Do našej redakcie tentokrát zavítala bomba v podobe zariadenia Dell Alienware 14, ktorý dorazil aj s príslušenstvom v podobe externej grafickej karty. Spoločnosť Dell je už nejakú dobu známa pre svoje inovatívné prístupy k prenosným zariadeniam, no v tomto prípade sa prekonala na celej čiare. Externá grafická karta totiž z tenkého notebooku urobí plnohodnotný a výkonný desktop. Ide o model NVIDIA GeForce GTX 970 so 4 GB vlastnej pamäte, ktorá je momentálne jednou z najvýkonnejších grafických kariet na trhu. Poďme sa teda pozrieť ako si tento votrelec z inej planéty počínal u nás v redakcií.

Konštrukcia | Dell Alienware 13

Notebook je vyrobený z plastu striebornej farby na zadnej strane a čierneho plastu na zvyšku tela. Ide o celkom dobre prenosné zariadenie, i keď s  hmotnosťou vyše 2 kg a nie príliš štíhlym telom rozhodne nepatrí medzi najtenšie a najlahšie notebooky na svete.

Dell-alienware-recenzia-2

Tvar zariadenia nesie typické črty Alienware notebookov. Je totiž na niekoľkých miestach skosené a na zadnej strane môžeme vidieť logo Alienware, ktoré je samozrejme podsvietené spolu s tromi čiarami, ktoré dotvárajú dojem jedinečnosti v tvare Y. Tlačidlo zapnutia sa taktiež nesie v podobnom duchu, keďže je taktiež v tvare Alienware loga a je samozriejme podsvietené.

Dell-alienware-recenzia-8

Dell disponuje hernou klávesnicou, ktorá má výbornú odozvu a každý hráč s ňou určite bude nadmieru spokojný. Klávesnica, logo vpredu alebo vzadu sú podsvietené a farba, či intenzita podsvietenia sa dajú regulovať pomocou aplikácie Alienware AlienFX. Podsvietenie na klávesnici je dokonca rozdelené do štyroch sektorov, z ktorých každý môže mať svoje vlastné farebné podsvietenie. To isté platí aj o logu a tlačidle zapnutia.

Dell-alienware-recenzia-5

Na ľavej hrane zariadenia sa nachádza  konektor pre nabíjanie pomocou adaptéra, ďalej USB 3.0 port a sloty pre mikrofón a slúchadlá. Na pravej hrane sa zase nachádzajú zvyšné dva USB 3.0 porty a ethernet slot. Zadná hrana odhaľuje HDMI a DisplayPort, ktoré slúžia na pripojenie k externým zariadeniam ako je napr. monitor, či televízor a nakoniec tu máme PCIe slot, kde sa prípája konektor, ktorý spája notebook a externú grafickú kartu.

Dell-alienware-recenzia-4

Konštrukcia | Externá grafická karta

Externá grafická karta je uložená v obdĺžnikovej plastovej krabici čiernej farby, ktorá obsahuje navyše 460 W zdroj a ventilátor, ktorý sa nachádza v prednej časti krabice. Jeho úloha je vháňať studený vzduch do krabice a ochladzovať ovzdušie vo vnútri. Grafickou kartou je už spomínaná NVIDIA GeForce GTX 970 so 4 GB vlastnej pamäte. Disponuje aktívnym chladením v podobe ventilátora a taktiež aj pasívnym chladením, aby sa zaručila priateľná teplota za každých okolností.

Dell-alienware-recenzia-10

Na zadnej strane krabice na nachádza slot pre pripojenie zdroja, 4 x HDMI porty a 4 x USB 3.0 porty pre pripojenie externých zariadení (monitor, televízor). Samozrejme sa tu nachádza PCIe slot pre prepojenie s notebookom a digitálny port pre prípad, že monitor nedisponuje HDMI portom.

Dell-alienware-recenzia-11

Na krabici sa mi však osobne nepáči jej veľkosť, pretože jej predná časť je z veľkej časti nevyužitá a zíva prázdnotou. Dell krabicu možno zámerne urobil väčšou pre lepšiu cirkuláciu vzduchu, no každopádne by mohla byť menšia a prenosnejšia, keby z nej výrobca trošku ukrojil. Ďalším mínusom je otváranie a zatváranie krabice. Pokiaľ si totiž majiteľ nedá pozor pri prenášaní, ľahko sa môže stať to, že sa mu krabica aj s grafickou kartou rozbije. Mechanizmus, ktorý uzatvára krabicu je nespoľahlivý. Ak totiž majiteľ chytí krabicu za boky a nie za spodnú časť, automaticky sa otvorí, dvojica pántov takúto záťaž rozhodne nevydrzí a krabica sa rozpadne.

Dell-alienware-recenzia-12

Výkon a špecifikácie

Dell Alienware 13 disponuje 13-palcovým matným Full HD IPS displejom, ktorý výborne dokáže zobraziť akúkoľvek hernú akciu. Zariadenie patrí do strednej kategórie herných notebookov a od toho sa odvíjajú aj jeho špecifikácie. Poháňa ho totiž dvojjadrový procesor Intel Core i5-4210U s 1.7 GHz frekvenciou a TurboBoostom 2.4 GHz. Stačí teda na spustenie náročných hier, no neumožní používateľovi ich hranie na najvyšších detailoch. Výkon dopĺňa grafická karta NVIDIA GeForce GTX 860M a 16 GB operačná pamäť RAM. Veľkým plusom je 512 SSD interné uložisko, na ktoré dokáže používateľ uložiť veľké množstvo obsahu a toto všetko funguje pod operačným systémom Windows 8.1.

Dell-alienware-recenzia-9

Časť, ktorá asi každého najviac zaujíma je herný výkon. Nuž, na Dell Alienware 13 s externou grafickou kartou sme spustili niekoľko herných titulov ako napr. Battlefield 4, World of Tanks, War Thunder alebo Middle-earth: Shadow of Mordor. Prvé tri tituly zariadenie spustilo na najvyšších detailoch bez akýchkoľvek problémov. Pri poslednom sme však nemohli očakávať najvyššie detaily a museli sme sa uspokojiť so strednými detailami práve pre špecifikácie procesora, ktorý zďaleka nepatrí do high-end kategórie. Toto vás totiž bude pri kúpe tohto zariadenia s externou grafickou kartou limitovať pri najnáročnejších herných tituloch. Pokiaľ teda túžite po najvyšších grafických detailoch aj na najnáročnejších hrách, siahnite po 15 alebo 17-palcovej verzií tohto zariadenia.

Nezabudli sme ani na benchmarkové testy, kde sme na zariadení spustili najnáročnejší 3D Mark test FireStrike. Dell mal s ultra a extreme verziou trošku problémy, ktoré opäť spôsoboval nedostatočný výkon procesora, no s klasickou verziou si poradil bravúrne. Výsledky z tohto testu sú zobrazené nižšie.

FireStrike

Operačný systém a balík aplikácií

Ako by každý dopredu predpokladal tento notebook disponuje operačným systémom Windows 8.1. O jeho vstavaných aplikáciách sme si už rozprávali mnohokrát a nebudeme to tu rozmazávať. Čo však stojí za zmienku sú aplikácie, ktoré normálne v tomto systéme nenájdete.

2

Jednu z nich sme už spomínali, a to aplikáciu Alienware AlienFX, ktorá slúži na prispôsobenie si podsvietenia klávesnice, loga a tlačidla zapnutia podľa svojho gusta. Je možné celé podsvietenie notebooku proste vypnúť a ušetriť tak výdrž batérie. Ide o veľmi sofistikovanú aplikáciu, pretože pokiaľ nie je Dell pripojený ku adaptéru, podsvietenie je automaticky zredukované, aby ušetrilo energiu batérie.

alien3

Ďalšou vlastnosťou tejto aplikácie je schopnosť zmeny farebného podsvietenia vždy, keď zapnete inú hru. Taktiež začne podsvietenie blikať pokiaľ máte nabitý zásobník (zelená farba) alebo pokiaľ vás niekto v hre zabije (červená farba). Niekomu to môže pripadať ako dobrý nápad, no po čase zistíte, že vás to otravuje a radšej tento efekt vypnete. Mne osobne to celkom prekážalo. Nepotrpím si totiž na podobné efekty pri hraní hier.

alien2

Veľmi dôležitou aplikáciou, ktorá sa na tomto zariadení nachádza, je NVIDIA GeForce Experience. Ide o nástroj, ktorý dokáže nastaviť každej hre optimálne grafické nastavenia, pri ktorých bude hra bežať bez najmenších problémov vzhľadom na hardvér zariadenia. Niektoré hry si dokážu sami od seba tieto špecifikácie nastaviť, no pri niektorých je to potrebné urobiť cez túto aplikáciu.

n1

n4

Z vyššie zobrazeného obrázku síce nie je vidieť, že herný titul Battlefield 4 ide spustiť na najvyšších detailoch, takže vám bude musieť stačiť naše slovo. Aplikácie taktiež neustále používateľa upozorňuje na prístupnosť najnovšieho ovládača pre grafickú kartu a dokonca vie redukovať výkon batérie, aby zodpovedal danej hre.

n3

n2

Zvuk a prehrávanie videa

Niekto by možno nečakal na takomto zariadení prítomnosť kvalitných značkových Klipsch reproduktorov, ktoré sú strategicky uložené po bokoch zariadenia, aby sa zaručil čo najkvalitnejší priestorový zvuk. Výrobca sa rozhodol, že aj zvuk hrá pri hraní veľkú úlohu a my mu musime dať za pravdu. Každopádne to pre nás bolo príjemným prekvapením. To však nie je všetko. Dell pridal do zariadenia aj aplikáciu SBX Pro Studio od spoločnosti Creative, pomocou ktorej si vie používateľ nastaviť intenzitu zvuku: basy, výšky, priestorový zvuk, ba dokonca hlasitosť (Normal, Loud, Night).

z1

z3

Po vypnutí týchto efektov sa kvalita, hlasitosť a priestorový zvuk okamžite stratia a máte pred sebou tuctový notebook s priemernými reproduktormi. Aplikácia má v sebe dokonca zabudovanú vlastnosť nazývanú Scout mode, ktorá umožní každému hráčovi počuť svojích nepriateľov z väčšej diaľky, čo mu dodáva taktickú výhodu. Niečo podobné sa totiž môže veľmi hodiť pri hraní Counter Strike Global Offensive.

z6 z5

V aplikácií je možné nastaviť si aj vlastné zvukové profily, ktoré budete môcť používať pri rôznych činnostiach napr. nastavenie herného režimu, filmového zvuku, či režimu pre počúvanie hudby. Reproduktory sami o sebe poskytujú zvuk, ktorý síce je kvalitný, no nepatrí medzi najlepšie. Pri najvyššej hlasitosti je totiž niekedy počuteľná zreteľná rezonancia (plechový zvuk), ktorá celý zážitok z počúvania hudby kazí. Väčšina herných nadšencov ale aj tak používa kvalitné slúchadlá, ktoré tento problém okamžite odstránia.

z4

Kvalitou reproduktory určite bohate stačia na hranie hier, počúvanie hudby a pozeranie filmov. Sú totiž minimálne o dve triedy lepšie než u klasických notebookov, čo sa už na zariadenie v tejto cenovej kategórií predsa patrí. Pri hraní teda bude určite každý s kvalitou zvuku nadmieru spokojný.

audio

Čo sa týka obrazu a prehrávania videa, výbava notebooku na to bohate stačí. Matný displej je vhodne zvolený ako na hranie hier, tak pozeranie filmov. Má totiž skoro 180 stupňové pozorovacie uhly, čo zaručuje aj viacerým osobám naraz výborný zážitok. Tešíť sa môžete aj na výborné podanie farieb a ostrý obraz. Nároční používatelia môžu využiť prítomnosť HDMI portu na pripojenie notebooku k Full HD televízoru a sledovať tak svoje obľúbené tituly aj na veľkej obrazovke. Zariadenie to hravo zvládne.

Po zvukovej a obrazovej stránke môžeme notebooku vytknúť možno krivkajúcu kvalitu zvuku na najvyššej hlasitosti. Odhliadnúc od tohto faktu sme však nenatrafili na nič iné, čo by vážne ovplyvňovalo kvalitu, či zážitok.

Batéria | Zázraky nečakajte

Keďže ide o výkonný herný notebook, výdrž batérie pri plnom zaťažení za veľa nestojí. To je ale v poriadku, keďže hranie hier veľká väčšina používateľov uskutočňuje so zapojeným adaptérom. Otázka teda je, či zariadenie dokáže vyprodukovať obstojnú výdrž, pokiaľ na ňom používateľ robí niečo iné napr. prehrávanie hudby, či videa.

Dell-alienware-recenzia-7

Odpoveď je, áno. Pri našom testovaní sme na zariadení vyskúšali prehrávať hudbu a následne video, či surfovať po internete a zahrnúť tak notebook jednoduchými úlohami. Výdrž 4-článkovej lítium-iónovej batérie (52 Wh) sa vyšplhala na príjemné 4 hodiny. Dell sa teda hodí aj na dlhšie cestovanie bez pripojenia svojho adaptéra, čo je veľmi dobrá informácia.

V hernom režime Dell nevydrží bez zapojenia viac ako 1 hodinu, čo je v súčasnosti typické pre herné zariadenia na trhu. Na záver len toľko. Alienware nás vo výdrži nesklamal, ale ani neočaril. V podstate nás len utvrdil v predpoklade, s ktorým sme do testovania výdrže batérie išli.

Hodnotenie

Dell-alienware-recenzia-6

Dell Alienware 13 s externou grafickou kartou v podstate reprezentuje budúcnosť herných notebookov. Je z neho univerzálnejšie zariadenie, pretože vďaka svojim rozmerom je ľahko prenášateľný, poskytne lepšiu výdrž batérie a pri zapojení externej grafiky sa premení na monštrum, ktoré zvládne spustiť tie najnáročnejšie herné tituly. Disponuje výborným matným Full HD IPS displejom, ktorý poskytuje veľmi dobré podanie farieb a pozorovacie uhly. Klávesnica poskytuje dobrú odozvu a je veľmi pohodlná pri hraní hier. TouchPad nepatrí medzi najlepšie, no pri hernom zariadení bohate postačí. Dizajn je typickým podpisom Alienware produktov a špecifikácie môžne zaradiť do strednej výkonnostnej kategórie. Chválime prítomnosť niekoľkých aplikácií, ktoré bežne na herných zariadeniach nenájdete. V podstate sa toto zariadenie hodí pre používateľov, ktorí sú ochotní do dobrého herného zariadenia investovať väčšie množstvo peňazí a vyžadujú zároveň dobrú flexibilitu a výkon zároveň.

Plusy

• Konštrukčné spracovanie
  • externá grafická karta