Microsoft ešte v októbri minulého roka na trh uviedol svoj nový prémiový ovládač pre konzolu Xbox One a počítače. O tom, že ide o produkt určený pre náročnejších hráčov hovorí okrem samotného označenia Elite hlavne predajná cena. Tá sa pohybuje na hranici 125€, čo je poriadna pálka. Na druhú stranu, prémiové príslušenstvo je známe svojou vysokou cenou, či už sa pozrieme na myšky, klávesnice alebo konzolové ovládače. Čo všetko však za svoje peniaze dostaneme?

Okrem kvalitného prevedenia, ktoré je koniec-koncov v tejto cenovej kategórii nutnosťou, ovládač vyniká hlavne vymeniteľnými prvkami a pokročilými možnosťami prispôsobenia. Ovládacie prvky navyše prešli drobnými vylepšeniami a prepracované úchyty podstatne zvyšujú pohodlie pri dlhodobom používaní.

ovládač Xbox Elite

Vymeniteľné prvky

V balení nájdeme tri dvojice analógových páčok, ktoré sa vymieňajú veľmi jednoducho. Na ovládači totiž držia pomocou dostatočne silného magnetu. Nájdeme tu klasické páčky s dutou hlavičkou v krátkom a dlhom prevedení a krátke páčky s vypuklou hlavičkou. Tie sú podobné páčkam, ktoré nájdeme na ovládačoch pre konkurenčnú konzolu PlayStation. Osadiť sa dajú úplne ľubovoľne, a to akú konfiguráciu si zvolíte, je tak plne na vás.

Ďalej tu nájdeme dva typy takzvaného smerového ovládača. Klasický krížový typ a špeciálny typ pripomínajúci akýsi tanier. Práve tento „tanier“ svoje uplatnenie nájde v rôznych bojových hrách a všeobecne tam, kde sa vyžaduje spoľahlivé vykonávanie kombinácií. Ovládanie s jeho používaním je extrémne rýchle a pohyb palca značne uľahčený.

Na záver sú k dispozícii štyri lopatkové pákové tlačidlá, ktoré sú umiestnené na zadnej časti ovládača, tam, kde si pri používaní opierate prostredníky. Pripojiť je pritom možné všetky štyri, no nám sa počas používania najviac osvedčilo používanie len dvoch. Všetko je to ale o zvyku, a preto si vieme predstaviť aj pohodlné hranie s používaním všetkých štyroch.

Súčasťou balenia je aj kvalitné puzdro, ktoré váš ovládač ochráni proti poškodeniu pri prenášaní. Navyše doňho zbalíte všetko potrebné, vrátane vymeniteľných prvkov, ktoré tam majú špeciálnu priehradku.

ovládač Xbox Elite

Široká softvérová konfigurácia

Pomocou aplikácie Príslušenstvo pre Xbox je možné upravovať citlivosť páčok a spúšťačov, ale hlavne zmeniť nastavenia tlačidiel tak, že im priradíte ľubovoľný zo 14 dostupných vstupov. Cez aplikáciu je dokonca možné upraviť aj jas tlačidla Xbox. Ďalšími možnosťami pre úpravu sú reakčné doby tlačidiel, ako aj ich mŕtve zóny. To znamená, že si efektívne viete zvoliť, pri akej miere stlačenia konkrétne tlačidlo zareaguje. Ďalej je možné nastaviť úroveň vibrovania spúští a hlavných tlačidiel. Aplikácia tak poskytuje skutočne pokročilé možnosti nastavenia.

Pre hráčov je obzvlášť atraktívne vytváranie profilov ovládača, ktorých si môžete uložiť až 256, pričom dva ľubovoľné z nich môžu byť aktivované priamo v ovládači. Medzi nimi sa prepína pomocou špeciálneho tlačidla umiestneného v strede ovládača. V aplikácií sú od vývojárov predpripravené profily pre niekoľko hier. Konkrétne tu nájdeme hry Forza Motorsport 6, Gears of War: Ultimate Edition, Halo 5:Guardians a Sunset Overdrive.

ovládač Xbox Elite

Fyzické aspekty ovládača

Pogumované úchopy prakticky odstraňujú riziko, že by vám ovládač vykĺzol z rúk. A to aj po dlhších herných maratónoch. Samotný ovládač pôsobí kvalitným dojmom a použitie kovových materiálov pre páčky sa podpísalo na dlhej životnosti. Počas používania sme postrehli, že oproti klasickému bezdrôtovému ovládaču je Xbox Elite o niečo ťažší. Pri prechode si preto možno chvíľku budete musieť zvykať aj na túto skutočnosť.

Fyzicky sa na ovládači okrem prepínania medzi dvomi profilmi dá nastaviť aj pohyblivosť spúští LT a RT. Na výber je z maximálnej pohyblivosti, teda klasického nastavenia a obmedzenej pohyblivosti, kedy dôjde približne k polovičnému skráteniu cesty páčky. To poskytuje veľkú výhodu hlavne pri strieľačkách. Poteší aj skutočnosť, že na spodnej strane ovládača sa nachádza 3,5 mm jack pre pripojenie slúchadiel, ktorý susedí s klasickým Xbox konektorom pre pripojenie ďalšieho príslušenstva.

Prechod na hranie hier s ovládačom Xbox Elite zo začiatku vyžaduje istú dávku trpezlivosti, kým si zvyknete na všetky nové možnosti, prvky a nastavenia. Najväčším problémom je asi oboznámenie s jednotlivými nastaveniami a presnou odozvou tlačidiel. No akonáhle nájdete to pravé nastavenie pre vás, je to vynikajúci zážitok. Netreba však zabúdať na to, že kúpa drahého ovládača vám zručnosť v hre rozhodne nedodá.

ovládač Xbox Elite

Ovládač Xbox Elite ku PC aj Xbox One

Ovládač je okrem konzoly Xbox One samozrejme možné pripojiť aj k počítaču. Potrebný USB kábel s dĺžkou 2,7 metra sa dokonca nachádza priamo v balení. Pripojenie pomocou kábla navyše príde vhod v situácii, kedy sa vám vybijú baterky a nové nemáte poruke. Pokiaľ by ste ale chceli o čosi zvýšiť svoje pohodlie a ovládač pripojiť bezdrôtovo, budete si musieť zakúpiť špeciálny adaptér. Jeho cena sa pohybuje na úrovni približne 20€.

Nepochybne jeden z najpôsobivejších a najlepších ovládačov pre Xbox, ale aj počítače, ktorý si momentálne môžete zakúpiť. Vyššia predajná cena je opodstatnená množstvom šikovných funkcií určených hlavne pre skutočne náročných hráčov. Práve pre nich je tento ovládač primárne určený.

Pokiaľ patríte ku skupine príležitostných hráčov a hrám sa oddávate úplne minimálne, práve kvôli cene pre vás nemusí byť tým pravým. Druhým zádrheľom môžu byť práve pokročilé možnosti rôznych nastavení. Bežnému používateľovi sa môžu ľahko javiť ako príliš komplikované a potrebným nastavovaním strávi priveľa času. Svoje miesto tak nájde u ľudí, ktorí hraním hier trávia hodiny týždenne, prípadne si potrpia na skutočne prémiové príslušenstvo.

V porovnaní so štandardným ovládačom ale stále predstavuje dramatické zlepšenie, ktoré z pohľadu náročných hráčov za tie peniaze proste stojí. Ostatným používateľom bude stačiť klasický bezdrôtový ovládač Xbox One.

ovládač Xbox Elite

+ rozsiahle možnosti prispôsobenia
+ kvalitné prevedenie