V redakcii sme dostali do rúk najnovšiu hernú adaptáciu známeho herného titulu DOOM, ktorý svoju pôsobnosť na trhu započal už pred 20. rokmi. Výrobcovia Bethesda a id Software si dali na tomto novom koncepte záležať a vytvorili naozaj atraktívnu akčnú strieľačku v prvej osobe, ktorá hráčovi umožňuje odrovnať svojho nepriateľa rozmanitou ponukou zbraní, či dokonca holými rukami. Tí z vás, ktorí už hrali prvú adaptáciu DOOM si určite na novom titule všimnú veľa podobných zbraní alebo démonov. Je to tým, že výrobcovia sa rozhodli pre veľmi podobný príbeh aj pre toto nové peklo.

Príbeh

Čo sme v skutku ocenili ta novom DOOM bol fakt, že disponoval celkom dobrou dejovou líniou, ktorá nás sprevádzala na všetkých úrovniach a dodávala hre pozitívny nádych. Postupne sme sa totiž dozvedali o tom, prečo celá kríza s démonmi na planéte Mars vznikla a čo je potrebné urobiť preto, aby bola zastavená. V každej misii sa hráč stretáva s holografickými podobizňami postáv, ktoré spôsobili alebo blízko súvisia s krízou na Marse. Hlavnú zápornú postavu reprezentuje Olivia, ktorá vidí v démonickom výskume otvorené dvere pre nové objavy. Pri ich výskume sa to ale vymkne kontrole a na planétu preniknú sily, ktoré ani ona, ani nikto iný nedokáže ovládnuť. Vtedy do príbehu vstúpi samotný hráč a jeho postava, ktorá je nahnevaná na celý výskumný tím a snaží sa zastaviť démonov.

DOOMx64 6_28_2016 2_59_20 PM

Po celý čas hráča sprevádza Dr. Samuel Hayden, ktorý ho naviguje po jednotlivých úrovniach a vytyčuje priority, ktoré musia byť splnené, aby bola kríza zažehnaná. Z tejto postavy ale človek nemá dobrý pocit, pretože to tak celkom nie je na 100 percent pozitívna postava. Nechceme ale prezradiť celý príbeh, pretože by sa potom koniec koncov vytratila pointa hrania samotnej kampane.

DOOMx64 6_28_2016 6_28_33 PM

Určite sme ale radi, že sa výrobcovia rozhodli implementovať aj príbehovú stránku. V opačnom prípade by totiž hra bola len tuctovou akčnou strieľačkou, ktorá by omrzela každého hráča do 10 minút.

Ovládanie

Ovládanie sa nevymyká štandardom, na ktoré sú hráči akčných hier zvyknutí. Môžeme akurát spomenúť, že jednotlivé zbrane si hráč môže vyberať pomocou krútenia kolieska na myške alebo číslami 1-8. Najsilnejšiu zbraň s názvom BFG si zvolí stlačením klávesy T. Okrem toho hráč dokáže otvárať rôzne predmety a dvere pomocou klávesy E a zlikvidovať svojho nepriateľa holými rukami klávesou F. Veľmi sme si obľúbili pri hraní motorovú pílu, ktorou dokážete na jednu ranu zlikvidovať akéhokoľvek súpera len pomocou stlačenia klávesy G.

Okrem toho sa hráč klasicky pohybuje dopredu, dozadu a do strán klávesami W, S, A a D a vyskakuje klávesou Space alebo sa krčí klávesou C. Zaujímavou vlastnosťou je stlačenie klávesy Tab, pomocou ktorej si hráč dokáže prezerať 3D model mapy a taktiež si v tejto ponuke môže vylepšovať svoje zbrane alebo pridávať rôzne vylepšenia, čo sa týka sily, života, obratnosti a podobne.

Herný zážitok

Samotný herný zážitok si hráč môže užiť v dvoch rovinách. Prvú predstavuje samotná kampaň a druhu režim multiplayer, ktorý nesmie v modernej hre chýbať, keďže žijeme v dobe sociálnych sietí a internetu. Kampaň môže byť pre množstvo hráčov najväčším lákadlom, v ktorom si môžu vybrať z niekoľkých obtiažností. Okrem toho kampaň ponúka celkom 13. misií, z ktorých každá je o niečo náročnejšia, za čo opäť výrobcov musíme pochváliť, pretože dokázali zdvihnúť latku vyššie každou úrovňou. Nemôžeme povedať, že by kampaň bola krátka, ale ani priveľmi dlhá. Niektoré moderné hry totiž veľmi bojujú s tým aká dlhá kampaň vlastne má byť a nakoniec hráč prejde celú hru za pár hodín a nezanechá to v ňom žiadny hodnotný zážitok. S týmto sme chvalabohu pri hraní DOOM problém nemali.

Multiplayer režim je v hre implementovaný skôr z toho hľadiska, aby hráč po prejdení kampane nestratil záujem o hranie. Samozrejme v tomto režime si hráč môže vyskúšať aj zbrane, na ktoré si v klasickej kampani nemal tú možnosť siahnuť. Okrem toho hráte proti iným hráčom, čo logicky dvíha obtiažnosť a možno aj atraktívnosť súbojov v rôznych arénach. Taktiež je možné tento režim využiť aj pri hraní so svojimi priateľmi alebo pokiaľ nemáte náladu prechádzať kampaň alebo sa vám v nej nedarí.

Stratégia hrania pri kampani je veľmi jednoduchá. Je potrebné sa neustále hýbať a zlikvidovať, čo najväčší počet démonov v čo najkratšom čase, pretože v opačnom prípade budete vy tí, ktorí sa budú zbierať zo zeme.

Prostredie, démoni a zbrane

Prostredie samotnej hry je do detailu spracované a premyslené. Grafika je veľmi pekná na pohľad. Pri prechádzaní hry sa stretnete s rôznymi druhmi démonov, či zmutovaných pracovníkov UAC inštitúcie. Pokiaľ ste hrali aj starý DOOM, všimnete si, že väčšina démonov je veľmi podobná tým, ktoré sme mali tú možnosť vidieť pred 20. rokmi. Dokonca sú aj rovnako nazvaní. Toto vôbec nie je na škodu, pretože nás, ktorí sme starý titul hrali veľmi potešila prítomnosť známych postáv. Ako tomu bolo v minulosti aj teraz je potrebné prísť na to, aká zbraň účinkuje na konkrétneho démona najlepšie.

cyberdemon

Zoznam démonov:

• Baron of Hell – odolný démon, najlepšie ho zlikvidovať super shotgunom alebo motorovou pílou
  • Cacodemon – lietajúca hlava, na ktorú najlepšie účinkuje super shotgun
  • Cyber-mancubus – odolný démon, najlepšie ho zabiť z väčšej vzdialenosti pomocou zbrane Rocket launcher
  • Cyberdemon – druhý najsilnejší démon, narazíte naňho až ku koncu kampane
  • Hell guard – stretnete sa s ním v jednej z posledných misií, veľmi odolný démon
  • Hell knight – stretnete sa s ním už v prvých misiách, pozor na jeho rýchlosť
  • Hell razer – začiatočný démon, pozor na jeho lúč energie, ľahko sa dá zlikvidovať
  • Imp – najbežnejší démon, stretnete sa s ním na každej úrovni, jedna rana z brokovnice ho dokáže zabiť
  • Lost soul – lietajúca hlava, ktorá veľkou rýchlosťou útočí, jedna rana zo zbrane super shotgun ju zlikviduje
  • Mancubus – odolný démon, najlepšie ho zabiť z väčšej vzdialenosti pomocou zbrane Rocket launcher
  • Pinky – vie byť pekne otravný hlavne ak neviete akou zbraňou ho najrýchlejšie zlikvidovať, vyhnite sa používaniu Rocket launchera
  • Possessed – najľahšie sa likviduje, je pomalý
  • Revenant – jeden z najikonickejších démonov, niekoľko rán z brokovnice z krátkej vzdialenosti a je po ňom (viď. obrázok nižšie)
  • Spectre – neviditeľný Pinky démon
  • Spider Mastermind – najsilnejší démon a zároveň posledný, s ktorým budete bojovať
  • Summoner – teleportujúci sa démon, veľmi rýchly, nie je ľahké ho zabiť
  • The Unwilling –  zombie, veľmi ľahko ho zlikvidujete aj pištoľou

DOOMx64 6_28_2016 2_51_53 PM

Zbrane až na pár výnimiek sú na vlas rovnaké a nachádzali sa aj v starej verzii hry. Výrobcovia ale tentokrát trošku poprehadzovali ich účinnosť a pridali niekoľko vylepšení do každej z nich, aby si každý hráč mohol upraviť zbraň podľa seba svojho herného štýlu. Tieto zmeny výrobcom rozhodne schvaľujeme, pretože priniesli do hry väčšiu rozmanitosť a lepší herný zážitok. Všetky zbrane sú do detailu prepracované a veľmi dobre sa na ne pozerá hlavne pri priamej akcii. V priebehu hry hráč získava rôzne čipy, ktoré umožňujú vylepšovať tieto zbrane.

revenant

Zoznam zbraní:

• BFG-9000 (viď. obrázok nižšie) najsilnejšia zbraň
  • Chaingun – rotačný gulomet účinný na veľký počet cieľov ale aj na jeden odolný cieľ
  • Chainsaw – rozsekne takmer všetko, výborná zbraň z blízka
  • Combat shotgun – jedna z prvých zbraní, ktoré získate, veľmi účinná na krátku vzdialenosť a menej odolné ciele
  • Gauss cannon – výborná na jeden alebo viac cieľov, vysiela modrý impulz energie avšak munícia je vzácna
  • Heavy assault rifle – veľmi presná  na stredne veľkú a veľkú vzdialenosť
  • Pistol – začiatočná zbraň, nízka účinnosť, dobrá len na prvých démonov
  • Plasma rifle – väčšia účinnosť ako Heavy assault rifle, vysiela plazmovú energiu
  • Rocket launcher  – výborný na väčšiu vzdialenosť a na trafenie viacerých cieľov naraz, veľká účinnosť
  • Super shotgun – veľmi účinná proti väčšine démonov na kratšiu vzdialenosť

DOOMx64 6_28_2016 2_49_40 PM

Pri hraní sa nám veľmi osvedčila zbraň Super Shotgun, ktorú môžete vidieť aj na nižšie uvedenom obrázku. Je veľmi dobrá na kratšiu vzdialenosť a účinkuje rovnako na každého démona, ktorého stretnete. Samozrejme je tu aj najsilnejšia zbraň BFG, ktorú získate až v druhej polovici kampane, no svojim zeleným impulzom dokáže vyhladiť celú miestnosť plnú démonov. Má však vzácne náboje a preto nimi netreba zbytočne plytvať.

DOOMx64 6_28_2016 2_51_32 PM

Runy sú ďalšou novou vlastnosťou hry a je ich celkovo 12. Každá z nich vylepšuje určitým spôsobom schopnosti vašej postavy a je možné ju získať len prejdením tzv. „Rune trial“, ktorý spočíva v splnení špecifickej úlohy, ktorá nie je niekedy najľahšia. Mapa je okrem toho plná skrytých vylepšení, na ktoré môže hráč natrafiť. Miestnosti sú veľakrát na mape viditeľné, ale nie vždy je ľahké sa k týmto skrytým veciam dostať.

Pri boji s veľkým počtom démonov v sebe daná miestnosť mnohokrát skrýva aj pomôcky na ich ľahšie zlikvidovanie ako napr. 4-násobné poškodenie, zrýchlenie, neviditeľnosť alebo štít.

Požiadavky

Minimálne požiadavky:

• Procesor: Intel Core i5-2400/AMD FX-8320
  • RAM: 8 GB
  • Grafická karta: NVIDIA GTX 670 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB
  • Operačný systém: Windows 7/8.1/10 (64-bit)
  • Miesto na disku: 55 GB

Odporúčané požiadavky:

• Procesor: Intel Core i7-3770/AMD FX-8350
  • RAM: 8 GB
  • Grafická karta: NVIDIA GTX 970 4GB/AMD Radeon R9 290 4GB
  • Miesto na disku: 55 GB

hell

Zostava, na ktorej sme hrali my

• Procesor: Intel Core i3-4170 s frekvenciou 3.70GHz
  • RAM: 8 GB
  • Grafická karta: NVIDIA GeForce GTX 960  4 GB
  • Operačný systém: Windows 10 Pro 64-bit

Na tejto zostave sme DOOM spustili na najvyšších detailoch vo Full HD rozlíšení bez najmenších problémov.

Z novej adaptácie DOOM sme mali veľmi dobré pocity. Hra nás vtiahla do deja a bola atraktívna aj po niekoľkých hodinách hrania. Jej akčné prvky, strhujúca hudba a prepracované prostredie po celý čas udržali náš záujem. Boj s démonmi neomrzel ani po 9. misiách, keďže v každej z nich sa obtiažnosť primeraným spôsobom zvyšovala a museli sme sa viac snažiť, aby sme pokročili v hre ďalej. Kombinácia starých modelov zbraní, známych démonov a nových prvkoch vylepšenia zbraní, či výstroje spolu s prepracovanou grafikou spravili z DOOM atraktívnu akčnú strieľačku, ktorú si užijú aj hráči, ktorí si nevyskúšali pôvodnú hru.

Za zapožičanie DOOM ďakujeme e-shopu ProGamingShop.

29.06.2016

+