MojWindows

Takmer 40 percent slovenských firiem si mylne myslí, že sa ich nebude týkať nové nariadenie Európskeho parlamentu o ochrane osobných údajov. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý bezpečnostná spoločnosť ESET realizovala v spolupráci s analytickou spoločnosťou IDC vo viacerých európskych krajinách.

Náš tip
GDPR – Nové európske pravidlá o ochrane osobných údajov sa dotknú aj elektronických obchodov

Nariadenie GDPR (General Data Protection Regulation), ktoré sa začne uplatňovať od 25. mája 2018, znamená menšiu revolúciu v oblasti ochrany dát a zvyšuje pokuty až na likvidačnú úroveň. Širšie dáta z tohto prieskumu ESET predstaví na konferencii ESET Security Days, ktorá sa bude primárne venovať novému nariadeniu na ochranu osobných údajov.

„Ak má firma zamestnancov alebo zákazníkov, je veľmi pravdepodobné, že osobné údaje spracúva. Je preto zvláštne, že až takmer 40 percent slovenských firiem si podľa nášho prieskumu myslí, že sa ich GDPR netýka,“ hovorí Ondrej Kubovič, špecialista na IT bezpečnosť zo spoločnosti ESET. Osobným údajom pritom nie je len unikátne rodné číslo ale aj meno, priezvisko alebo e-mailová adresa. „Nie je preto prekvapivé, že podľa prieskumu o GDPR vie a rozumie jeho dôsledkom len 15 percent firiem na Slovensku a 46 percent o GDPR ani len nevie,“ vysvetľuje Kubovič.

Samotné nariadenie pritom zvyšuje pokuty až do výšky 20 miliónov eur alebo štyroch percent celosvetového ročného obratu, podľa toho, ktorá suma je vyššia. Takúto pokutu bude môcť dostať firma napríklad vtedy, ak nebude vedieť dokázať, že má súhlas na spracovanie osobných údajov. Nariadenie zároveň zavádza povinnosť oznamovať porušenie ochrany osobných údajov.

„Ak napríklad z firmy unikne ,či už ľudskou chybou alebo kybernetickým útokom, nezašifrovaný zoznam s akýmkoľvek kontaktom napríklad na časť zákazníkov, firma musí túto skutočnosť ohlásiť určenému úradu. Zároveň bude o takomto úniku musieť informovať aj zákazníkov, ktorých údajov sa únik týkal. Pokuta v tomto prípade môže dosiahnuť výšku až 10 miliónov eur alebo dve percentá z celosvetového ročného obratu, opäť podľa toho, ktorá suma je vyššia,“ dodáva Kubovič s tým že, ak firmy s internou prípravou na GDPR už nezačali, mnohé môžu mať problémy to stihnúť.

Náš tip
Samsung apeluje na firmy, aby kládli dôraz na bezpečnosť v novej ére „Otvorenej ekonomiky“

Zdroj:TS

11.05.2017

+