MojWindows

Spätná kompatibilita na konzole Xbox One je zo strany hráčov vítanou funkciou. Umožňuje im bez akýchkoľvek poplatkov a náročných úkonov hrať množstvo titulov z predošlej konzoly Xbox 360, ktoré im ostali po prechode na novší model. Nehovoriac o tom, že pre Xbox 360 vyšlo množstvo skvelých hier, ktoré je dnes možné zohnať za zlomok pôvodnej ceny. Aktuálne je pritom na Xbox One možné hrať viac ako 300 pôvodných hier vydaných pre Xbox 360.

Jednou z nevýhod spätnej kompatibility je na druhej strane to, že Microsoft musí podporu pre jednotlivé hry pracne pridávať. A hoci sa zoznam podporovaných hier pravidelne rozširuje, aj po viac ako roku na ňom stále chýbajú niektoré zvučné mená éry Xbox 360 ako napríklad Black Ops II, Halo, či Fable.

Z pohľadu hráčov to síce môže vyzerať, že niektoré hry akoby upadli do zabudnutia alebo nepriazne Microsoftu, a preto sa im v rámci spätnej podpory nevenuje pozornosť, no skutočnosť je iná. Pridávanie nových titulov do zoznamu spätnej kompatibility je omnoho komplikovanejší proces, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. O tom, že za rozširovaním spätnej kompatibility nestojí len technická stránka, a ako to aspoň približne funguje informoval Bill Stillwell z divízie Xbox.

spätnej kompatibility

Pozadie spätnej kompatibility – právnici, staré zmluvy a duševné vlastníctvo 

Rovnako ako v každej práci, aj tím, ktorý sa venuje spätnej kompatibilite pre Xbox One má niektoré mesiace roboty viac, iné pomenej. Preto nie je trvalo udržateľné pridávanie nových hier každé dva týždne, ako to bolo napríklad počas sviatkov.

Tím má síce zostavený zoznam nadchádzajúcich titulov, a presne vie aké problémy, či už technického alebo iného rázu môže očakávať, no ohlasovať vopred, ktoré z hier budú pridané do spätnej podpory napriek tomu nie je ľahké. Do celého procesu je totiž zapojené aj pôvodné vydavateľstvo, ako aj množstvo právničiny súvisiacej s duševným vlastníctvom.

Nejde tak len o to, že pre hru je po technickej stránke potrebné vytvoriť zázemie a emuláciu. Nutné je získať všetky potrebné povolenia od každej zúčastnenej strany. Vydavateľstvá už navyše majú svoje plány s ostatnými iniciatívami, novými hrami, a okrem toho chcú z rozšírenia podpory pre ďalšiu platformu vyťažiť čo najviac.

Zasahujú tu aj dlhodobé obchodné dohody a vzťahy. Riskovať ich ohrozenie a budúcu podobu kvôli chvíľkovej poteche konzolových hráčov tak prirodzene neprichádza do úvahy. V niektorých prípadoch je dokonca nutné opätovne prejsť a následne navrhnúť vhodné úpravy v zmluvách, ktoré sú staré aj desiatku rokov, čo je časovo náročným procesom. Každá zapojená strana si necháva svoj čas a všetko dôkladne niekoľkonásobne prechádza a overuje.

Xbox

Biznis ako každý iný, ale s optimizmom

Z toho, čo popisuje Stillwell to skoro vyzerá tak, že napriek dlhoročnej spolupráci stále nikto nikomu neverí. Treba sa na to ale pozerať tak, že herný biznis je predsa len biznis ako každý iný a rozhodne tu nejde o malé sumy. Nehovoriac o tlaku z každej možnej strany.

Hráči sa na pridávanie svojich obľúbených hier pýtajú často a veľmi radi. Otázky na niektoré hry sa opakujú dokonca tak často, že si členovia Xbox tímu si zriadili internú stávku. Ako presne ale vyzerá, Stillwell neprezradil.

Napriek tomu, že zástupcovia Xbox divízie hráčom a fanúšikom nedokážu odpovedať konkrétnym termínom, kedy bude nimi žiadaná hra pridaná do spätnej podpory, optimizmus naďalej prevláda na obidvoch stranách. Obrovský záujem zo strany hráčov pre celý tím samozrejme znamená veľa a neustále ho ženie vpred.

Deň, kedy sa fanúšikovia prestanú dožadovať pridania svojej obľúbenej hry, bude dňom, kedy program spätnej kompatibility stratí svoj zmysel. – Bill Stillwell z divízie Xbox. 

Keby to bolo všetko čisto v réžii Microsoftu, na konzolu Xbox One by sa už dostal snáď kompletný katalóg Xbox 360 hier. No situácia, je bohužiaľ iná, a preto nezostáva len čakať a dúfať. Informácie, ktoré Stillwell zverejnil ukazujú spätnú kompatibilitu z druhej strany. Je celkom zaujímavé nahliadnuť tak trochu za oponu, a vidieť, že nie vždy je všetko také priamočiare, ako sa môže zdať na prvý pohľad.

Xbox Ovladac

Zdroj: Twitter

16.03.2017

+