Séria Gears of War odštartovala na konzole Xbox 360 v roku 2006 a postupne sa prebojovala na pozíciu jedného z najznámejších symbolov sveta akčných hier. Od svojho debutu si našla milióny fanúšikov, ktorí si obľúbili unikátny systém krytia počas boja, príbeh, neustály príval akcie, ikonické postavy a do neba vychvaľovaný režim pre viacerých hráčov.

Po nedávnom remaku pôvodnej hry, sága Gears of War v týchto dňoch hlási veľký návrat nielen do konzolového sveta, ale aj na počítače s Windows 10. Tentoraz pod taktovkou nového štúdia The Coalition. Práve Gears of War 4 má sérii priniesť nový vietor do plachiet a pritiahnuť späť starých fanúšikov, ako aj osloviť úplne nových hráčov.

Kampaň

Napriek tomu, že počas príbehu sa objavuje viacero nostalgických momentov a narážok, novinku si užijete aj v prípade, že ste nehrali žiadnu z predošlých hier série. Po spustení kampane je totiž ako prvý pripravený prológ. Ten hráčovi poskytne pohľad do minulosti série a uvedie ho do deja. K dispozícii sú štyri obtiažnosti. Na svoje si tak prídu ľudia, ktorí si pri hre chcú oddýchnuť, ako aj skúsení hráči strielačiek, ktorí si potrpia na poriadne ostrých protivníkov. Pomalší začiatok kampane, kde takmer tretinu hry zabíjate robotických vojakov, sa následne našťastie rozbehne do príjemnej akčnej jazdy.

Dej sa odohráva 25 rokov po Gears of War 3, kedy zástupy krvilačných monštier Locust už pre ľudstvo nie sú problémom. Vraciame sa na planétu Sera, kde síce vládne mier, no ľudstvo utrpelo obrovské straty a stále sa spamätáva z bojov. Vládne zložky sa snažia zabezpečiť budúcnosť ľudského pokolenia a zostávajúca populácia tak žije v masívnych komplexoch, kde sú pod neustálim dozorom. Na druhej strane barikády sa objavujú outsideri, ktorým život diktovaný z hora nevyhovuje, a tak sa rozhodli vzoprieť a žiť mimo vybudovaných komplexov. Aby si zabezpečili prístup k potrebným surovinám, organizujú lúpežné nájazdy, čo pochopiteľne vyvoláva značné napätie. Vláda reprezentovaná Coalition of Ordered Governments, skrátene COG, je preto outsiderom na stope. Keď však obidvom stranám začnú tajomne miznúť ľudia, konflikt sa poriadne vyostrí.

gears4_squad

Hlavnou postavou je mladý James Dominic Fenix, syn legendárneho Marcusa Fenixa – hlavného hrdinu pôvodnej série Gears of War. Práve ako „JD“ sledujeme vyostrovanie situácie. Počas nájazdu so skupinou outsiderov, medzi ktorými sú jeho priatelia a verní spoločníci Kait a Del, vidíme, ako padajú prvé obvinenia a narastá napätie. Od začiatku niečo citeľne visí vo vzduchu, no až keď základný tábor outsiderov v noci prepadnú obrovské monštrá zvané Swarm, hrdinom dochádza, že povstala nová dovtedy skrytá hrozba. Počas útoku dochádza k únosu takmer všetkých ľudí z dediny vrátane matky Kait – Reyny Diaz. Úmysly nového protivníka určite nie sú dobré a JD s priateľmi sa tak ochotne vydáva na pekelnú jazdu za jej záchranou. Situácia je však vážna a tak so žiadosťou o pomoc osloví jedinú osobu, na ktorú sa môže obrátiť – svojho otca Marcusa. Moment, kedy dochádza k stretu dvoch generácií a opäť vidíme klasického protagonistu série Gears of War, je neskutočný.

gears4_marcus_jd_4k

Hoci sú časti kampane opakujúce a trochu predvídateľné, hra po chvíľke situáciu otočí tak, aby ste sa nenudili. Nečakajte tu však žiaden voľný pohyb po otvorenom svete. Zbierateľné predmety navodzujú pocit, že sa môžete slobodne túlať a odhaľovať tajomstvá v pozadí príbehu, no v skutočnosti vás hra posiela na predurčenú trasu s malým priestorom pre bádanie. Celkovo je ale kampaň veľmi podarenou a približne 8-hodinový príbeh (v závislosti na hernej obtiažnosti) dokáže poriadne upútať, no má akýsi prirýchli koniec a namiesto žiadaných odpovedí ostávajú len nezodpovedané otázky. Dialógy medzi postavami sú prepracované a hoci sa objaví zopár momentov, ktoré to hrajú na emočnú stránku, nejde o nič hrozné.

Nové prvky

Aby toho nebolo málo, v situáciách, kedy máte čo robiť, aby ste prežili a prestrieľali si cestu do bezpečia, sa objavujú aj nové vrtochy počasia. Smrteľné búrky nemajú zľutovania a vypätý boj o holý život ešte dodatočne stupňujú. Tento zaujímavý herný mechanizmus sa počas kampane objavuje hneď niekoľkokrát a svojim príchodom nemení len prostredie, ale aj hrateľnosť. Silný vietor odfukuje všetko, čo mu stojí v ceste, vrátane masívnych objektov ako autá, či rúry, a aby to nebolo málo sprevádzajú ho smrtonosné blesky. V takýchto situáciách tak treba myslieť na to, že malé objekty ako granáty, či kotúče z cirkulárky budú odfúknuté, čo môže skončiť tragicky.

gears-of-war-4

Ďalším zaujímavým prvkom sú boje, kedy sa musíte brániť proti nepriateľom rozdeleným do viacerých stupňujúcich vĺn. Pri obrane svojej pozície si ale pomáhate rozmiestnením obranných veží a opevnenia. Tvorcovia tak hráčov chcú pravdepodobne pripraviť na kooperatívny režim Horde, odkiaľ je tento prvok vytiahnutý, no nie každému bude v kampani pasovať. Núdza nie je ani o unikátne bojové scény. Jednou z nich je napríklad situácia, kedy na motorke unikáte obrovskému bojovému lietadlu a musíte sa uhýbať bombám a prekážkam, ktoré by inak znamenali váš koniec.

gears4_screenshot_jd_enforcer

Nepriateľ a boj

Vďaka rôznorodosti nepriateľov musíte prispôsobovať svoju taktiku a postupne narastá aj náročnosť bojov. Swarm sa totiž vyvíja a hoci na vás z počiatku číhajú len drobné humanoidné potvorky, ktoré sú síce extrémne pohyblivé, no slabé, neskôr to už sú vyvinutejší jedinci so zbraňami a taktickým zmýšľaním. Keď si myslíte, že ste už bojovali so všetkým, príde ďalšie prekvapenie v podobe ťažšieho protivníka alebo priamo bossa. Bojové sekvencie s ozrutnými bossmi sú pritom veľmi príjemným spestrením hlavne vďaka dodatočným herným mechanizmom.

Sedieť v úkryte dlhšie ako pár okamihov sa pri nepriateľoch, ktorí sú viac než kedykoľvek predtým schopní preraziť vašu obranu, či už v dôsledku svojho počtu alebo ťažkých zbraní, príliš neoplatí. Boje v Gears of War 4 aj vďaka zničiteľných objektom pôsobia živelnejšie a človek častejšie rozmýšľa, kedy ustúpiť a kedy naopak vyraziť vpred.

gears4_screenshot_jd_chainsaw

Okrem toho, že si musíte poradiť so zástupom Swarmu, vám po krku ide aj robotická armáda DeeBees v službách vládnych zložiek. Vzdať sa by bolo obrovskou chybou, a tak vám neostáva nič iné len neustále sa predierať vpred. V boji sa pritom nemusíte spoliehať čisto na svoje strelné zbrane, využiť môžete ničiteľné okolité prostredie, prípadne nepriateľom rozdávať rany zblízka, pričom nechýbajú ani známe popravy. Slovo tak dostáva aj ikonická útočná puška Lancer s reťazovou pílou. Boj s DeeBees je síce vyčerpávajúci, no na druhej strane prináša množstvo zaujímavých zbraní.

Z tých vyniká hlavne rýchlopalná brokovnica Overkill, elektronická puška, či Buzzkill. Ide o veľkú zbraň, ktorá strieľa kotúče z cirkulárnej píly. Tie sa odrážajú po prostredí a okrem toho, že sú veľmi efektívne svojim poškodením, tak môžete byť kreatívni a vďaka odrazu dostať aj nepriateľov, ktorí nie sú prístupní priamemu zásahu. Veľmi zaujímavou zbraňou, rovnako vhodnou na elimináciu nepriateľov v úkryte, je Dropshot. Vystrelíte vrták, ktorý sa nad zemou pohybuje priamočiaro a v momente, kedy uvoľníte tlačidlo na ovládači, zletí a spôsobí výbuch. Efektívne tak zničí čokoľvek, čo sa nachádza priamo pod ním.

gears4_screenshot_squad_combat

Spoločníci Kait a Del ovládaní umelou inteligenciou sú pri bojoch veľkou pomocou. Aktívne bojujú, pričom dokážu zabiť nejedného nepriateľa a pokiaľ sa ocitnete v situácii na pokraji života, ochotne pribehnú, aby vás oživili. Podľa chuti a potreby s nimi navyše môžete vymieňať zbrane.

Postavené na pevných základoch

Pokiaľ ste hrali niektorú z hier série Gears of War, ovládanie vám príde pohodlné a úplne prirodzené. Pribudli však aj nové pohybové mechanizmy. Vďaka nim je akcia ešte o čosi pestrejšia. Cez prekážky sa pri presune môžete prehupnúť plynule bez toho, aby ste sa za ne najskôr museli kryť, čím by došlo k zbytočnému spomaleniu. Druhým podareným prírastkom je možnosť strhnúť k sebe nepriateľa, ktorý je opretý z druhej strany prekážky, za ktorou sa skrývate. Jednoducho ho k sebe potiahnete a eliminujete, ide však o kombo, na ktoré si chvíľku budete zvykať. Systém aktívneho krytia je neoddeliteľnou súčasťou série Gears of War a výnimkou nie je ani toto pokračovanie. Bez toho, aby ste sa v boji aspoň občas kryli za dostupné prekážky, by ste sa ďaleko nedopracovali.

Nechýba tu ani známy systém prebíjania zbraní závislý na správnom načasovaní. Hráč tak pri troche zručnosti dokáže zbrane prebiť takmer okamžite, čo je v boji neoceniteľné. Akonáhle stlačí tlačidlo pre prebíjanie, môže ho v správnom okamihu stlačiť znova a zbraň tak získa plný zásobník. To, kedy je správny moment signalizuje ukazovateľ pri zbrani v pravom hornom rohu. V prípade, že hráč moment nevystihne, zbraň  sa zasekne a celý proces tak trvá dlhšie, ako prebíjanie klasickým spôsobom.

gears4_mechs_4k

Režimy pre viacerých hráčov

V režime viacerých hráčov je novým módom Arms Race. Obidva tímy tu začínajú s rovnakou zbraňou, a vždy, keď niektorý z tímov zabije troch protivníkov, získa prístup k ďalšej zbrani. Tím, ktorý prvý prejde cez všetkých 13 zbraní z hry, vyhráva.

Druhým novým módom pre viacerých hráčov je Dodge Ball. V podstate ide o deathmatch, kedy tím pri zabití protivníka oživí svojho spoluhráča. Cieľom je pochopiteľne eliminovať všetkých hráčov z konkurenčného tímu, no práve oživovanie tomu dáva poriadnu iskru. V momente, kedy má už jeden z tímov prevahu stačí pár zabití a misky váh sa otočia.

Gears of War 4 hlási návrat obľúbeného survival režimu pre viacerých hráčov Horde. V ňom sa skupina piatich hráčov postaví 50 vlnám nepriateľov, pričom každá desiata vlnka predstavuje náročného bossa. Žiaden príbeh, len čistá akcia. Na začiatku si hráči vyberú z piatich profesií s rozličnými zručnosťami  (Soldier, Sniper, Scout, Heavy a Engineer) podľa toho, čo preferujú. Okrem toho si taktiež zvolia sériu kartičiek, ktoré ďalej ovplyvnia a vylepšia ich zručnosti. Hlavnou myšlienkou je brániť prenosnú základňu Fabricator, cez ktorú potom výmenou za energiu zo zabitých nepriateľov získavate zbrane a staviate opevnenie ako prekážky, pasce a bojové veže.

Do hry pribudli balíčky Gear Pack a s nimi aj mikrotransakcie. Balíčky našťastie neobsahujú žiadne výhody v boji hráča proti hráčovi. Namiesto toho je v nich možné nájsť nové vzhľady predmetov, zručnosti a postavy pre kooperatívny režim Horde 3.0, ako aj výzvy, za plnenie ktorých získate odmenu v skúsenostiach alebo herných kreditoch. Balíčky Gear Pack sa dajú zakúpiť za spomínané herné kredity alebo reálne peniaze.

Horde 3.0 - Boss Wave

Novinka patrí medzi hŕstku titulov z programu Xbox Play Anywhere. To znamená, že pri kúpe digitálnej licencie získate verziu pre Windows 10 aj Xbox One. Postup v kampani, achievementy a podobne sú pritom prenášané medzi obidvomi platformami. Čo je však lepšie, Gears of War 4 podporuje cross-play medzi Xbox One a Windows 10 verziami. A to vo všetkých kooperačných režimoch – kampaň, Horde a Co-Op Versus. Kampaň je navyše možné hrať v kooperatívnom režime aj na delenej obrazovke v oboch verziách hry.

Gears of War 4 to hrá na istotu a pridŕža sa známych prvkov, na ktorých stavia celá séria a zamilovali si ich zástupy hráčov. Vďaka tomu ponúka vynikajúcu hrateľnosť a tak hlási návrat v skvelej forme. Z počiatku tajomný príbeh kampane má síce pomalší začiatok, no ten sa pretaví do vzrušujúcej jazdy plnej akcie, ktorá ale po ôsmich hodinách končí akosi predčasne. Veľký potenciál pre hodiny zábavy prináša množstvo prepracovaných režimov pre hru viacerých hráčov. Medzi nimi vyniká novinka Arms Race a návrat režimu Horde v novej verzii. Až samotná herná komunita však ukáže, do akej miery sa uchytia. Či už ste fanúšikom série alebo ste zatiaľ žiadnu z Gears hier nehrali, novinka Gears of War 4 rozhodne stojí za to.

06.10.2016

+