MojWindows

NVIDIA dnes predstavila veľký skok pre počítačové hranie. Uviedla totiž prvé high-endové produkty založené na svojej architektúre Maxwell – nové Grafické karty GeForce GTX 980 970. Tie ponúkajú bezkonkurenčný výkon, zásadné nové možnosti zobrazovania a dvojnásobne nižšiu spotrebu oproti predchádzajúcim generáciám. 

Maxwell je v poradí už desiatou GPU architektúrou spoločnosti NVIDIA, predchádzala ju architektúra Kepler. Hnací motor moderného hrania rieši niektoré zo zásadných a komplexných výziev v oblasti efektov svetla a grafiky známych v oblasti vizuál computingu.

Jeho nová technológia Voxel Global Illumination (VXGI) umožňuje po prvý krát dosiahnuť herným grafickým kartám dynamického osvetľovania v reálnom čase. Scény sú výrazne živšie vďaka svetelným efektom realisticky pracujúcim v hernom prostredí.

Celá rada nových technológií, ako multi-frame sampled anti-antialiasing (MFAA), dynamic super resolution (DSR), VR Direct alebo extrémne efektívny design, potom umožňuje grafickým kartám GeForce GTX 980 a 970, založeným na architektúre Maxwell renderovať snímky v najlepšej kvalite, na vyšších taktoch a s nižšou spotrebou, ako akékoľvek iné GPU v tejto triede.

VXGI – Voxel Global Illumination

Reálne svetlo patrí medzi známe problémy zobrazovania grafiky v reálnom čase. Simulácia priameho a nepriameho osvetľovania, napríklad odrazov svetla v dynamických scénach, bola do dnes príliš výpočtovo náročná pre grafické karty pokiaľ vylúčime tie profesionálne. Herní vývojári boli preto nútení používať rôzne triky, ktoré mali negatívny efekt na reálnosť scény.

Maxwell tieto obmedzenia prekonáva spojením výkonu a možnosti naprogramovania, potrebných pre priame, ako aj nepriame svetelné zdroje. Využíva pritom VXGI, nové NVIDIA techniky.

VXGI je pridávane do NVIDIA GameWorks™, najmodernejšej knižnice grafických efektov pre počítačové hry. Vývojári môžu zapracovať túto technológiu do svojich budúcich hier. Môžeme sa tešiť na dychberúcu reálnosť prostredia a scén. Aktuálne sa zapracovává do populárnych herných enginov ako napr. Unreal Engine 4 a vývojárom bude k dispozícii ešte v tomto roku.

“V hernom priemysle sme na dlhej púti za dynamickejším a realistickejším osvetľovaním a VXGI je dalším veľkým krokom na tejto púti,” uvádza Halldor Fannar, šéf technológii v CCP Games. “Tým, že ponúka dynamické nepriame osvetľovanie je VXGI generačným skokom vpred.”

MFAA – Multi-Frame Sampled Anti-Aliasing

Inžinieri spoločnosti NVIDIA ďalej vylepšili výkon kariet GTX 980 a 970 novou technikou nazvanou multi-frame sampled anti-aliasing.

MFAA mení anti-aliasing vzory na pixeloch, ako v jednotlivých snímkach, tak aj medzi sebou idúcimi snímkami. Potom na ne uplatňuje novovyvinutý syntetický filter, čím vytvorí najlepšiu možnú kvalitu obrazu a to rýchlejšie, ako konvenčný anti-aliasing. Pre hráčov teda MFAA znamená obraz dosahujúci kvalitu 4xMSAA za cenu 2xMSAA.

DSR – Dynamic Super Resolution

Grafické karty GeForce GTX 980 a GTX 970 môžu ponúknuť vernejší a realistickejší herný zážitok tým, ktorí hrajú na štandardných 1080p monitoroch. Pomocou technológie Dynamic Super Resolution technológie architektúry Maxwell môžu byť hry renderované v 4K alebo inom vyššom rozlíšení a následne zredukované na natívne rozlíšenie monitora pomocou 13-násobného Gaussového filtra. Výsledný obraz vyzerá oveľa lepšie, než keby bol renderovaný priamo v 1080p.

DSR je integrované do GeForce Experience ™, NVIDIA aplikáciu automaticky optimalizujúcu herné nastavenie pre ideálny výkon, strážiacu aktuálnosť ovládačov a umožňujúcu streamovanie a nahrávanie herného videa. Hráč môže zapnúť DSR jedným kliknutím a užívať si vernejšieho obrazu bez potreby obstarávania nového monitora.

VR Direct

Na vylepšovanie zážitku virtuálnej reality potrebujú hry vysokú frekvenciu snímania a nízku odozvu. Technológia VR Direct zahŕňa nové vlastnosti na zvýšenie výkonu, zníženie odozvy a zvýšenie kompatibility s virtuálnymi headsetmi. Tieto vlastnosti zahŕňajú:

  • VR SLI – ponúka zvýšený výkon v rámci zariadenia pre virtuálnu realitu, kde viac GPU môže byť pridelené konkrétnemu oku a renderovať stereo snímky rýchlejšie.
  • Asynchronous Warp – delí odozvu a rýchlo upravuje snímky podľa toho, ako hráč pohybuje hlavou bez nutnosti prepočítavať nové zábery.
  • Auto Stereo – vylepšuje hernú kompatibilitu s VR zariadeniami, ako je napr. Oculus Rift, a umožňuje hrať na týchto zariadeniach aj hry, ktoré pôvodne pre VR neboli stavané.

„Unreal Engine 4 sme stavali na NVIDIA Kepler architektúre, ale karty GTX 980 a 970, založené na Maxwell architektúre, sú najvýkonnejšie a najefektívnejšie GPU pre tvorbu detailných scén pre PC a VR na súčasnom trhu,“ hovorí Tim Sweeney, zakladateľ a šéf Epic Games. „Naši vývojári tlačia grafický high end práve s architektúrou Maxwell.

Dostupnosť a cena

Grafické karty NVIDIA GeForce GTX 980 a GTX 970 sú dnešným dňom dostupné od všetkých významných výrobcov ako ASUS, Colorful, EVGA, Gainward, Galaxy, Gigabyte, INNOVISION 3D, MSI, Palit, PNY alebo Zotac. Môže sa to lýšiť v závislosti od regiónu. Ceny v Českej republike začínajú na 14 699Kč za GTX 980 a 8 799Kč za GTX 970. Priame linky na stránkach našich partnerov: ALFA.czALZA.czCZC.CZ, TSBohemia, SHARK.

Zdroj: tlačová správa

19.09.2014

+