MojWindows

Október, mesiac kybernetickej bezpečnosti, spoločnosť Microsoft využila na osvetu v oblasti ochrany osobných údajov, dát a zariadení ľudí po celom svete.

Keďže veľké riziko predstavujú takzvané podvody s technickou podporou, kedy sa útočníci vydávajú za pomocnú ruku, no v skutočnosti sú škodnou, experti z Microsoftu sa tejto oblasti rozhodli bližšie pozrieť na zúbok.

V prieskume na vzorke viac ako 16 tisíc dospelých používateľov technológií sa okrem iného pozreli na to, s akými hrozbami sa ľudia najviac stretávajú, kto sú najviac ohrozené skupiny a ako sa brániť falošnej technickej pomoci.

Falošná pomoc

Začína to rovnako. Na obrazovke vyskočí blikajúca správa, že počítač je vystavený bezpečnostnému riziku či napadnutý vírusom. Alebo vám zazvoní telefón a niekto na druhej strane tvrdí, že je z technickej podpory. Ak na takúto výzvu zareagujete, začínajú vám veľké problémy.

„Keď niekto zavolá a povie, že niečo nie je v poriadku, ľudia sú znepokojení a často nasledujú inštrukcie,“ opisuje obvyklý scenár Doug Shadel, riaditeľ Americkej asociácie dôchodcov v štáte Washington.

Podvodníci získajú vaše heslá, osobné údaje a kontrolu nad vaším počítačom bez toho, aby ste si to všimli. A potom vás ešte vydierajú ponukou pochybného bezpečnostného softvéru a služieb na vyriešenie problému.

Z prieskumu vychádza, že až 63% ľudí sa za posledných 12 mesiacov stretlo s hrozbou falošnej technickej podpory. Viac ako polovicu z nich to stálo kopu času a 6% dokonca utrpelo aj finančnú ujmu.

Postupne sa učia používatelia, no aj útočníci 

Prieskum ukázal, že používatelia sa postupne učia rozoznávať online hrozby a chrániť sa pred nimi. Aj podvodníci sa však rýchlo prispôsobujú meniacim sa technológiám a novým bezpečnostným nástrojom.

Používajú sofistikovanejšie taktiky ako prostredníctvom phishingových e-mailov, podozrivých webových stránok a vyskakujúcich (pop-up) okien získať prístup do počítačov a nainštalovať škodlivý softvér.

Microsoft dostáva každý mesiac 11-tisíc sťažností od ľudí z celého sveta, ktorí sa stali obeťou podvodníkov predstierajúcich technickú podporu. Spoločnosť ich analyzuje a v spolupráci s kontrolnými orgánmi podniká kroky na prerušenie ich činnosti a právny postih.

Najohrozenejší sú mileniáli

Najčastejšími obeťami podvodnej technickej podpory však podľa prieskumu nie sú starší ľudia, ale mileniáli a generácia Z a častejšie muži ako ženy. Dôvodom je oveľa častejšie rizikové správanie na internete.

Mladí napríklad navštevujú torrentové stránky a poskytujú e-mailovú adresu, aby si mohli stiahnuť filmy, videá alebo hudbu. Keďže s technológiami vyrastali a majú s nimi väčšie skúsenosti ako staršie generácie, často preceňujú svoje znalosti webu a technológií.

Častejšie tiež veria, že nevyžiadaný kontakt od technologických spoločností je normálny. Navyše, zlú skúsenosť aj oveľa ťažšie prežívajú, trpia stresom, depresiami, narušením spánku, strácajú priateľov a obávajú sa, že nepríjemná skúsenosť sa zopakuje.

Najčastejšie typy podvodnej technickej podpory

S podvodnou technickou podporou sa za posledný rok stretlo 63% používateľov oproti 68% z minulého prieskumu. Klesol najmä výskyt vyskakujúcich (pop-up) reklám a okien (zo 49 na 44%) a tiež nevyžiadaných telefonátov (z 30 na 27%).

Ľudia sa dokážu hrozbám lepšie vyhýbať najmä vďaka používaniu blokovania reklám a pop-up okien. Kleslo tiež percento ľudí, ktorí pri podvode utrpeli finančnú stratu, z deviatich na šesť percent tých, ktorí sa stretli s hrozbou.

Ako sa brániť

Softvérové a technologické spoločnosti ako Microsoft nikdy neposielajú nevyžiadané e-maily ani netelefonujú so žiadosťou o osobné alebo finančné údaje či s ponukou technickej podpory. Takisto nikdy neuvádzajú čísla, na ktoré treba volať, ak sa vyskytne bezpečnostná hrozba. Na takéto čísla preto nikdy netreba volať.

Softvér si treba sťahovať z oficiálnych stránok a obchodov výrobcov. Prehliadače Microsoft Edge a Internet Explorer blokujú známe stránky falošnej technickej podpory vďaka Windows Defender SmartScreen. Môžu tiež blokovať otváranie pop-up dialógových okien.

Ak už podvodníci získali informácie a kontrolu nad napadnutým počítačom, experti radia nasledovný postup:

  • Odinštalovať aplikácie nainštalované na podnet podvodníkov a resetovať zariadenie.
  • Spustiť úplné skenovanie s Windows Security na odstránenie malvéru. Prevziať všetky bezpečnostné aktualizácie ihneď, ako sú k dispozícii.
  • Zmeniť si heslá.
  • Zavolať poskytovateľovi platobných kariet a zrušiť prípadné platby.
  • Sledovať neobvyklé prihlasovanie a používať firewall Windows Defender na blokovanie prístupu na služby, ktoré by ste normálne nenavštívili.

Zdroj: Microsoft

31.10.2018

+