Spoločnosť Creative, patrí medzi výrobcov kvalitného audio príslušenstva a svojim zákazníkom sa snaží ponúknuť všetko, o čo by len mohli mať záujem. Minulý rok sa preto pustila do produkcie takzvaného soundbaru, teda zvukového systému ktorý je svojim vyhotovením určený na umiestnenie pod monitor. Celkovo pritom ide o jeden z prvých experimentov v oblasti „podmonitorových zvukových systémov“. A napriek tomu, že ide o produkt primárne orientovaný na hráčsku komunitu, čo naznačuje RGB podsvietením, svoje uplatnenie má nájsť aj medzi bežnými konzumentmi multimediálneho obsahu.

Sound BlasterX Katana (4 of 6)

Vyhotovenie

Po stránke dizajnu, je Sound BlasterX Katana vcelku elegantným kúskom, čomu dopomáha jednak povrchová úprava, ako aj skosené rohy. Telo, ktoré našlo inšpiráciu v druhu japonského meča (z čoho vyplynul aj celkový názov), je vyhotovené z kombinácie plastu a brúseného hliníka.

Osadený tu bol pokročilý programovateľný systém RGB osvetlenia, ktorý Creative označuje vlastným názvom Aurora Reactive. Ten lemuje spodnú časť a pozostáva zo 49 diód, pričom celkovo ponúka kombináciu 16,8 miliónov farieb a sériu rôznych správaní (pulzovanie, aura, postupný prechod). V základe sú od Creative predpripravené štyri profily osvetlenia, no používateľ si môže vytvoriť ďalšie, presne podľa svojich preferencií. Vyhrať sa tu pritom môže dosýta. Ak by navyše osvetlenie po čase omrzelo, vždy sa dá jednoduchým spôsobom vypnúť.

Na prednej strane je umiestnený jednoduchý displej, ktorý zobrazuje základné informácie ako napríklad aktuálne používaný režim, hlasitosť, zvukové profily a podobne. Na vrchu tela sídli päťka tlačidiel pre základné ovládanie.

V soudbare sú celkovo štyri reproduktory, dva väčšie stredové, ktorých výduchy sú orientované smerom hore a dvojica výškových, ktoré sú umiestnené po stranách prednej časti. O reprodukciu basových zložiek sa stará pribalený pasívny subwoofer. Sústava produkuje celkový hudobný výkon 75W RMS,  špičkový výkon 150 W, ponúka kvalitný 24-bitový a certifikovaný zvuk Dolby Digital 5.1 a softvérovo dokáže simulovať zvukový výstup Virtual 7.1. To ocenia práve hráči, ktorí získajú lepší prehľad na bojovom poli v akčných hrách.

Sound BlasterX Katana (3 of 6)

Rozsiahle možnosti pripojenia

Soundbar sa k požadovanému zariadeniu dá pripojiť s využitím optického kábla, klasického AUX alebo pomocou USB portu. Keďže primárne využitie nájde práve v kombinácií s počítačom, používaný bude hlavne USB port. Napriek tomu širšia škála dostupných možností rozhodne poteší.

K soundarbu sa dajú pomocou samostatných vstupov pripojiť aj slúchadlá a mikrofón. Tie sú ale umiestnené na zadnej strane, po boku ostatných konektorov, takže prístup k nim nie je úplne ideálny. Z pohľadu ovládania však musíme pochváliť, že súčasťou balenia je diaľkový ovládač pre kompletné ovládanie zvuku, vstupov aj režimov prehrávania.

Sound BlasterX Katana (1 of 6)

„Katana“ podporuje aj priame prehrávanie z USB kľúča, ktorý sa pripája do konektora na zadnej strane. Pokiaľ chcete využiť tento spôsob prehrávania, vyhnite sa situácii, kedy by ste hudbu chceli prehrávať z disku, kde sú uložené rozdielne typy dát. Obsahom by mali byť výhradne audio súbory typov MP3, WMA, FLAC a WAV. S využitím pripojenia Bluetooth 4.2 s profilom A2DP je navyše možné pripojiť smartfón a hudbu následne prehrávať z neho, pričom pre ovládanie prehrávania je naďalej možné využívať pribalený diaľkový ovládač, čo je veľmi pohodlné. Samotné prepojenie pritom prebieha veľmi jednoducho a ide o otázku niekoľkých sekúnd.

Na zapnutom soundbare stačí pár sekúnd podržať tlačilo zapínania, čím prejde do režimu párovania a používateľ ho nájde cez Bluetooth nastavenia svojho smartfónu. Prehrávanie hudby týmto spôsobom sme testovali na smartfónoch s operačným systémom Android a Windows 10 Mobile, pričom v obidvoch prípadoch bolo bezproblémové.

Sound BlasterX Katana (2 of 6)

Sprievodný softvér Sound Blaster Connect

Ako snáď pri všetkých svojich audio produktoch, aj v tomto prípade Creative ponúka obslužný softvér Sound Blaster Connect, ktorý ďalej rozširuje možnosti soundbaru. Nachádza sa tu prakticky všetko, čo používateľ potrebuje. Od rozsiahleho nastavenia osvetlenia, cez pokročilú prácu so zvukovými profilmi, kde je dokonca niekoľko kúskov predpripravených aj pre najznámejšie hry, až po možnosti úpravy hlasu a potláčania hluku na pozadí, pokiaľ je pripojený mikrofón.

Aplikácia ponúka skutočne komplexné možnosti pre nastavenie zvuku s niekoľkými pokročilými technológiami pre úpravu hĺbky a priestorového spracovania, zvýrazňovania detailov, minimalizácie náhlej zmeny hlasitosti, či dokonca zlepšenie hovoreného slova. Spoločnosť Creative si tu skutočne dala záležať a zákazníkovi ponúka vynikajúci a na obsluhu príjemný nástroj pre správu zvukových nastavení.

Sound Blaster Connect

Zvuk

Soundbar Katana v kombinácii so subwooferom bol síce navrhnutý tak, aby ho majiteľ umiestnil pod monitor a využíval primárne pri hraní hier, no to neznamená, že jeho zvukové kvality stačia len na základné ozvučenie hier. Už pri prvom spustení prekvapuje svojou reprodukciou, a to aj pri nastavení nižšej úrovne hlasitosti. Bez najmenších problémov dokáže ozvučiť celú miestnosť a bežnému používateľovi umožňuje dostatočne kvalitne si vychutnať hudbu, či filmy. Skrátka poriadne nadchne hernú komunitu, no ulahodí aj bežným konzumentom multimediálneho obsahu.

V kombinácii so spomínaným softvérom Sound Blaster Connect sa dajú dosiahnuť skutočné divy, stačí trafiť správny profil a dotiahnuť ho do dokonalosti. Pri prehrávaní zvuku, a to ani pri vyššej hlasitosti, nedochádza k citeľnému skresleniu zvuku, výšky, stredy ani basy nesplývajú a sú jasne zreteľné. Jednoducho povedané, soundbar Sound BlasterX Katana znie rovnako skvelo ako vyzerá.

Sound BlasterX Katana (5 of 6)

Hodnotenie

Soundbar Sound BlasterX Katana predstavuje kvalitný a jedinečný zvukový systém, ktorému je len veľmi ťažké niečo vytknúť. Hoci je navrhnutý pre hráčov, rozhodne nadchne aj bežných konzumentov mediálneho obsahu. Či už ide o aktívne hranie hier, počúvanie hudby, alebo sledovanie filmov, v žiadnej z týchto oblasti nebude priemerný používateľ sklamaný. Ako zaujímavý kúsok pôsobí aj po stránke vizuálneho spracovania, kde vyniká hlavne prispôsobiteľným systémom osvetlenia Aurora Reactive.

Creative navyše nesklame ani po stránke sprievodného softvéru, ktorý je prepracovaný do detailov a používateľovi poskytuje komplexné možnosti, ako svoj zvukový zážitok dostať presne tam, kam chce. Navyše poteší aj široká konektivita a pribalené diaľkové ovládanie. Odporúčaná predajná cena je síce stanovená na 299€, no Katana za to stojí. Podobný produkt sa totiž hľadá len ťažko. Celkovo musíme zhodnotiť, že spoločnosti Creative sa experiment v oblasti „podmonitorových zvukových systémov“ skutočne vydaril.

+ Kvalita zvuku
+ Dobre spracovaný softvér
+ Jedinečné vyhotovenie a dizajn