Quantum Break je najnovšia akciou prešpikovaná hra z dielne štúdia Remedy Entertainment, ktoré stojí za obľúbenou trilógiou Max Payne a mysterióznou akčnou hrou Alan Wake. Autori si pritom vo svojej novinke neodpustili ani niekoľko narážok práve na titul Alan Wake. Hra Quantum Break patrila medzi najočakávanejšie tituly tohto roka a preto sme sa rozhodli vyskúšať ju. Do redakcie nám na vyskúšanie dorazila verzia určená pre konzolu Xbox One.

Príbeh

V hre Quantum Break sledujeme osud hlavného hrdinu Jacka Joycea a jeho priateľov vo svete, ktorý poznačil neúspešný experiment so strojom času. Dôsledkom neho je Jack zasiahnutý chronónovými časticami a získava schopnosti manipulovať s časom. Do tejto nešťastnej situácie je hlboko zapletená aj nadnárodná korporácia Monarch Solutions, čo pre hlavného hrdinu neveští nič dobré. Aby to nebolo málo, Jackov niekdajší blízky priateľ Paul Serene získal podobné schopnosti. No na rozdiel od Jacka ich plánuje využiť vo svoj osobný prospech. Koniec samotného času je pritom na spadnutie. Jack stojaci na druhej strane barikády sa tak snaží urobiť všetko, čo je v jeho silách preto, aby opravil trhlinu v čase, pred tým, ako bude neskoro. Quantum Break v sebe kombinuje akčnú strieľačku s miestami jemne logickými prvkami a prepracovaným herným príbehom.

Quantum Break

Previazanie hry so seriálom

Netradičným a pomerne odvážnym prvkom je vzájomné prepojenie hry so seriálom. Ten okrem špičkového hereckého obsadenia (Shawn Ashmor, Aidan Gillen, Dominic Monaghan) a prvotriedneho scenára výborným spôsobom dopĺňa príbeh. Hráčovi tak nielenže umožňuje nahliadnuť do pozadia príbehu, prezrádza mu aj motiváciu jednotlivých postáv, ktoré približuje a postupne mu odhaľuje ďalšie diely príbehovej skladačky a prekvapivé zvraty.

Quantum Break

Hra je so seriálovou časťou veľmi úzko prepletená a len ťažko je možné ich od seba oddeliť. Približne 20 minútový seriálový segment čaká na hráča po dokončení každej hernej kapitoly. Okrem toho, že ich dej ovplyvňujete drobnými rozhodnutiami počas hry, podstatne dôležitejšiu zmenu vykonávate v akýchsi prechodoch medzi hrou a seriálom. Po skončení každej kapitoly, s výnimkou tej poslednej, je pripravená časť Junction point. Práve tu sa rozhodujete, ktorou z dvoch ciest sa bude uberať dej hry. Pred tým, ako si vyberiete, ktorou cestou sa vybrať, v útržkoch uvidíte budúce následky svojho rozhodnutia. Ako pribúdajú ťažké rozhodnutia, dej sa postupne vetví.  Je to skutočne ambiciózny koncept, ktorý mohol veľmi ľahko skončiť katastrofou, no nakoniec dopadol pozoruhodne dobre.

Quantum Break

Schopnosti hrdinu

Hra má pomerne rýchly príbehový spád a tak sa už v priebehu prvej hodiny Jack mení z obyčajného človeka na „superhrdinu“, ktorý dokáže manipulovať s časom. Začiatok je však zároveň ľahký a hráča postupne oboznamuje so základnými schopnosťami hlavného hrdinu. Práve ich využívanie tvorí kľúčový herný mechanizmus, okolo ktorého je hra postavená. Jack ich má v rukáve hneď niekoľko. Spomenieme napríklad chvíľkové zastavenie času v určitej oblasti, časovú bublinu, ktorá odráža náboj alebo časovú víziu, ktorá odhalí blízkych nepriateľov. Jednotlivé schopnosti je možné postupne vylepšovať, čím sa stanú silnejšími alebo im pribudne nový efekt. Slúži na to jednoduchý systém, investovania aktualizačných bodov. Tie postava získava zbieraním chronónových častíc roztrúsených po jednotlivých úrovniach. Ich hľadanie pritom nie je extra náročné, hra vás upozorní na ich výskyt v blízkosti postavy tým, že herný ovládač zavibruje a zároveň sa zvýrazní vaša schopnosť časovej vízie.

Quantum Break

Náročnosť prirodzene postupne narastá a čoskoro sa začnú objavovať obrnení protivníci, do ktorých musíte nasoliť poriadnu dávku olova, aby padli na zem. Pribudnú aj jednotky so špeciálnym tréningom a výzbrojou blokujúcou vaše schopnosti. Po zuby ozbrojení nepriatelia nie sú žiadni hlupáci a vedia, ako postupovať. Útoky zvyknú často koordinovať a tak zatiaľ čo strieľate po dotieravých žoldnierov z pravej strany, druhá skupina sa vás snaží obísť a prekvapiť od chrbta. Ostať statickým teda nie je najlepší nápad. Výborným aspektom hry je skutočnosť, že schopnosti sa dobíjajú nezávisle a majú viacero využití, pričom žiadna z nich v bojoch extra nevyčnieva. Hráča to tak priam až núti taktizovať a využívať ich všetky.

Quantum Break

Vývojárske štúdio sa v bojových sekvenciách inšpirovalo z trilógie Max Payne. Hra totiž preberá prvok takzvaného „bullet time“, kedy sa zabitie posledného z prítomných protivníkov zobrazí v spomalenom zábere. Zo začiatku sa na to síce dobre pozerá, no po čase človeka mierne omrzí.

Pozadie príbehu a hádanky

Príbeh hry Quantum Break je rozdelený do piatich kapitol, ktoré sa delia ešte na samostatné podkapitoly. Dôležitou časťou hry je hľadanie a zbieranie doplnkových predmetov, prezeranie počítačov a skúmanie skrytých materiálov ako napríklad grafity. Práve týmto spôsobom sa dozviete všetky tie podstatné maličkosti o celom príbehu. A nie len to. Zároveň tak tvarujete podobu príbehu. Efekt majú aj také na prvý pohľad bezvýznamné veci, ako prepísanie vzorca na tabuli alebo spustenie prehrávania audioknihy na zabezpečenom kanály vysielačky.

Quantum Break

Spomínaný jemný logický nádych hre dodávajú časové hádanky. Tie sa počas hry objavia niekoľkokrát. Vašou úlohou je nejaký predmet vrátiť v čase tak, aby ste z toho mohli ťažiť. Napríklad vrátite do pôvodnej podoby výťah vďaka čomu môžete napredovať v príbehu. Niektoré z nich sú pritom jasné hneď na prvý pohľad, iné zas chvíľku potrápia. V celkovom pohľade ale ide o príjemné doplnenie inak bojmi preplnenej hry.

Quantum Break

Celý svet sa rúti a musíte bojovať

Poriadne sa zapotíte pri pasážach, kedy náhle čas zastane a následne sa začne rúcať. Vtedy neostáva nič iné, len zobrať nohy na plecia a s využitím schopnosti bojovať o holý život. Počas hry narazíte hneď na niekoľko takýchto pasáži, ktoré okrem dávky napätia ponúkajú aj výbornú atmosféru. Tú dotvárajú aj momenty, kedy čas prestáva byť stabilným. Prostredie sa v priebehu niekoľkých sekúnd posunie v čase o desaťročie, objavujú sa a miznú postavy, objekty sa rozpadajú na časové fragmenty a podobne.

Quantum Break

Nakoľko ide primárne o akčnú hru, jej obrovskú časť si ukrajujú prestrelky. Tu je len na vás, aký postup zvolíte, no aj napriek použitiu schopností si miestami bez občasného krytia poradíte len ťažko. Po určitej dobe sa ale stávajú monotónnymi, a to aj kvôli malému počtu rozdielnych typov protivníkov. To sa prirodzene premieta do celkovej hrateľnosti. Finálny súboj síce prináša aj nový prvok, no opäť je spracovaný pomerne typicky. Problémom bola aj kamera, ktorá si v dôležitom momente zvolila nešťastný uhol, kvôli čomu neraz vyhasol život nášho hrdinu.

Quantum Break

Grafická stránka

Quantum Break obsahuje vynikajúcu grafiku a prepracované efekty, kvôli čomu bolo miestami citeľné, že konzolu ženie na pokraj jej výpočtových síl. No napriek občasnému slabšiemu vyhladzovaniu hrán pri intenzívnych súbojoch, je na druhej strane pri menej intenzívnych situáciách potrebné vyzdvihnúť veľký zmysel pre detail. Príležitostne síce pokrivkávalo aj zobrazovanie vzdialenejších textúr, no našťastie nešlo o príliš rušivé prvky a hranie bolo plynulé. Hra síce oficiálne beží len v HD rozlíšení, no herný engine využíva skladanie viacerých vyhladených obrázkov, čím sa celkový dojem podstatne zlepšuje.

Quantum Break

Quantum Break je síce inovatívna a originálna hra, no jej celková hrateľnosť je značne poznačená monotónnosťou. Ponúka však vynikajúci príbeh s možnosťou ovplyvniť jeho vývoj, ktorý je prepletený so seriálom. Čo sa týka dĺžky herného času, v prípade Quantum Break  sa môžeme rozprávať o približne 11 hodinách, vrátane seriálových segmentov. Celkovo Quantum Break predstavuje mierne nadpriemernú akčnú hru s výborným spracovaním, ktorá zabaví tak na jeden alebo dva víkendy. Našťastie v sebe nesie sľubnú príležitosť začať odznova, zmeniť svoje rozhodnutia a sledovať, ako sa zmení dej. Je len na hráčovi, či túto možnosť využije. Pre fanúšikov akčných hier a thrillerov je Quantum Break správna voľba. My sme si hranie aj napriek drobným nedostatkom poriadne užili.

26.04.2016

+