Logitech G920 Driving Force

Publikované 20.10.2016 Napísal v kategórii Hot Stuff, Recenzie a 3641 Views

Logitech G920 Driving Force – pre neskutočný pôžitok z jazdy | Recenzia

G920 Driving Force je vôbec prvý volant spoločnosti Logitech s podporou pre konzolu Xbox One. Okrem toho ale funguje aj s počítačmi. Práve vďaka tomu, že nejde čisto o konzolovú záležitosť je investícia vo vyššej cenovej kategórii o trochu menej bolestivou. Napriek tomu vysoliť 290€, a to dokonca bez radiacej páky, sa mnohým môže javiť ako čisté šialenstvo. Pre hardcorových fanúšikov závodných hier ale nejde o nič nemysliteľné. G920 Driving Force predstavuje to najlepšie, čo spoločnosť Logitech ponúka a týmto produktom sa snaží osloviť hráčov, ktorí si radi priplatia za kvalitu. Čo všetko môžeme očakávať od volantu za takmer tri stovky? Na to sa bližšie pozrieme v najbližších riadkoch.

logitech-g1-2

Obsah balenia, konštrukcia a ovládacie prvky

Balenie obsahuje volant a základňu s pedálmi, pokiaľ by ste teda mali záujem aj o radiacu páku, musíte si ju dokúpiť za ďalších 60 €. Nakoľko je radenie možné pomocou kovových páčok umiestnených hneď za volantom, nejde o nutnosť ale o doplnok. Pokiaľ však hľadáte čo najtradičnejší zážitok, možnosť máte. Voliteľná radiaca páka je potiahnutá kožou a ponúka šesť prevodových stupňov. Spiatočka sa radí tak, že predtým, ako zaradíte prevodový stupeň páku zatlačíte smerom kolmo dole.

logitech-g1-3

Volant je potiahnutý kožou, veľmi príjemný na dotyk a spracovaný skutočne kvalitne. Spätnú odozvu Force Feedback pri jazde generuje dvojica motorov. G920 Driving Force je možné otáčať o dve a pol otáčky, presne ako v závodných autách. Celkovo tak ponúka rozsah 900 stupňov.

Ide o produkt s kvalitným spracovaním, ktorý to majiteľovi pripomína každým svojim kúskom. Logitech pri konštrukcii prvkov, s ktorými prichádza používateľ do kontaktu, zvolil kombináciu nehrdzavejúcej ocele a ručne šitej kože. Pri hraní sa do toho môžete poriadne oprieť bez obáv z toho, že by to náhodou nemusel vydržať.

logitech-g1-4

Na volante nájdeme všetky potrebné ovládacie prvky. Okrem toho, že ním ovládate autá v závodných hrách, musí slúžiť aj na ovládanie konzoly. Konzolové prvky sú síce umiestnené smerom k stredu, stále však v príjemnom dosahu. Volant na ľavej strane obsahuje D-Pad, ktorý poznáme z Xbox ovládača a na pravej strane potom ovládacie tlačidlá X,Y,A,B. Po jeho pripojení ku konzole Xbox One si teda poradíte bez bezdrôtového Xbox ovládača.

logitech-g1-6

Páčky pod volantom štandardne slúžiace na radenie reagujú presne a bez zaváhania. Funkcia Force Feedback, teda spätná odozva volantu vo forme vibrácií, je pocitovo vynikajúcim zážitkom a jej reakcie s ohľadom na terén a ovládanie auta v hrách sú skvelé. Pri prechode z Xbox ovládača, prípadne klávesnice chvíľku potrvá, kým si na vibrácie zvyknete a v začiatkoch môžu byť dokonca prisilné.

logitech-g1-7

Uchytenie, pedále a inštalácia

Uchytenie prebieha pomocou dvojice utiahnuteľných nožičiek. Medzi spodkom volantu a koncom nožičky vzniká medzera, ktorou sa volant nasúva na hranu stola. V prípade, že vlastníte hernú sedačku na uchytenie poslúžia otvory pre skrutky. Pedále, radiaca páka a napájanie sa pomocou káblov pripájanú do portov na spodnej strane volantu. Logitech pri návrhu toto riešenie premyslel a tak tu umiestnil drážky, kadiaľ sa káble dajú viesť. Vďaka tomu nedochádza pri upevnení volantu k poškodzovaniu a lámaniu káblov.

logitech-g1-12

Základňa s pedálmi je robustná, napriek tomu si pri hrách treba dávať pozor, aby ste si ju pri prudšom pohybe neodtlačili. To sa týka hlavne prípadov, kedy je umiestnená na podlahe a spolieha sa na vlastnú váhu. V prípade, že hráme v miestnosti s kobercom, ide o iný príbeh. Na spodku základne totiž nájdeme úchytný protišmykový systém s množstvom zúbkov, ktoré sa prichytávajú o koberec, čím efektívne zabraňujú jej posunu. Základňa obsahuje trojicu pedálov – spojka, brzda a plyn, s ktorými sa hrá vynikajúco a jedinou drobnosťou, na ktorú sme si museli zvykať, je veľký odpor brzdového pedálu. Podpísal sa na tom systém nelineárneho odporu. V prípade, že potrebujete poriadne brzdiť, musíte sa do toho aj poriadne oprieť, podobne ako v reálnej situácii.

logitech-g1-5

Samotné spojazdnenie volantu je priamočiary a bezproblémový úkon. Po tom, čo pripojíte potrebné káble a volant upevníte o stôl alebo inú vyhovujúcu konštrukciu, stačí ho pripojiť do USB portu a zapojiť do elektriky. To, že je správne pripojený sa prejaví kalibráciou, kedy sa volant automaticky pretočí z ľava do prava a vykoná pritom dostupný 900-stupňový rozsah. Ďalšie nastavovanie volantu prebieha individuálne v každej z hier a človek sa s tým musí chvíľku pohrať tak, aby si našiel presne to, čo mu vyhovuje. V prípade, že ho pripájate k počítaču je vhodné doinštalovať špeciálnu aplikáciu, cez ktorú si môžete prispôsobiť akcie jednotlivých tlačidiel.

logitech-g1-8

Herná podpora a náročnejší prechod

Pokiaľ uvažujete nad kúpou volantu, dôležitým krokom je overiť si, v ktorých hrách je vlastne podporovaný. Nás napríklad prekvapilo, že hra akou je Need for Speed tento volant vôbec nepodporuje. Logitech na svojej stránke našťastie zverejňuje zoznam hier s podporou, ten však nie je úplne aktuálny a tak tam niektoré herné kúsky chýbajú. Spoľahnúť sa môžete napríklad na hry série Forza, vrátane najnovšej verzie Forza Horizon 3, hru Project Cars alebo simulátor Assetto Corsa.

logitech-g920-driving-force

Hranie závodných hier s volantom dostáva nový rozmer a vyžaduje určitý čas, kým si na to zvyknete. Po prvom zapojení sme si užili poriadne krušné chvíle, kedy sme pravidelne strácali kontrolu nad virtuálnym autom. Spätná väzba force feedback sa výborne podpisuje na dávke realizmu a zmenenú odozvu auta cítite aj v situácii, kedy pri zatáčaní dvomi kolesami vybehnete na trávu. Na druhej strane ale vie s volantom aj poriadne trhnúť v momentoch, kedy nad vozidlom strácate kontrolu. Treba sa pripraviť na sériu reštartov, ktorá vás bude sprevádzať počas toho, ako sa s ovládaním budete zoznamovať. Akonáhle sa ale aklimatizujete a získate potrebný cit, návrat ku klasickému ovládaču, či klávesnici nepripadá do úvahy a vás čakajú už len hodiny skvelej zábavy.

logitech-g1-9

Záver

Logitech G920 je vynikajúcim kúskom s kvalitným spracovaním a do detailov premyslenými prvkami. Pokiaľ patríte k skutočným nadšencom závodných hier a hľadáte kvalitný volant, môžeme ho len odporúčať. Aj viac ako rok od svojho uvedenia ide stále o jednu z najlepších volieb pre konzolu Xbox One. Jediným nedostatkom, ktorý mu môžeme vytknúť s ohľadom na chýbajúcu radiaciu páku, je jeho cena. Tá sa totiž pohybuje na úrovni 295€.

Tagy : , , , , ,

  • Juraj R.

    Oficiálna cena je stále 409€. Ale už som ho videl v jednom SK eShope aj za 258€.

    K páke doplním, že ak má niekto starší G27 alebo G25, páka sa dá používať (testoval som to) aj s G29 a G920. V hrách je ale lepšie radiť na volante krídelkami, pretože je to rýchlejšie – pri prekladaní ruky sa stráca čas (je to síce zlomok sekundy, ale aj to môže rozhodnúť – preto má formula tiež radenie na volante). Zároveň volant držíte oboma rukami a je to „bezpečnejšie“.

    Pokiaľ človek nejazdí v kamióne alebo traktore tak páku nepotrebuje a aj tam sa dá radiť pomocou volantu bez páky. Sám som páku nepoužíval ani pri starších modeloch.

  • Juraj R.

    Ešte pedále – tie prešli upgradom. Kladú rozdielny odpor podobne ako v skutočnom aute. Predošlé modely mali všetky tri pedále rovnaké a tak sa robieval špeciálny modding, ktorý ich trochu viac priblížil realite. Niečo také som si kupoval pred pár rokmi za cca 100 euro aj s dopravou a preclením na colnici, ale kvalitou to trochu zaostáva za novšími pedálmi. Tie mi veľmi sedia. Tuhšia brzda je pre mňa osobne veľkým pozitívom (skôr mám strach, aby to časom trochu „nezmäklo“).

    Inak cítiť aj rozdiel pri stúpaní na spojku a plyn. Každý pedál má skrátka trochu iný odpor a ako správne poznamenal autor recenzie, odpor je nelineárny, čiže iné je to pri jemnom stlačení (jemný odpor) a iné pri šliapnutí na doraz (postupne sa zosilňuje). Je to vďaka špeciálne navrhnutým pružinám s rôznou hustotou závitov po celej dĺžke (voľnejšie vinutie spôsobuje menší odpor, hustejšie pridáva na intenzite)

    viď. obrázok: https://images.bigcartel.com/product_images/119044602/GTEYE-Hero-1000.jpg

    • scobra1cz

      To není pravda. G27 měl úplně stejné pedály, kromě toho dorazu v brzdě, kvůli kterému se nedá zmáčknout až nadoraz a musel jsem ho vyndat.

      • Juraj R.

        mám aj G27 aj G29. Pedále majú rozdielne pružiny. U G29/G920 kladie každý pedál iný odpor pri stláčaní, u G27 sú výrazne mäkkšie a kladú všetky tri rovnaký odpor. Ten upgrade kit, ktorý som spomínal ma stál asi 100€ a nové pedále u G29/G920 sú už akoby po upgrade.

        Oba volanty mám doma a viem čo hovorím…

        • scobra1cz

          Moje G27 měla úplně stejné pedály jako G29/290.