešením potrebných krokov sa pritom zameriavajú aj rôzne bezpečnostné spoločnosti, v našich končinách sú tým známe napríklad aj firmy Safetica Technologies a Anasoft.
Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojWindows.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov. Súhlasím
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.