MojWindows

S príchodom operačného systému Windows 10 bola vyzdvihovaná možnosť vytvárať univerzálne aplikácie, ktoré by fungovali naprieč celým „ekosystémom“ Windows 10,  pomocou novinky Universal Windows Platform. S postupným rozšírením niektorých aplikácií, ktoré sú postavené na tejto platforme sa však začali vynárať aj rôzne otázky. Ak ide o univerzálne aplikácie, ktoré môžu fungovať na počítačov, mobiloch, či dokonca Xboxe, ako to, že v niektorých prípadoch sú tieto aplikácie dostupné len pre vybrané z menovaných zariadení a nie pre všetky?

UWP je možné predstaviť si ako kombináciu súčastí operačného systému Windows 10 a Windows 10 SDK, čo je súbor nástrojov pre vývoj softvéru, ktorý umožňuje vytváranie aplikácií pre vybranú platformu. Na jednej úrovni tak ide o zdieľanie jadra, zdrojových kódov a rozhrania pre programovanie aplikácií, ktoré spolu preväzujú všetky zariadenia so systémom Windows 10 vrátane PC, tabletov, smartfónov, Xboxu One, IoT, či dokonca  HoloLens. Hlavnou myšlienkou je teda vytvoriť aplikáciu raz a následne ju sprístupniť pre všetky tieto zariadenia.

UWP

Avšak je tu niekoľko zádrheľov. Práve vývojári aplikácií totiž rozhodujú o tom, pre ktoré zariadenia bude ich aplikácia dostupná. Len preto, že ide o UWP aplikáciu, neznamená to, že sú nútení sprístupniť ju pre všetky dostupné platformy. Dôležitú úlohu tu zohráva aj fakt, že hoci zariadenia zdieľajú operačný systém, ich hardvér je podstatne rozdielny. Po hardvérovej stránke sú napríklad smartfóny značne limitované operačnou pamäťou a podobne.

Väčšina počítačov zase nie je vybavená dotykovou obrazovkou. Ak preto vývojár vytvoril mobilnú aplikáciu, ktorá je maximálne závislá na dotykovom ovládaní a vďaka UWP pobeží aj na počítači, ovládanie pomocou myši a klávesnice nebude ideálne a preto sú nutné úpravy. Mobilná aplikácia ďalej využíva vibrácie, senzory orientácie, vlastné prvky rozhrania a tak ďalej. Xbox, ktorý nemá dotykovú obrazovku, klávesnicu ani myš opäť vyžaduje iný prístup k spôsobu  interakcie.

Nasleduje otázka užívateľského rozhrania a samotného prispôbovania obrazovke zariadenia, ktorá sa opäť líši v závislosti na jeho type. Hoci sa s využitím UWP môže  prostredie aplikácie „stlačiť“ na smartfónoch a naopak „roztiahnuť“ na počítačoch v závislosti od počtu zobrazovaných bodov, vývojári sú nabádaní k tomu, aby jednotlivé elementy prostredia optimalizovali tak, aby na každom zariadení rozhranie vyzeralo konzistentne.

UWP 2

Nájdu sa aj vývojári, ktorí svoje aplikácie jednoducho nechcú sprístupniť zároveň na počítačoch aj  smartfónoch, ale len na jednom z toho. Príkladom môžu byť aplikácie pracujúce s fotoaparátom, bankové aplikácie alebo navigácie. Vychádzajú z toho, že užívatelia tieto aplikácie na počítačoch jednoducho nebudú využívať, prípadne majú k dispozícii ich webové verzie. Navigácia spúšťaná na Xboxe alebo na počítači v kancelárii skutočne nemá zmysel, druhou vecou je ale tablet, prípadne hybridné zariadenia.

Ďalším dôvodom, prečo sa vývojári rozhodnú aplikácie zverejniť len pre určité zariadenie môže byť vyššie spomínaná hardvérová limitácia. Vydať hru, ktorá je náročná a na počítači pôjde plynulo, no na smartfóne bude „sekať“ je jednoducho hlúposť.

Práve na základe týchto a podobných skutočností Microsoft nenúti vývojárov k tomu, aby svoje aplikácie vytvárali a sprístupňovali pre všetky platformy. Namiesto toho im poskytuje jednoduchý spôsob ako aplikácie vytvoriť raz a s určitými modifikáciami ich sprístupniť pre ostatné Windows 10 zariadenia v prípade, že sa tak časom rozhodnú. A hoci predstava, že aplikácia je vytvorená a pomocou jedného kliknutia sa stane použiteľnou pre všetky typy zariadení so systémom Windows 10, je pekná, realita je bohužiaľ iná a stále su vyžadované isté úpravy.

Treba teda myslieť na to, že hoci je pri aplikácii uvedené, že ide o univerzálnu aplikáciu neznamená to, že  je automaticky dostupná pre všetky typy zariadení so systémom Windows 10. Toto rozhodnutie, tak ako by aj malo, zostáva v rukách jej tvorcov.

Zdroj: WindowsCentral

17.12.2015

+